Przyjęta w 2011 r. rządowa koncepcja rozwoju sieci drogowej w Polsce zakłada budowę 5300 km dróg ekspresowych do 2020 roku. W pierwszej kolejności ma być dokończony program budowy autostrad i dróg ekspresowych (A+S) oraz przebudowa pozostałych dróg.
Droga ekspresowa S8 jest jedną z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w Polsce. Łączy Wrocław, Łódź, Warszawę i Białystok. Docelowo będzie miała długość 565 km. Jej budowa jest mocno zaawansowana, wiele odcinków oddano już do ruchu, trwa budowa lub postępowania przetargowe na kolejnych. Według dokumentu „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014- 2023” opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju zakończenie budowy S8 ma nastąpić w 2019 roku.
Poniższe dane przedstawiają najważniejsze inwestycje zakończone do 31 grudnia 2013 roku związane z S8.
Przetargi zrealizowane dotyczące budowy S8 - stan na 31-12-2013 |
Długość (km) |
Wartość |
Przebudowa drogi S8 Wyszków - Białystok odc. Jeżewo- w. Choroszcz - Białystok + obw. m. Zambrów i m. Wiśniewo |
35,6 | 1 350 739,50 |
Przebudowa drogi S8 Piotrków Trybunalski - Warszawa w. Piotrków - w. Radziejowice z węzłem |
95,3 | 2 778 309,29 |
Budowa drogi ekspresowej S8 na odcinku Salomea - Wolica wraz z powiązaniami z dk.nr 7 odc. S8 Paszków - Opacz - Łopuszańska (odc. miejski) - ETAP I / CZĘŚĆ II |
1,9 | 467 367,17 |
Przebudowa drogi S8 odc. Powązkowska-Marki (ul. Piłsudskiego) w. Modlińska - w. Piłsudskiego (Marki) |
7,1 | 1 007 988,60 |
Budowa drogi S8 Konotopa - ul. Powązkowska w Warszawie |
12,6 | 2 806 940,64 |
Budowa drogi S8 Wrocław - Psie Pole - Syców | 47,2 | 1 156 996,70 |
Budowa drogi ekspresowej S8 Syców - Kępno - Wieruszów - Walichnowy |
45 | 1 192 343,01 |
Źródło: Projekt PBDK
Od 1 stycznia 2014 roku do 30 czerwca 2015 w bazie Grupa Biznes Polska widnieje 40 wyników przetargów, gdzie przedmiot zamówienia dotyczył robót związanych z budową drogi ekspresowej S8.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi od stycznia 2014 do 30 czerwca 2015 roku ogłosiła 9 przetargów w trybie zamówienia z wolnej ręki. Dotyczyły one budowy odcinków drogi ekspresowej na terenie województwa łódzkiego. Łączna wartość budowlanych inwestycji w tym województwie to 13 653 393 zł brutto. Do badań nie były brane przetargi, których przedmiot zamówienia stanowił kompleksowe utrzymywanie drogi, nadzór inwestorski itp.
Największą inwestycją w województwie łódzkim było zamówienie uzupełniające do zamówienia: Budowa drogi ekspresowej S8 na odcinku węzeł Walichnowy - węzeł Wrocław (A1) polegające na wykonaniu włączenia budowanego odcinka 3 drogi ekspresowej S8 do drogi krajowej DK12.
Zamówienia udzielono konsorcjum: PRDiM Sp. z o.o. Czartki 60, PBDiM Sp. z o.o. Mińsk Maz. PRM Mosty - Łódź Spółka Akcyjna Łódź. Kwota przeznaczona na budowę powyższego odcinka to 9,05 mln zł.
Podmiotem zaproszonym do negocjacji był dotychczasowy wykonawca tj. wykonawca zamówienia podstawowego. Wartość zamówienia podstawowego wynosiło 188 mln zł netto. Wartość zamówienia uzupełniającego to 9 580 592,62 zł netto, co stanowiło równowartość 2 383 469,16 EUR. Zamawiający przewidział możliwość udzielania zamówień uzupełniających w ogłoszeniu o zamówieniu, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy PZP do 50% wartości zamówienia podstawowego. Odcinek 3 został oddany co ruchu 29 października 2014.
Ale to nie koniec prac w województwie łódzkim. Cyklicznie ogłaszane są kolejne przetargi. Do 4 sierpnia tego roku można było składać oferty na min. ochronę mienia i urządzeń na terenie węzła Łódź Południe w zakresie drogi ekspresowej S8 na odcinku od km 202+700 do km 204+000.
Niebawem poznamy również wykonawcę na całoroczne utrzymanie łódzkiej części drogi S8. Oferty można było składać do 29 maja 2015 r. Termin realizacji wynosił 72 miesiące od dnia podpisania umowy. Według specyfikacji, zamawiający przez letnie utrzymanie drogi rozumie wykonywanie usług utrzymania drogi w zakresie co najmniej utrzymywania obiektów mostowych oraz odwodnienia, a także barier drogowych, zieleni oraz czystości. Przez zimowe utrzymanie drogi rozumie wykonywanie usług w zakresie odśnieżania, zapobiegania powstawania śliskości, likwidowanie śliskości na drodze. Kryteria wyboru ofert stanowiła cena w 90% oraz wartość techniczna 10% - opisana w specyfikacji.
Droga ekspresowa S8 nie dotyczy tylko województwa łódzkiego. O budowie jej w pozostałych obszarach z pomocą serwisu Grupa Biznes Polska będziemy Państwa informować w kolejnych artykułach.
Źródło: Grupa Biznes Polska www.biznes-polska.pl