budowaNa początku maja Monika Milwicz, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, poinformowała w Senacie, że w ramach programu Budowy Dróg Krajowych na lat 2014-2023 do tej pory ogłoszono 157 postępowań przetargowych na ok. 2089 km, o wartości ok. 68,5 mld zł. Na 90 z nich już zawarto umowy. Łączna długość dróg, która dzięki tym kontraktom zostaną wybudowana to prawie 1300 km, a wartość podpisanych kontraktów to 41,5 mld zł. W różnych fazach realizacji znajduje się jeszcze 67 przetargów na budowę prawie 800 km dróg, a wartość przetargów to około 27 mld zł.

Miesiąc później, w trakcie targów Autostrada Polska Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit poinformował, że rozstrzygnięto przetargi na 2100 km, na łączną kwotę 81,6 mld zł. W ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych podpisano natomiast umowy na łączną kwotę 49,9 mln zł. Z przedstawionych informacji wyłania się bardzo duża dynamika inwestycji w branży drogowej.

Minister przedstawił również kluczowe elementy dotyczące Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Zakłada się budowę:
- 3840 km autostrad i dróg ekspresowych,
- 452 km obwodnic (52),
- 205 km dróg krajowych,
- 2,4-4,8 mld Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych finansowany z oszczędności przetargowych.

Jak wynika z raportu Serwisu Pressinfo.pl, w całym kraju w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2016 roku dokonano łącznie 7 085 rozstrzygnięć postępowań przetargowych, których przedmiotem w całości bądź w części były prace drogowo-mostowe. Ich łączna wartość opiewała na ponad 6,8 mld zł.

Przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego byli tymi, którzy najliczniej wygrywali postępowania przetargowe w branży drogowo-mostowej – 1266 wygranych. Również firmy zarejestrowane na terenie tego województwa odnotowały najwyższą łączną kwotę za wygrane przetargi – 2 mld zł. Kolejno za nimi ustawiły się firmy z województwa małopolskiego (1,1 mln zł) oraz z śląskiego (łącznie: 767 mln zł).

W analizowanym okresie upublicznionych zostało 485 informacji na temat przyznanych dotacji (powyżej 1 mln zł) na cele związane z sektorem drogowo-mostowym. Informacje te pojawiały się z różnym natężeniem w poszczególnych miesiącach, jednak najliczniej można było je zaobserwować w czerwcu (286 informacji). Beneficjentami w głównej mierze byli przedsiębiorcy z terenu województwa mazowieckiego (178 informacji o dotacjach). Największa dotacja popłynie do PKP Polskie Linie Kolejowe na prace na linii kolejowej E 20 (1,9 mld zł).

Serwis Pressinfo.pl zmonitorował 386 informacji o planowanych inwestycjach drogowo-mostowych (powyżej 1 mln zł). Najliczniejsze z nich pojawiały się w kwietniu – 198. W maju ukazało się 90 informacji, a w czerwcu 98. Najaktywniej o swoich planach inwestycyjnych powiadamiali inwestorzy z województwa lubelskiego (52 informacji).

- Rynek reaguje na pozytywne sygnały płynące zarówno z Brukseli, jak i Warszawy. Kilka dni temu Komisja Europejska wydała decyzję o realizacji projektu „Budowa drogi ekspresowej S7 Radom (Jedlińsk) - Jędrzejów, odc. Radom – Skarżysko-Kamienna”. Jest to 12 decyzja Komisji w sprawie projektu w programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Inwestycja ta jest warta 891 mln złotych i otrzyma dofinansowanie środków UE w wysokości 421 mln złotych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko – mówi Renata Polisiakiewicz, ekspert współpracujący z Pressinfo.pl

Źródło: Pressinfo.pl

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.