Kraków, Gliwice, Bydgoszcz, Leszno i Tarnów podpisały umowy o dofinansowanie inwestycji drogowych. Wartość dofinansowania projektów w tych pięciu miastach wynosi 481 milionów złotych i pochodzi ze środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Kraków pozyskał ponad 179 mln zł na rozbudowę ulicy Igołomskiej we wschodniej części miasta. Ulica stanowi część drogi krajowej nr 79. Dzięki realizacji inwestycji polepszy się skomunikowanie obszarów usługowych i przemysłowych, dając impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Krakowa, terenów przyległych do granic miasta oraz całego regionu. Poprawa przepustowości i płynności ruchu pozytywnie wpłynie na zmniejszenie korków, ograniczenie emisji i strat czasu, co przełoży się na mniejszą uciążliwość transportu dla mieszkańców oraz środowiska.
Natomiast Gliwice otrzymają blisko 117 mln zł na budowę kolejnego odcinka obwodnicy śródmieścia, od ul. Daszyńskiego (DW nr 408) do ul. Rybnickiej (DK 78). Przejmie on ruch i funkcję drogi krajowej z infrastruktury niedostosowanej do przenoszenia dużych potoków ruchu. Zachodnia część obwodnicy miasta będzie posiadać kategorię drogi krajowej i stanowić będzie fragment ciągu istniejącej DK 78 relacji: Chałupki – Chmielnik. Przebiegać ona będzie w południowo-zachodniej części miasta, pomiędzy centrum, śródmieściem i osiedlem Sikornik po północno-wschodniej stronie drogi, a peryferyjną dzielnicą Ostropa i terenem wojskowym.
Bydgoszcz przebuduje ul. Grunwaldzką (DK 80) na odcinku od Węzła Zachodniego do granicy miasta o długości przeszło 4,5 km za ponad 113 mln zł. DK 80 ma kluczowe znaczenie dla obsługi ruchu miasta. Prowadzi ona od DK 10 w Pawłówku (projektowany węzeł Pawłówek łączy drogę ekspresową S5 z S10) do węzła autostradowego Lubicz (autostrada A1). Celem projektu jest poprawa dostępności drogowej Bydgoszczy oraz odciążenie miasta od ruchu drogowego.
Z kolei Leszno pozyskało ponad 57 mln zł na przebudowę DK 12 w granicach miasta. Trasę podzielono na odcinki: I (ul. Szybowników) od granicy miasta do skrzyżowania z ul. Wolińską, II Wiadukt im. Gen. Grota Roweckiego, III (Al. Jana Pawła II) od wiaduktu do skrzyżowania z Al. Konstytucji 3 Maja (bez skrzyżowania), IV (ul. E. Estkowskiego i ul. Unii Europejskiej) od skrzyżowania z Al. Konstytucji 3 Maja (bez skrzyżowania) do Ronda Grzybowo (z wyłączeniem ronda), V (ul. Kąkolewska) od Ronda Grzybowo (łącznie z rondem) do granicy miasta. Zakres inwestycji obejmuje m.in. dobudowę pasa ruchu, wymianę i wzmocnienie istniejącej konstrukcji jezdni, budowę i przebudowę dróg serwisowych, skrzyżowań, chodników i ścieżek rowerowych, przejścia podziemnego, przystanków autobusowych, modernizację wiaduktu, przebudowę mostu na Rowie Strzyżewickim na przepust z uwzględnieniem dostępności dla osób niepełnosprawnych.
Tarnów otrzyma blisko 15 mln zł na poprawę jakości połączenia miasta z siecią dróg TEN-T poprzez zwiększenie przepustowości DK 73, obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów i poprawę bezpieczeństwa. Projekt będzie realizowany we wschodniej części Tarnowa – w ciągu ul. Lwowskiej, która w zakresie objętym projektem stanowi połączenie centrum miasta z obszarami po jego wschodniej stronie oraz łącznik DK 94 z autostradą A4 (połączenie na trasie z Krakowa do Jasła, i dalej w stronę Sanoka).
- Rozbudowa infrastruktury transportowej z pewnością przyczyni się do wzrostu gospodarczego miast i regionów. Wpływa też na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych oraz jakości życia okolicznych mieszkańców - podkreślił wiceszef resortu rozwoju Witold Słowik. - Dla Krakowa, Gliwic, Bydgoszczy, Leszna i Tarnowa te inwestycje oznaczają rozwiązanie ważnych problemów transportowych w skali miasta, zaś dla całego Programu Infrastruktura i Środowisko to wzrost zakontraktowania środków do ponad 27,5% - dodał.
Źródło: MR