Efekt robót
Najwcześniej ruszyła przebudowa odcinka Pilzno-Ropczyce. Umowę na realizację tego odcinka Oddział GDDKiA w Rzeszowie podpisał 1 lipca 2008 roku. Prace wykonywała Skanska SA. Koszt tego zadania wyniósł ponad 278 mln zł brutto. Z kolei 17 lipca 2008 r. została podpisana umowa na przebudowę odcinka Ropczyce-Klęczany. Kontrakt na kwotę ponad 108 mln zł brutto GDDKiA O/Rzeszów podpisała z konsorcjum firm: Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Rzeszowa i Strabag Sp. z o.o. Natomiast na przełomie lipca i sierpnia 2008 roku sfinalizowano umowy na realizację dwóch pozostałych odcinków. Prace na odcinku Machowa-Pilzno zlecono konsorcjum: Rejon Budowy Dróg i Mostów z Krosna, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty-Łódź” S.A. , Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych Sp. z o.o Jasła. Koszt robót to 53,9 mln zł brutto. Wykonawcą odcinka Rzeszów-Łańcut zostało Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów, przewodzące w konsorcjum stworzonym z: Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów w Leżajsku S.A. , Lubaczowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Sp. z o.o. oraz INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o. Wartość tych robót wynosi 91,9 mln zł brutto.
Zarządzanie projektem wraz z nadzorem nad realizacją robót powierzono konsorcjum utworzonemu przez ECM Group Polska Sp. z o.o. (lider) i Budownictwo Drogowe Altkom Sp. z o.o. Wartość tego kontraktu wynosi 9,1 mln zł brutto.
Droga krajowa nr 4 na odcinku Machowa-Łańcut będzie trasą o parametrach technicznych klasy GP (droga główna ruchu przyśpieszonego), o prędkości projektowej Vp = 70 km/h (na terenach zabudowanych 50-60 km/h) i kategorii obciążenia ruchem KR5 oraz miejscami KR6. Przebudowana droga ma 2, a miejscami 3 lub 4 pasy ruchu, po 3,5 m szerokości.
Na zaprojektowanych i istniejących przejściach dla pieszych przewidziano m.in. zamontowanie podświetlanych znaków drogowych D-6 (kasetonów) wraz z oświetleniem powierzchni przejścia dla pieszych i jego najbliższego sąsiedztwa, umieszczonych na wysięgnikach wykonanych z bezpiecznych konstrukcji wsporczych (spełniających normy pasywnego bezpieczeństwa wg normy PN/EN-12767).
Ponadto przebudowana droga musi spełniać współczesne wymogi ekologii, zatem w jej ciągu wykonano liczne urządzenia służące ochronie środowiska. W ramach tych prac przebudowano odcinki rowów wzdłuż drogi pogłębiając je i odmulając, aby usprawnić odprowadzenie wód opadowych, a bezpośrednio przed ujściem rowów do cieku zbudowano zasuwy, umożliwiające zablokowanie odpływu wody zebranej z jezdni do cieku w przypadku katastrofy ekologicznej (np. zalanie jezdni ropą naftową w wyniku wypadku lub kolizji drogowej).
Zaplanowano również ekrany akustyczne w miejscach najbardziej dotkniętych oddziaływaniem hałasu komunikacyjnego. Ekrany akustyczne o wysokości od 3 m do 5 m montowane są na odcinkach, w których pobliżu zlokalizowane są gospodarstwa domowe. Natomiast w budynkach, w których przekroczone zostały obowiązujące normy natężenia hałasem, wymienia się stolarkę okienną, w ten sposób rekompensując uciążliwości ruchu drogowego w bezpośrednim sąsiedztwie.
Agnieszka Serbeńska
- «« poprz.
- nast.