Z unijnych funduszy przeznaczonych na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko aż 19,4 mld euro zostało przeznaczone na realizację trzech priorytetów transportowych. Te środki stanowią ponad 70 procent alokacji programu, z tego zaś aż 57 procent to środki na drogi. Instytucją wdrażającą dla priorytetów transportowych PO IiŚ jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Drogowe cele priorytetów transportowych w PO IiŚ to: budowa nowych odcinków autostrad i budowa lub modernizacja dróg ekspresowych (Priorytet VI: Drogowa i lotnicza sieć TEN-T) oraz poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego (Priorytet VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe). O stanie realizacji projektów drogowych mówi Anna Siejda – dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- Jaką część w środkach na priorytety transportowe, będące w gestii CUPT, stanowią pieniądze kierowane na modernizację i rozwój sieci dróg w kraju?
- W Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na trzy priorytety z funduszy unijnych otrzymaliśmy do dyspozycji 19,4 mld euro. Według obowiązującego na wrzesień kursu euro, wynoszącego 3,9806 zł, ta kwota jest równowartością 77,5 mld zł. Środki na projekty drogowe stanowią ogromną część w całości naszej alokacji - sięgają aż 57 procent łącznej kwoty. Pochodzą one z Funduszu Spójności i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Na Priorytet VI: Drogowa i lotnicza sieć TEN-T jest przeznaczone 8,8 mld euro, co stanowi 45 procent alokacji (tj. przyznanych środków). Na Priorytet VII: Transport przyjazny środowisku mamy 7,7 mld euro i to stanowi 40 procent alokacji. Z kolei na Priorytet VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe mamy 2,9 mld euro, a kwota ta odpowiada 15 procentom alokacji.
Działania w ramach których wykonywane są modernizacje czy rozbudowy sieci dróg są tylko w priorytetach VI i VIII. Projekty drogowe są w nich dominujące. W VI priorytecie mamy 35 mld zł, a z tej kwoty aż 33,8 mld zł jest przeznaczona na drogi (działanie 6.1 Rozwój Sieci Drogowej TEN-T i działanie 6.2 Zapewnienie sprawnego dostępu drogowego do największych ośrodków miejskich na terenie wschodniej Polski). Pozostała, mniejsza część tej sumy, jest kierowana na projekty lotniskowe. Podobny rozkład, z dominacją dróg, jest w priorytecie VIII, w którym łącznie jest 11,7 mld zł, a z tego na projekty drogowe przeznaczamy 10,6 mld zł. Z pozostałej kwoty dofinansowanie jest przyznawane m.in. na rozwój inteligentnych systemów transportowych, na bezpieczeństwo i ochronę transportu, bezpieczeństwo ruchu drogowego. To mogą być też projekty związane z drogami, choć wydatki w nich ponoszone nie dotyczą bezpośrednio inwestycji polegających na budowie nowych dróg, czy modernizacji istniejących.
- CUPT dofinansowuje kluczowe projekty z tzw. listy indywidualnej, ale też wyłaniane w procedurze konkursu. Czy już wszystkie konkursy na projekty drogowe zostały rozstrzygnięte?
- Projekty drogowe wyłaniane są w trzech konkursach. Dwa konkursy były ogłoszone jeszcze w 2008 roku: w działaniu 6.1. (300 mln euro) i działaniu 8.2. (300 mln euro). W tym roku z kolei ogłosiliśmy konkurs w ramach działania 8.1 Bezpieczeństwo ruchu drogowego (Priorytet VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe). W tym konkursie zamknęliśmy nabór wniosków, w tej chwili trwa ich ocena formalna (ocena pierwszego stopnia), polegająca na sprawdzeniu złożonych dokumentów. Natomiast wymienione dwa pierwsze konkursy są zakończone. W działaniu 6.1. i 8.2. już jesteśmy na etapie podpisywania ostatnich umów.
- Jaki jest stopień wykorzystania alokacji w projektach drogowych? Czy są już pierwsze rozliczone projekty?
- Spośród 71 podpisanych umów 15 pochodzi z działania 6.1. Ale te 15 umów stanowi już 78,84 procent alokacji w tym działaniu. W tej chwili przygotowywanych jest kolejnych jedenaście umów drogowych do podpisania we wrześniu i październiku. I to przyniesie już 100-procentowe wykorzystanie alokacji, ponieważ są to ogromne projekty, realizowane za ogromne kwoty.
Ile pieniędzy wykorzystaliśmy? Trzeba podkreślić, że umowy podpisane na projekty drogowe z działania 6.1 stanowią już prawie 80 procent całej alokacji, a zwrot z Komisji Europejskiej w tym działaniu sięga 15 procent. Podsumowując: nie ma zagrożenia utraty ani jednego euro z faktu funkcjonowania zasady „n+3”*. Dla projektów infrastrukturalnych, zgodnie z moją wiedzą i doświadczeniem, osiągnęliśmy bardzo dobry wynik wykorzystania środków. Nie widzę żadnego zagrożenia w absorpcji przyznanych nam funduszy UE na inwestycje drogowe.
- poprz.
- nast. »»