Podczas Generalnego Pomiaru Ruchu w 2005 r. w przekrojach tych samych odcinków zmierzono odpowiednio: 3616 P/d, 8549 P/d i 1779 P/d. Porównując wyniki pomiarów natężenia ruchu wykonanych w roku 2005 i 2008 można stwierdzić, że w przekroju nr 1 natężenie ruchu wzrosło o około 40 % a w przekroju nr 3 odnotowano ponad trzykrotny wzrost natężenia ruchu pojazdów. Pomiary poziomu dźwięku wykonano w dwóch punktach. Jeden zlokalizowano przy budynkach mieszkalnych (PDH-1), natomiast drugi (PDH-2) po przeciwnej stronie analizowanego ronda – fot. 4 i fot. 5. Podczas pomiarów mierniki poziomu dźwięku umieszczone były na statywach, na wysokości 4 m nad poziomem terenu.
W tab. 4 przedstawione zostały wyniki pomiarów hałasu w obu punktach pomiarowych. Jednocześnie wyniki odniesione zostały do wartości dopuszczalnych obowiązujących na obszarze analizy. Dane z pomiarów ruchu i hałasu posłużyły do stworzenia modelu obliczeniowego dla skrzyżowania (przed przebudową oraz po przebudowie na rondo). Dla tak przygotowanych modeli wykonano obliczenia dla roku 2005 przed przebudową oraz 2008 po przebudowie na rondo. Wyniki obliczeń równoważnego poziomu dźwięku w postaci map imisji hałasu (graficzny rozkład poziomu hałasu drogowego) przedstawiono poniżej na rys. 5.
Rys. 5. Mapy imisji hałasu na terenach sąsiadujących z analizowanym skrzyżowaniem w m. Głubczyce |
Analizując zarówno wyniki pomiarów jak i obliczeń można stwierdzić, iż klimat akustyczny na obszarze zlokalizowanym w sąsiedztwie analizowanego ronda kształtuje się niekorzystnie – przekracza dopuszczalne wartości hałasu. Budynki mieszkalne zlokalizowane na tych terenach znajdują się w zasięgach przekroczeń wartości dopuszczalnych zarówno dla pory dnia jak i pory nocy. Należy jednak podkreślić, iż pomimo wzrostu natężenia ruchu poziom dźwięku w sąsiedztwie budynków mieszkalnych uległ zmniejszeniu (zwłaszcza wschodnia część zabudowy). Można to zaobserwować na rys. 5.
Wpływ na ograniczenie poziomu hałasu emitowanego przez poruszające się pojazdy miała głównie zmiana geometrii skrzyżowania. Przebudowa skrzyżowania zwykłego na rondo wpłynęła na redukcję prędkości pojazdów poruszających się po analizowanym skrzyżowaniu.
Zmniejszenie prędkości oraz upłynnienie ruchu wpłynęło korzystnie na klimat akustyczny w sąsiedztwie budynków mieszkalnych redukcja hałasu pomimo wzrostu natężenia ruchu wyniosła średnio około 2.0 dB. Pomimo tego, że w wyniku przebudowy nie udało się doprowadzić do wartości dopuszczalnych nastąpiła odczuwalna poprawa klimatu akustycznego.
Rondo w Jaworznie
Opisywane poniżej rondo położone jest w centrum miejscowości Jaworzno (województwo opolskie, powiat oleski, gmina Rudniki). Jest to skrzyżowanie drogi krajowej nr 42 z drogą krajową nr 43. W sąsiedztwie ronda znajdują się tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej i zagrodowej. Inwestycja polegała na budowie ronda w miejscu dotychczasowego skrzyżowania. Na fot. 6 przedstawiono widok skrzyżowania po przebudowie na rondo.
Pomiary hałasu wykonywano w dwóch punktach przy budynkach mieszkalnych. Podczas pomiarów mierniki poziomu dźwięku umieszczone były na statywach, na wysokości 4 m nad poziomem terenu. Lokalizację punktów, w których wykonywano pomiary równoważnego poziomu dźwięku przedstawiono fot. 7 i fot. 8.
W tabl. 5 przedstawione zostały wyniki pomiarów hałasu w dwóch punktach pomiarowych, w których był wykonywany pomiar w podziale na porę dnia i nocy. Jednocześnie wyniki odniesione zostały do obowiązujących wartości dopuszczalnych.
Również i w tym przypadku dane z pomiarów ruchu i hałasu posłużyły do stworzenia modelu obliczeniowego dla skrzyżowania. Model ten wykonano dla obliczeń na stan przed przebudową rok 2005 oraz dla obliczeń na stan po przebudowie na rondo rok 2008. Wyniki obliczeń równoważnego poziomu dźwięku w postaci map imisji hałasu przedstawiono poniżej na rys. 6.