Spis treści


Osuwisko w Harbutowicach na drodze wojewódzkiej  nr 956 Biertowice – Zembrzyce

W 1996 r. po powodzi wystąpiło oberwanie drogi nr 956 Biertowice – Zembrzyce w Harbutowicach. Nastąpiło to w dwóch miejscach oddalonych od siebie około 30 m na długości 35 m i 10 m. Osuwisko jest małe, o powierzchni około 800 m2, zaliczone do grupy d.

Projekt techniczno-wykonawczy został opracowany w oparciu o dokumentację geologiczno-inżynierską i szczegółowe indywidualne obserwacje warunków wodnych w terenie oraz w oparciu o szczegółowe specyfikacje techniczne opracowane przez Dyrekcję Okręgową Dróg Publicznych w Krakowie. Projekt techniczno-wykonawczy został zatwierdzony 14 kwietnia 1998 r. i roboty zostały wykonane.

Rys. 1. Osuwisko w Harbutowicach na planie sytuacyjno-wysokościowym

 

 

 

 

Elementy konstrukcyjne stabilizujące osuwisko podano na sytuacji w skali 1:500
(rys. 1) i na profilu podłużnym w skali 1:100/1000 (rys. 2).

Rys. 2. Profil podłużny drogi woj.  956 w rejonie osuwiska w Harbutowicach

 

 

 

 

Bardzo duży zakres robót związany był z ujęciem wody gruntowej i wody powierzchniowej. Woda powierzchniowa spływająca z prawego stoku - zbocza została wprowadzona w odpowiedni układ rowów i przepustów w celu umożliwienia jej swobodnego spływu do cieku wodnego położonego po lewej stronie drogi wojewódzkiej, na poziomie o około 10 m niżej od poziomu niwelety drogi.


Rys.  3. Przekrój normalny w rejonie osuwiska w Harbutowicach

 

 

 

W celu zabezpieczenia korpusu drogi wojewódzkiej nr 956 przed dalszym obsuwaniem się oraz uzyskania stabilizacji osuwiska, zachodziła potrzeba wykonania następującego zakresu robót zgodnie z projektem techniczno–wykonawczym:
- głęboki drenaż (rys. 3) po prawej stronie korony drogi na długości 90,36 m wraz z przepustem z rury PCV o średnicy 25 cm w ciągu drogi (wykonany metodą przepychu przy użyciu rury stalowej o średnicy 30 cm, zakończony studzienkami kontrolnymi),
- budowa przepustu o długości 18 m w ciągu drogi wojewódzkiej w km 10 + 150 z rur żelbetowych prefabrykowanych o średnicy 100 cm wraz z budową żelbetowej kaskady od strony wylotu i gurtu połączonego ze skrzydłem od strony wlotu,
- budowa przepustu w ciągu drogi krajowej km 10 + 073,20 z rur żelbetowych prefabrykowanych o średnicy 80 cm, którego zadaniem jest przerzucenie całej wody z rowu drogowego prawego na lewą stronę drogi wojewódzkiej i skierowanie jej do prawego rowu biegnącego wzdłuż lewego zjazdu zbiorczego,
- przebudowa drogi wojewódzkiej nr 956 na odcinku 79,5 m, polegająca na wykonaniu poszerzenia korony drogi do szerokości normatywnej 8,50 m i jezdni do normatywnej szerokości 6 m, wykonanie łuku kołowego wraz z krzywymi przejściowymi, założenie barier sprężystych po lewej stronie i po prawej oraz budowa prawostronnego rowu drogi wojewódzkiej o długości 179,5 m, w tym trzech przepustów o średnicy po 0,60 m każdy,
- przebudowa drogi zbiorczej prawej o długości 46,30 m i drogi zbiorczej lewej o długości 62,12 m.

Wykonanie drenażu
Woda gruntowa wypływająca z prawego stoku – zbocza została ujęta w odpowiedni układ drenażu głębokiego z rurami PCV pełnymi i perforowanymi (rys. 3). Została odprowadzana również do cieku położonego po lewej stronie drogi wojewódzkiej. Woda gruntowa wypływająca z prawego stoku – zbocza nie ma możliwości przesączania się przez nasyp korony drogi dzięki izolacji pionowej, opartej o prefabrykowane płyty chodnikowe. Izolację zaprojektowano szczelną i ciągłą z folii, ułożoną poziomo na ławie betonowej i pionowo na płytach betonowych.

Drenaż głęboki typu francuskiego o długości 90 m wykonano w spadku podłużnym od 2,74% do 8,56%, na głębokości od 2,5 m do 3,20 m po prawej stronie drogi. Odprowadzenie wody głębinowej, znajdującej się w rurach PCV drenażu, uzyskano przez założenie przepustu w km 10+054,30 z rury PCV o średnicy 25 cm w ciągu drogi, która została włożona do rury stalowej o średnicy 30 cm. Rura stalowa o średnicy 30 cm została wykonana metodą przepychu. Rura stalowa wraz z rurą PCV zostały zakończone studzienkami kontrolnymi o średnicy 125 cm, wykonane z kręgów żelbetowych. Drenaż ma kształt trapezu, którego dno ma szerokość 60 cm, a góra 85 cm. Na dnie wykopu pod drenaż zaprojektowano ławę betonową z betonu kl. B 25 o szerokości 60 cm i grubości 15 cm.

Na początku drenażu zaprojektowano ułożenie na ławie betonowej jednej rury PCV perforowanej średnicy 125 mm na długości około 45 m, a od połowy długości drenażu ułożenie dwóch rur PCV średnicy 125 mm, w tym jedna rura pełna a druga perforowana. Rurki PCV należało zasypać odpowiednim materiałem kamiennym filtracyjnym, a na wierzchu ułożyć poziomo prefabrykowane płyty betonowe o wym. 50 x 50 x 7 cm.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-03-12 10:49
Wspaniały człowiek!
Pozdrawiam go serdecznie dziękując jednocześnie za dzielenie się swoim doświadczeniem.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.