Węgry – Miejski wyścig rowerów
W Budapeszcie, w celu podniesienia świadomości na temat spraw środowiskowych oraz wypromowania komunikacji rowerowej, odbędzie się pierwszy miejski wyścig rowerów. Impreza odbędzie się 4 maja wzdłuż ruchliwej ulicy w centrum Budapesztu. Wyścig organizowany jest w dwóch grupach wiekowych (dzieci do lat 14 oraz dorośli) oraz na różne dystanse (od 100-500 metrów do 1-5 kilometrów). Uczestnicy będą również sklasyfikowani w zależności od dyscypliny – oddzielnie pojadą rowery górskie, miejskie czy wyścigowe.
Irlandia
Kampania odbędzie się w marcu na terenie miasta Cork oraz przedmieściach, gdzie kursują autobusy i podmiejskie pociągi. Każdego tygodnia będzie to nowa inicjatywa skierowana do konkretnej grupy odbiorców, wraz z kilkoma uzupełniającymi wydarzeniami angażującymi wszystkich mieszkańców. Główne obszary zainteresowań twórców kampanii to szkoły i uczelnie, miejsca pracy i rekreacji oraz centra handlowe, gdzie będzie promowana zrównoważona mobilność.
Włochy – Zintegrowana mobilność dla społeczeństwa
Głównym celem projektu jest zachęcenie jak największej liczby mieszkańców do pozytywnej i trwałej zmiany w zachowaniach dotyczących mobilności. Wyznaczona zostanie grupa co najmniej 20 osób, która ma zmienić swoje nawyki. Mają zostać także stworzone warunki, które pozwolą na wspieranie zmian w zachowaniach transportowych mieszkańców w dłuższej perspektywie, a także podniesienie świadomości zrównoważonej mobilności miejskiej.
Łotwa
Na terenach gmin wiejskich będą organizowane cykle seminariów edukacyjnych, na których mieszkańcy i pracownicy lokalnych instytucji mają się dowiedzieć o przyjaznych dla środowiska sposobach podróżowania, np. o elektrycznym rowerze. Uczestnicy seminariów nie tylko dowiedzą się o zaletach ograniczenia emisji CO2, ale będą mieli także szansę wypróbowania elektrycznego jednośladu. Następnie będą organizowane konkursy między różnymi łotewskimi instytucjami, których pracownicy będą mogli korzystać w e-roweru zamiast z samochodu. O zwycięstwie zdecyduje liczba przejechanych kilometrów.
Holandia
Akcja ma zachęcić mieszkańców Utrechtu do wspólnego korzystania z samochodów i jednoczesnej zmiany nawyków związanych z mobilnością. Nadrzędnym celem jest zmniejszenie liczby samochodów na ulicach i parkujących przy nich. Aby zrozumieć wyzwania stojące przed uczestnikami akcji, przeprowadzono badanie w celu określenia ich stylu życia i cech charakterystycznych. Przy okazji będą organizowane imprezy typu Road show z udziałem udostępnionych samochodów. Ponadto zostanie przeprowadzony mailing promocyjny informujący o zaletach zrównoważonego transportu.
Polska – Dzień bez Samochodu
Burmistrz Dębicy, w porozumieniu z miejskim przewoźnikiem, ustanowi w mieście Dzień bez Samochodu, w którym mieszkańcy będą mogli za darmo jeździć komunikacją miejską. Dodatkowo będą dystrybuowane ulotki na temat zrównoważonego transportu i szczegółowymi informacjami o tym, jak korzystanie z transportu zbiorowego może pomóc w ochronie środowiska i ograniczyć zanieczyszczenia. Informacje na temat kampanii będą promowane w mediach i przy pomocy plakatów.
Portugalia
Informowanie społeczeństwa to najważniejszy aspekt, który należy uwzględnić przy promowaniu zmian behawioralnych, w tym przypadku korzystania z transportu publicznego oraz rowerów. Organizator kampanii, organizacja pozarządowa Quercus, ma doświadczenie w edukacji ekologicznej, głównie dzięki prowadzeniu cotygodniowego jednominutowego show „Zielona Minuta” w czasie porannego programu telewizyjnego na kanale RTP1. Okazało się, że program, dzięki zrozumiałemu językowi i jasnym komunikatom, w bardzo udany sposób promuje zmianę stylu życia na proekologiczny. Quercus będzie organizował spotkania dla uczniów w wieku od 6 do 18 lat, produkcję i dystrybucję materiałów informacyjnych oraz kontynuował „Zieloną Minutę”.
Rumunia – Lubię rower!
W maju 2013 roku w Bukareszcie odbędzie się marsz pod hasłem „Lubię rower!”. Przy okazji odbędzie się zbieranie podpisów pod petycją do Rady Miasta. Rowerzyści przejadą ustaloną trasę mijając największe atrakcje turystyczne i główne instytucje. Wydarzenie ma promować działania na rzecz zrównoważonej mobilności również dzięki wykorzystaniu materiałów promocyjnych i haseł.
Słowacja – Wykształceni urbaniści = Zrównoważone Plany Mobilności Miejskiej
W Bańskiej Bystrzycy odbędzie się szkolenie na temat najlepszych praktyk w zakresie planowania mobilności w miastach. Celem jest edukacja osób odpowiedzialnych za transport i komunikację dzięki przykładom z innych krajów.
Słowenia – „Rusz się”
Praktyczne i nowoczesne działanie opiera się na stworzeniu strony internetowej, która sprawi, że jazda na rowerze po Lublanie stanie się łatwiejsza, bezpieczniejsza i przyjemniejsza. Organizatorzy wierzą, że, dzięki niewielkiemu obszarowi i płaskiemu ukształtowaniu terenu, Lublana może stać się rowerową Mekką. Warunkiem jest jednak stworzenie odpowiedniego wsparcia dla cyklistów. W tworzenie strony zostaną zaangażowani mieszkańcy, którzy będą mogli przesyłać opisy, wskazówki i zdjęcia swoich ulubionych tras. Strona będzie wykorzystywała mapy Google, a ponadto będzie posiadała kilka unikalnych funkcji, takich jak kalkulator oszczędności kosztów czy zmniejszenia emisji CO2. Będzie także zawierała treści edukacyjne, artykuły i filmy o zrównoważonej mobilności.
Hiszpania – Twoja przenośna siłownia
Akcja ma na celu promocję ruchu pieszego i rowerowego w centrum Madrytu oraz zwiększenie świadomości społecznej w zakresie zrównoważonej mobilności w miastach. Kampania w humorystyczny sposób przekonuje, że codzienne chodzenie i jazda na rowerze jest zdrowsze, tańsze i wygodniejsze niż chodzenie do siłowni.
Szwecja – Konkurs rowerowy w południowo-wschodniej Szwecji
Celem szwedzkiej kampanii jest zachęcenie ludzi do jak najczęstszych podróży rowerem, tradycyjnym lub elektrycznym, zamiast samochodem. W południowo-wschodniej Szwecji przez sześć wiosennych tygodni trwa konkurs rowerowy dla firm i instytucji. Ich pracownicy tworzą zespoły i rejestrują się w specjalnym portalu, aby wziąć udział w zawodach. Podczas rywalizacji zostanie przetestowanych kilka innowacyjnych egzemplarzy, np. składane, elektryczne rowery.
Wielka Brytania
W Salisbury zostanie zorganizowana nowoczesna kampania łącząca ideę carpoolingu (udostępnianie miejsca we własnym samochodzie, dzielenie się kosztami przejazdu) z nagrodami pieniężnymi. Od początku 2013 roku członkowie Salisbury Car Share będą mogli otrzymać nagrody pieniężne za każdą zarejestrowaną podróż z podwożonym pasażerem. Użytkownicy mogą za pomocą Internetu zamieszczać oferty jako kierowcy udostępniający miejsce w samochodzie lub szukający podwiezienia pasażerowie. System komputerowy nie tylko identyfikuje zbieżne terminy, miejsca wyjazdu i cel podróży, ale także bierze pod uwagę preferowany czas podróży, wybraną trasę, a nawet gust muzyczny podróżnych.
Źródło: dotherightmix.eu
Tł. Ilona Hałucha
- «« poprz.
- nast.