Czym się różni C-16+T-22 od C-13/16? Na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ukazała się kolejna opinia Zespołu ds. Ścieżek Rowerowych. Tym razem opracowanie omawia cel, zakres, podstawy prawne i przykłady zastosowania ciągu pieszego z dopuszczonym ruchem rowerów, oznakowanego kombinacją znaków C-16 i T-22. Oznakowanie to służy dopuszczeniu ruchu rowerzystów na chodniku, ale bez obowiązku korzystania z niego, który wymusza kombinacja C-13/16.
Tego typu rozwiązania są popularne m.in. w Niemczech, Austrii i Szwajcarii...
...a ostatnio zaczynają się pojawiać także w Polsce. Na zdjęciu przejście drogi krajowej nr 52 przez Kęty (woj. małopolskie). (fot. Janusz Pietraszek)
Kombinacja znaków C-16+T-22 jest ważnym narzędziem organizacji ruchu rowerowego. W Polsce jest ono nawet bardziej potrzebne niż w krajach Europy Zachodniej, ze względu na występujące braki w infrastrukturze rowerowej, w szczególności znaczną liczbę substandardowych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Dodatkowym argumentem za stosowaniem tego typu oznakowania jest duże zróżnicowanie typów rowerów i ich użytkowników w Polsce - od rozwijających niewielkie prędkości osób starszych na „składakach” przez młodych rowerzystów na rowerach górskich po kolarzy szosowych.
Aleksander Buczyński
Zespół ds. Ścieżek Rowerowych
Departament Studiów GDDKiA
Ten Pan wyżej słusznei zauwazył, że nie ma jak odwołać tych znaków. Teoretycznie taki ciag obowiązuje do końca chodnika.
Poza tym najważniejsza kwestia: panowie sa przecież z GDDKiA!!! Na drogach krajowych codziennie przejeżdzają tysiące TIRów i wy chcecie, żeby obok nich jeździli rowerzyści?! Najbezpieczniejszy rowerzysta to taki co nie jedzie po jezdni, tylko porusza się choćby najwęższym chidnikiem. Bo przy zderzeniu z samochodem nie ma szans, a przy potrąceniu pieszego lub zderzeniu z innym rowerzystą może co najwyżej się trochę poocierać.
Miasta Genialnej nie powinny interesować, bo tam wogole drogi krajowe nie powinny przebiegać.
Dodam tylko, że środowiska rowerowe wcale nie sa takimi zwolennikami znaków C-16+T-22 , choćby z tego względu że nikt nie rozumie co one oznaczają...
Jak wobec przedstawionych rozwiązań ma się zachowywać rowerysta wzgledem pieszych?