Spis treści

Częstochowa w sieci TEN-TObecnie w Częstochowie trwa realizacja kilku ważnych inwestycji. Wśród nich należy wymienić budowę nowej linii tramwajowej, modernizację Filharmonii Częstochowskiej oraz budowę wielofunkcyjnej hali sportowej w dzielnicy Zawodzie. Niebawem dołączą do nich dwie duże inwestycje drogowe – węzły na drodze krajowej nr 1 z Aleją Jana Pawła II i ul. Srebrną oraz z ul. Makuszyńskiego. Wszystkie te inwestycje są dofinansowane ze środków unijnych.

„Przebudowa DK-1 w Częstochowie, budowa wiaduktu na skrzyżowaniu z DK-46; połączenie z ul. Srebrną” oraz „Połączenie DK-1 z północną częścią Miasta Częstochowy – węzeł DK-1 z ul. Makuszyńskiego” to nazwy priorytetowych zadań drogowych, które dzięki unijnemu dofinansowaniu już w najbliższym czasie zostaną zrealizowane. Częstochowa pozyskała na nie blisko 175 mln zł, co stanowi 85 procent całkowitych kosztów obu inwestycji.

„Przebudowa DK-1 w Częstochowie, budowa wiaduktu na skrzyżowaniu z DK-46; połączenie z ul. Srebrną” jest projektem dofinansowanym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VI: Drogowa i lotnicza sieć TEN-T, Działanie 6.1: Rozwój sieci drogowej TEN-T. Całkowity koszt inwestycji to blisko 185 mln zł, z czego ponad 156 mln zł to unijna dotacja.

Inwestycja jest zlokalizowana w ciągu drogi krajowej nr 1, znajdującej się w sieci TEN-T. Odcinek tej drogi w granicach miasta stanowi główną arterię łączącą największe miasta Polski, co sprawia, że jest ona obciążona ogromnym ruchem.

W miejscu lokalizacji inwestycji krzyżują się dwa główne korytarze tranzytowe dróg krajowych nr 1 i 46, a w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego układu przebiega droga krajowa nr 91, która na tym obszarze łączy się od północy z drogą krajową nr 46. Realizacja zadania jest niezbędna, gdyż istniejąca infrastruktura drogowa nie zapewnia odpowiedniego bezpieczeństwa oraz płynności ruchu, a skrzyżowanie dróg nr 1 i 46 nie posiada właściwej przepustowości. Powoduje to zatory na wszystkich relacjach kierunkowych – w godzinach szczytu na przejazd przez skrzyżowanie oczekuje się od trzech do nawet czterech cykli sygnalizacji świetlnej. Trudności odczuwają również piesi, którzy korzystają z usytuowanych w tym rejonie licznych przedsiębiorstw handlowych, usługowych i gastronomicznych.

Projekt przebudowy skrzyżowania dróg nr 1 i 46 w bezkolizyjny, dwupoziomowy węzeł jest koniecznym do zastosowania rozwiązaniem komunikacyjnym, które wykluczy wszelkie opisane problemy. Wśród głównych robót budowlanych można wyróżnić następujące grupy:

  1. Przebudowa DK-1 (Aleja Wojska Polskiego) - Przebudowa obejmie odcinek o długości 1,13 km. W jej ramach zaplanowano całkowitą wymianę konstrukcji nawierzchni, gdyż stan techniczny obecnej, ze względu na duże natężenie ruchu, jest bardzo zły. Po przebudowie droga będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a przy zjazdach zostanie poszerzona o czwarty pas. Jej pierwotny przebieg zostanie zmodernizowany poprzez bezkolizyjne zjazdy w ul. Drogowców oraz Aleję Jana Pawła II. Modernizacji ulegnie również droga zlokalizowana przy stacji paliw, w ciągu której zaprojektowano punkt ważenia samochodów ciężarowych.
  2. Przebudowa DK-46 (Aleja Jana Pawła II) -  Przebudowa obejmie odcinek o długości 799 m i podobnie jak w przypadku Alei Wojska Polskiego jednym z jej elementów będzie całkowita wymiana konstrukcji nawierzchni. Docelowo droga będzie również miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a przy zjazdach zostanie poszerzona o czwarty pas. Od strony centrum powstanie jezdnia umożliwiająca jadącym od strony Warszawy dojechanie poprzez węzeł do ul. Drogowców. W drugiej części (bliżej drogi nr 1) Aleja Jana Pawła II zostanie wyniesiona wiaduktem ponad poziom terenu Alei Wojska Polskiego, następnie rozdzielona na kolejne dwa wiadukty, by połączyć się z ul. Drogowców i Aleją Wojska Polskiego.
  3. Przebudowa dróg gminnych (ul. Drogowców i ul. Srebrnej) - W ramach zadania powstaną trzy ronda, które wpłyną na uspokojenie ruchu i bezkolizyjną jazdę w rejonie ul. Srebrnej i ul. Drogowców.
  4. Obiekty mostowe i inżynieryjne – Zadanie obejmuje budowę węzła drogowego na skrzyżowaniu drogi nr 1 z 46 i ul. Drogowców. Zaprojektowany wiadukt podzielono na trzy obiekty: trzyprzęsłowy, ośmioprzęsłowy i sześcioprzęsłowy. Ponadto powstanie most nad Wartą. Służy on przeprowadzeniu nad rzeką połączenia ul. Srebrnej i ul. Drogowców. Powstanie też kładka dla pieszych nad drogą krajową nr 1, umożliwiająca pieszym jej przekraczanie.
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.