Spis treści

Ocena treści i doboru przedmiotów realizowanych w trakcie studiów

Co piąty respondent (21%) deklaruje, że treści i dobór przedmiotów realizowanych w trakcie studiów był prawidłowy i wyczerpujący. Pozostali badani wskazują na pewne braki dotyczące tego obszaru – większość badanych (64%) uważa, że było zbyt dużo treści ogólnych. Zdaniem 9% respondentów program nauczania zawierał zbyt dużo treści specjalistycznych. Natomiast 3% deklaruje, że był on nieodpowiedni w stosunku do kierunku i specjalizacji. Pozostałe 3% badanych nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie.

W grupie osób, którym nie odpowiadały treści i przedmioty realizowane w trakcie nauczania, 29% potrzebuje większej swobody wyboru. Jedynie co dziesiąty badany (9%) uważa, że nie potrafiłby samodzielnie dokonać wyboru, a 8% mimo zastrzeżeń zdaje się na wybór uczelni.

Wśród badanych, którzy uznali program za prawidłowy i wyczerpujący 9% przyznaje, że nie potrafiłoby samodzielnie dokonać wyboru przedmiotów. Wyższy odsetek respondentów (18%) przyznaje, że zdaje się na wybór uczelni, co potwierdza zadowolenie z programu, który zrealizowali.

Spośród ogółu badanych 44% miało możliwość samodzielnego wyboru zajęć w trakcie trwania studiów. Zdecydowana większość osób z tej grupy, bo aż 72%, uważa, że zajęć takich mogłoby być więcej, zwłaszcza dla poszerzenia wiedzy specjalistycznej. Natomiast 16% badanych deklaruje, że liczba przedmiotów do wyboru zaoferowana przez uczelnię była wystarczająca. Jedynie 6% respondentów deklaruje, że tematyka przedmiotów, spośród których mogli dokonywać wyboru nie przystawała do kierunku. Ponadto 4% przyznaje, że nie widzi konieczności ich realizacji. Pozostały odsetek (2%) respondentów, którzy mogli samodzielnie dokonywać wyboru przedmiotów w trakcie studiów nie udzieliło odpowiedzi na pytanie, co sądzą o tych zajęciach.

Ocena zapotrzebowania na praktyki zawodowe i rozszerzenie programu

Niskie oceny aspektu związanego z praktykami zawodowymi przekładają się na opinie badanych o ważności doświadczenia zawodowego. Spośród wszystkich badanych 72% uważa, że jest to istotny element w toku nauczania na studiach technicznych. Ponadto 23% deklaruje, że to doświadczenie jest „raczej ważną” kwestią w programie kształcenia. Jedynie 1% badanych uważa, że jest to nieistotny aspekt, a 2% uznaje za „raczej nieistotny”.

Ponad połowa respondentów (58%) uważa, że praktyki zawodowe powinny trwać minimum pół roku. Za minimalny czas trwania praktyki 23% uznało 3 miesiące. Co ósmy badany (12%) jest zdania, że praktyczne przygotowanie do zawodu powinno wynosić dwa miesiące. Jedynie 4% badanych deklaruje miesięczne praktyki jako odpowiedni okres czasu przeznaczony na nabycie doświadczenia zawodowego przez studenta studiów technicznych.

Spośród ogółu badanych 44% udzieliło odpowiedzi na pytanie dotyczące opinii, o jakie treści należałoby rozszerzyć program nauczania na wybranym kierunku. Większość z tej grupy (56%) zwraca uwagę na potrzebę wzbogacenia programu nauczania o zajęcia praktyczne. Wśród pozostałych wskazywanych zagadnień należy zwrócić uwagę na potrzebę wprowadzenia zajęć poszerzających wiedzę specjalistyczną (21%), zawierających elementy związane ogólnie z prawem lub prawem budowlanym (12%) oraz nauką programów komputerowych (8%) i zarządzaniem zasobami ludzkimi (7%).

Skłonność do ponownego wyboru uczelni

Pomimo dość niskich ocen związanych z programem nauczania 89% badanych (55% - „tak”, 34% - „raczej tak”) wybrałoby ukończoną uczelnię jeszcze raz, gdyby ponownie rozpoczynało studia. Jedynie 1% deklaruje, że nie wybrałoby ponownie tej uczelni, a 5% nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie.

Skłonność do ponownego wyboru uczelni co prawda rośnie wraz z zadowoleniem z poszczególnych aspektów nauczania, ale nie jest to silna zależność. Nawet w przypadku tak istotnego wskaźnika zadowolenia z uczelni, jak „ocena treści – jakie zawierał program - i ich przydatności do podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie” 49% niezadowolonych z tego aspektu deklaruje, że powtórnie wybraliby tę samą uczelnię (odpowiedzi „tak”). Przyczyną takich deklaracji może być m.in. sentyment do czasów studenckich, sytuacja finansowa lub rodzinna (brak możliwości wyjazdu daleko od miejsca zamieszkania), brak informacji o sytuacji na innych uczelniach.

W grupie osób zadowolonych z treści programu nauczania 62% (wskazania na „tak”) ponownie rozpoczęłoby studia na ukończonej uczelni. Wśród tej grupy jedynie 1% deklaruje, że nie rozpoczęłoby ponownie na tej uczelni studiów.

Źródło: Polska Izba Inżynierów Budownictwa

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.