2014 12 Life of Pix free stock photos backhoe loader work site leeroyPrezydent i radni Świnoujścia zaapelowali do premier Ewy Kopacz o przesunięcie budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku Szczecin–Świnoujście z listy rezerwowej na listę projektów, które zostaną zrealizowane do 2020 roku. Chodzi o ponad 70 kilometrów trasy ekspresowej.

W aktualnie konsultowanym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, odcinek ten znalazł się dopiero na 7. pozycji listy rezerwowej inwestycji drogowych, które mają być realizowane przez najbliższe lata. To zdaniem świnoujskiego samorządu stawia kontynuację budowy S3 praktycznie na straconej pozycji, a powinno być uznane za kluczowe i niezbędne dla rozwoju regionu, a także priorytetowe dla Polski.

- Mamy za tym konkretne, poważne argumenty – dodaje prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Jesteśmy przekonani o ich słuszności i stąd też nasz apel do pani premier. Wierzymy, że stanowisko rządu zostanie zmienione i droga S3 zostanie przeniesiona z rezerwowej na główną listę inwestycji, które będą faktycznie zrealizowane.

W swoim apelu samorządowcy wymieniają powody, które przemawiają za kontynuacją S3 w obecnej perspektywie finansowej UE:

- zadanie zostało ujęte w kontrakcie terytorialnym dla województwa zachodniopomorskiego: jest to zakończenie międzynarodowego szlaku komunikacyjnego E65, stanowiącego sieć bazową TEN-T ciągu drogowego Czechy – Lubawka – Legnica – Szczecin – Świnoujście – Skandynawia i jest zgodne z fundamentalnymi zasadami spójności polityki transportowej Unii Europejskiej,
- jest konieczne dla zapewnienia rozwoju i funkcjonowania portów w Szczecinie i w Świnoujściu (wykonanie jedynie drogi S6 Szczecin–Gdańsk, bez jednoczesnej realizacji odcinka drogi S3 Szczecin–Świnoujście, ogranicza dostępność drogową portu w Świnoujściu do budowanej sieci połączeń krajowych), a wzmocnienie konkurencyjności czterech najważniejszych polskich portów morskich, w tym portu w Świnoujściu, przewiduje przygotowany w grudniu 2014 r. strategiczny dokument - Polityka Morska Rzeczpospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku),
- wykonanie tego odcinka drogi S3 zapewni również prawidłową realizacją planów spółek Polskiego LNG S.A. i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. w zakresie rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu. Ta inwestycja jest niezbędnym elementem zapewniającym poprawę bezpieczeństwa energetycznego Polski,
- Generalny Pomiar Ruchu 2010 we wskazanym punkcie pomiarowym dla Świnoujścia (S3–DW nr 102) dokumentuje średniodobowy ruch pojazdów na poziomie 7 883 poj./dobę w 2010 roku. Pomiary wykonane w oparciu o model GDDKiA wskazują, że SDR wzrósł o blisko 32% w ciągu 4 lat,
- droga krajowa nr 3 na odcinku Szczecin-Świnoujście w miejscach nieprzebudowanych ma znacznie ograniczone parametry techniczne, w tym częściowo bardzo zły stan techniczny, co przy wzroście natężenia ruchu już obecnie powoduje zatory i utrudnienia oraz stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Istotnym elementem tego zagrożenia może być wykluczenie komunikacyjne dla rozwoju turystyczno - uzdrowiskowego północno - zachodniego regionu Polski.

Źródło: UM Świnoujście

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.