T&E (Transport and Environment) opublikował raport podsumowujący redukcję emisji CO2 i zużycie paliw przez nowe samochody w 2012 roku. Dokument jest już siódmym raportem z cyklu tych analiz.
W minionych latach T&E oceniało producentów samochodów w zakresie spełniania standardów emisji CO2, jakie zostały narzucone przez Unię Europejską do roku 2015 (średnio 130 g/km). Ostatnie badania skoncentrowane były na tym, jak producenci aut plasują się względem norm ustalonych na rok 2020, tj. wynoszących średnio 95 g/km. Komisja Europejska przygotowała propozycje w jaki sposób producenci mogą osiągnąć wyznaczony cel. Są one obecnie omawiane przez Parlament Europejski i Radę Ministrów.
Są dwa powody, dla których zmienił się rok docelowy, w którym producenci samochodów powinni osiągnąć zamierzone przez UE cele. Poprzedni raport pokazał, że na rok 2015 poprzeczka została postawiona zbyt nisko, a przedsiębiorstwa są na dobrej drodze do spełnienia lub nawet „nad realizacji” ustalonych wymagań. Raport wykonany dla 2012 roku również potwierdza ten wniosek.
Najważniejsza konkluzja ostatniego raportu pozostaje niezmienna w odniesieniu do raportu z roku poprzedniego: wszystkie dostępne dowody wskazują na to, że przedsiębiorstwa w Europie spełniają wymagania redukcji CO2, stąd istnieje prawdopodobieństwo wcześniejszego osiągnięcia celu wyznaczonego na 2015 r., przewidującego emisję 130 g/km CO2. Jednakże pojawiają się fakty świadczące o tym, że oficjalne dane dotyczące emisji CO2 i zużycia paliwa niekoniecznie oznaczają rzeczywistą sytuację na świecie.
Źródło: Eltis
Tł. JD