Spis treści

Stosowanie metod właściwych dla odcinków dróg, dla odcinków dróg ze skrzyżowaniami może powodować znaczące błędy prognoz. Nieco odmienną sytuację można obserwować w przypadku rond na których zachodzi przede wszystkim zmniejszenie prędkości przy możliwie płynnie prowadzonym ruchu oraz przy braku lub niewielkich kolejkach na wlotach. Taki sposób przejazdu nie implikuje tak istotnych zakłóceń, jak pozostałe typy skrzyżowań i nie wpływa on w istotny sposób na błędy w prowadzonych analizach metodami uproszczonymi. Metody te związane są zazwyczaj z wydzieleniem poszczególnych wlotów, jako odcinków o jednorodnych cechach (natężenie ruchu, prędkość, udział pojazdów ciężkich) dla których wykonywane są oddzielnie obliczenia emisji hałasu. Na koniec tych obliczeń wykonuje się sumowanie (logarytmiczne) poziomu hałasu dla poszczególnych wlotów w konkretnym punkcie odbioru (punkt imisji) przy uwzględnieniu odpowiednich poprawek korygujących z uwagi na lokalizację miejsca analizy emisji (punktu odbioru hałasu). Takie podejście może jednak również prowadzić do błędów prognoz hałasu z uwagi na „pracującą” część ronda, jaką jest jezdnia ronda, która ma w większości znaczący wkład na generowanie hałasu. Badania [2] wskazały, że możliwe jest prowadzenie uproszczonych analiz poziomu hałasu w przypadku rond bez uwzględniania wyselekcjonowanych dla innych typów skrzyżowań warunków ruchu, ale równocześnie wykazały, że w analizach nie można pominąć samej jezdni ronda. W [2] analizom podano, jakie odcinki jednorodne należy uwzględniać w modelowaniu hałasu. Charakterystyczną cechą geometrii rond jest to, że w centralnym punkcie skrzyżowania zlokalizowana jest wyspa. Wyspa ta przeważnie jest zagospodarowana elementami małej architektury lub zielenią. Wysokość wyspy w stosunku do jezdni przeważnie przekracza wysokość 1.5 m. Dlatego niektóre odcinki jednorodne (wlotów i jezdni ronda) są przesłaniane przez swego rodzaju „ekran akustyczny” zlokalizowany na wyspie. Dlatego też analizowano, które odcinki należy brać pod uwagę przy modelowaniu hałasu w otoczeniu rond. Poniżej przedstawiono różne warianty analiz. W tym przypadku wyniki modelowania porównano z rzeczywistymi wynikami pomiarów, aby wskazać, które z fragmentów ronda mają wpływ na powstawanie hałasu i stanowią miarodajne odcinki jakie należy uwzględniać w analizach hałasu w otoczeniu rond. Analizie poddano cztery warianty:

a) Wariant 1 (rys. 3 a) – wszystkie odcinki jednorodne uwzględniane są w modelowaniu hałasu. Jest to maksymalna liczba odcinków jednorodnych, jakie można przyjąć w obliczeniach.
b) Wariant 2 (rys. 3 b) – usunięto jeden odcinek z maksymalnej liczby ośmiu odcinków jednorodnych. Jest to docinek jezdni ronda pomiędzy wlotami przysłonięty przez wyspę środkową (umowny ekran akustyczny).
c) Wariant 3 (rys. 3 c) – w wariancie tym zredukowano trzy odcinki jednorodne. Są to jezdnie pomiędzy przeciwległymi wlotami i przeciwległe wloty.
d) Wariant 4 (rys. 3 d) – do obliczeń uwzględniano tylko dwa najbliższe wloty oraz najbliższą jezdnię ronda zawartą pomiędzy nimi.

Wyniki analiz hałasu dla poszczególnych wariantów wraz z ich porównaniem z wynikami obliczeń przedstawiono w tabl. 2.

Tabl. 2. Przykład wpływu przyjęcia liczby odcinków jednorodnych na poziom hałasu

(-1.3) – LAeqP - LAeqOi – różnica między hałasem pomierzonym a obliczonym w danym wariancie

LAeqP – poziom hałasu pomierzony

LAeqO – poziom hałasu obliczony

8.o.j. – liczba odcinków jednorodnych uwzględniana w obliczeniach

Rys. 3. Warianty analiz - ograniczanie liczby odcinków jednorodnych w prognozie poziomu hałasu

Na podstawie powyższej analizy należy stwierdzić, że najlepsze przybliżenie wyników obliczeń do wyników pomiarów występuje w przypadku przyjęcia w obliczeniach 3 najbliższych punktowi odbioru odcinków jednorodnych. Wynika z tego, że w modelowaniu hałasu w otoczeniu skrzyżowań niezwykle istotny jest dobór odpowiednich odcinków jednorodnych do obliczeń przy jednoczesnym uwzględnieniu zagospodarowania wyspy ronda. Obserwacje autorów referatu wskazują, że kolejne badania związane z hałasem w otoczeniu rond powinny dotyczyć rodzaju nawierzchni stosowanych w ramach jezdni ronda (pierścień) i innych powierzchniach, np. wyłączonych dla ruchu samochodów osobowych.

W miejscach tych bardzo często stosowana jest kostka, która pomimo niskich prędkości może mieć wpływ na emisję hałasu.

dr inż. Janusz Bohatkiewicz
mgr inż. Sebastian Biernacki
EKKOM Sp. z o.o.

Literatura jest publikowana w ostatniej części.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.