Stanowi połączenie z istniejącym wewnętrznym układem komunikacyjnym miasta i w istotny sposób przyczynia się do rozwiązania problemów komunikacyjnych, poprawia również płynność ruchu oraz bezpieczeństwo transportowe.
W ramach inwestycji wybudowany został 3-kilometrowy odcinek drogi (droga główna ruchu przyspieszonego) z dwupasmową jezdnią. Dla pieszych powstały chodniki (4 km), a dla rowerzystów ponad 3,5 km dróg rowerowych. Na całym odcinku zostało zamontowane oświetlenie (319 słupów oświetleniowych) i nasadzona zieleń.
Największym obiektem na średnicówce jest estakada. Ma 454 metrów długości, 14 metrów wysokości w najwyższym miejscu i 9 metrów w najniższym miejscu, a szerokość całkowita wynosi 18,6 metra. Pozwala ona na bezkolizyjny przejazd nad torami kolejowymi i nad ulicą Skłodowskiej-Curie.
Powstał także przepust o eliptycznym kształcie przeznaczony dla pieszych oraz rowerzystów oraz kładka dla pieszych – obiekt sugerowany przez mieszkańców w wyniku konsultacji społecznych dotyczących budowy trasy. Na uwagę zasługuje oświetlenie kładki – to moduły LED zintegrowane z balustradami.