Ciąg pieszy z dopuszczonym ruchem rowerówCzym się różni C-16+T-22 od C-13/16? Na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ukazała się kolejna opinia Zespołu ds. Ścieżek Rowerowych. Tym razem opracowanie omawia cel, zakres, podstawy prawne i przykłady zastosowania ciągu pieszego z dopuszczonym ruchem rowerów, oznakowanego kombinacją znaków C-16 i T-22. Oznakowanie to służy dopuszczeniu ruchu rowerzystów na chodniku, ale bez obowiązku korzystania z niego, który wymusza kombinacja C-13/16.

 

Tego typu rozwiązania są popularne m.in. w Niemczech, Austrii i Szwajcarii...

...a ostatnio zaczynają się pojawiać także w Polsce. Na zdjęciu przejście drogi krajowej nr 52 przez Kęty (woj. małopolskie). (fot. Janusz Pietraszek)

Kombinacja znaków C-16+T-22 jest ważnym narzędziem organizacji ruchu rowerowego. W Polsce jest ono nawet bardziej potrzebne niż w krajach Europy Zachodniej, ze względu na występujące braki w infrastrukturze rowerowej, w szczególności znaczną liczbę substandardowych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Dodatkowym argumentem za stosowaniem tego typu oznakowania jest duże zróżnicowanie typów rowerów i ich użytkowników w Polsce - od rozwijających niewielkie prędkości osób starszych na „składakach” przez młodych rowerzystów na rowerach górskich po kolarzy szosowych.

Aleksander Buczyński
Zespół ds. Ścieżek Rowerowych
Departament Studiów GDDKiA

Opinia w sprawie stosowania kombinacji znaków C-16 i T-22 dla dopuszczenia ruchu rowerów na ciągach pieszych (PDF)

Komentarze  
Gość
-3 #1 Gość 2011-09-29 17:11
Panowie teoretycy z GDDKiA znowu coś wymyślili, a prawdę mówiąc ściągnęli z roziązań zachodnich, i nie do końca wszystko przemyśleli. Fascynacja rozwiązaniami zachodnimi i chęć stosowania ich na szeroką skalę w Polsce, może być jednak zgubne. Tam takie rozwiązania stosuje się wyjątkowo, do czasu przebudowy. W Polsce radzą nam już tak projektować, a nie są to fachowcy z zakresu inżynierii ruchu. W praktyce znaków C-16 z T-22 nie ma jak odwołać na odcinku międzywęzłowym - nie ma takich znaków, a gdyby na siłę taki zastosować, to wyglądałby tak: C-16 + B-9 przy założeniu, że ciąg pieszy dalej funkcjonuje, a przy założeniu końca drogi dla pieszych i rowerów: C-16a z tabiczką ...no właśnie jak odwołać tabliczkę T-22 ? Klopoty te wynikają z faktu, że ustawodawcy w Polsce nawet na myśl nie przyszło, że znajdą się właśnie tacy "Panowie teoretycy" radzący nam coś takiego.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
-3 #2 Gość 2011-09-29 17:52
Panowie interpretują w/w rozporządzenia na własne potrzeby. Przepisy nie sa jednoznaczne, co wyjasnia załączona opinia. ja jestem zdania, że nei wolno stosowac tabliczek pod wszystkimi znakami, skoro ustawodawca przewidział ich stosowanie pdo konkretnymi znakami. To tak jakby interpretować przepisy, że skoro znak x, np. D-1 stosuje się na skrzyżowaniach to te przepisy nie zabraniają stosowania go gdzies indziej. czyli np. tam gdiz enei ma skrzyżówań. Jest to oczywiście głupota.
Ten Pan wyżej słusznei zauwazył, że nie ma jak odwołać tych znaków. Teoretycznie taki ciag obowiązuje do końca chodnika.
Poza tym najważniejsza kwestia: panowie sa przecież z GDDKiA!!! Na drogach krajowych codziennie przejeżdzają tysiące TIRów i wy chcecie, żeby obok nich jeździli rowerzyści?! Najbezpieczniejszy rowerzysta to taki co nie jedzie po jezdni, tylko porusza się choćby najwęższym chidnikiem. Bo przy zderzeniu z samochodem nie ma szans, a przy potrąceniu pieszego lub zderzeniu z innym rowerzystą może co najwyżej się trochę poocierać.
Miasta Genialnej nie powinny interesować, bo tam wogole drogi krajowe nie powinny przebiegać.
Dodam tylko, że środowiska rowerowe wcale nie sa takimi zwolennikami znaków C-16+T-22 , choćby z tego względu że nikt nie rozumie co one oznaczają...
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #3 Gość 2011-10-13 02:37
Spotkałem się również z nakazem GDDKiA zastosowania takiego rozwiązania, tzn. C-16 i T22. Wystąpiłem w tej sprawie o opinię do Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i ich opinia jest zdecydowanie przeciwna. Warunki techniczne określają szczegółowo zasady umieszczania tabliczek typu T pod znakami i nie dopuszczają one możliwości zastosowania takiego rozwiązania. Warunki te nie dopuszczają również możliwości uzyskania zgody na odstępstwo od nich więc do czasu zmiany rozporządzenia takie rozwiązanie jest bezprawne. Co do stosowania takich rozwiązań w Europie to w tym roku miałem możliwość obserwacji tego w wielu krajach i jakoś nigdzie tego nie zauważyłem. A u nas w kraju wprost przeciwnie. Nawet nad wyraz. Na drodze krajowej nr 15 we Wrześni na wjeździe od Jarocina na początku na chodniku stoi znak C1/C16 a potem na jego dalszym odcinku c13 z T22. Gratulacje dla zarządcy drogi (GDDKiA).
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #4 Gość 2012-02-21 16:32
Jakiś czas temu spotkałem się z takim rozwiązaniem z projektcie organizacji ruchu. Zaopiniowałem to rozwiązanie negatywnie z uwagi na sprzeczność z przepisami. Rozporządzenie wyreżnie określa kiedy należy stosować znak C-16 i automatycznie wyklucza chodnik. Poza tym tabliczka pod znakiem nakazu zwalnia, tylko nie wiem z czego rowerzystów (wiem jak to się ma przy znakach zakazu i znaku D-3). Więc kogo dotyczy ten znak C-16?. Wówczas też zasięgąłem opinii zarządcy dróg z Gdańska, który nie widzi tego rozwiązania na porządku dziennym a jedyne w ściśle określonych przypadkach i to też niechętnie. Zostałem również, w piśmie, mienile potraktowany przez pewnego pana, który stwierdził, że się nie znam, że liczy się bezpieczeństwo (piesych też?) i że w INNYH KRAJACH TAKIE ROZWIĄZANIA SIĘ STOSUJE. Jedno jest pewne - bezpieczeństwo rowerzystów względem pieszych.
Jak wobec przedstawionych rozwiązań ma się zachowywać rowerysta wzgledem pieszych?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
+4 #5 Gość 2012-08-08 19:14
Coś mi się wydaje, że koledzy nie doczytali do końca i ze zrozumieniem stanowiska GDDKiA. Nie jest to moja ulubiona instytucja, ale wywód dotyczący dopuszczalności prawnej takiego oznakowania nie budzi wątpliwości, no chyba że ktoś nie do końca znak wszystkie zawiłości prawne naszych przepisów - polecam przeczytać jeszcze raz opinię, bo to jest opinia a nie "nakaz". W zakresie odwoływania "kombinacji" znaków C-16 + T-22, to sprawa jest dość prosta. C-16 oprócz swojego podstawowego znaczenia "mówi", że zabroniony jest na takiej drodze ruch wszelkich pojazdów. Natomiast znak T-22 dopuszcza możliwość korzystania z drogi oznakowanej znakiem C-16 rowerów. Skoro kończy się droga oznakowana znakiem C-16 (a odwołuje go oczywiście C-16a chociaż nie tylko) to oczywistym jest, że kończy się obowiązywanie tabliczki T-22, bo dotyczyła ona odcinka drogi przeznaczonej wyłącznie dla ruchu pieszego - sprawa niby prosta, ale nie dla wszystkich jak widzę.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.