Ochrona środowiska naturalnego jest jednym z głównych zadań nowoczesnego budownictwa drogowego. - W tej dziedzinie notuje się ostatnio znaczny postęp. Pojawiają się nowe technologie zmniejszające emisję gazów podczas produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych i budowy nawierzchni, jak również podczas użytkowania nawierzchni - podkreśla prof. Dariusz Sybilski z Politechniki Lubelskiej, kierownik Zakładu Technologii Nawierzchni IBDiM.
Publikowany 4 i 5 października artykuł prof. Dariusza Sybilskiego jest przeglądem nowych technologii produkcji oraz dodatków do mieszanek energooszczędnych, zmniejszających szkodliwe emisje. Wskazuje także zalety i korzyści ze stosowania nowych technologii zmniejszających zużycie energii i emisję gazów.
Jednak wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych nie jest jedynym czynnikiem decydującym o tym, w jakim stopniu drogownictwo jest ekologiczne. Proces rozwojowy dróg przyjaznych środowisku determinowany jest już na etapie planowania przestrzennego. W Polsce branża i opinie drogowców są z pewnością niedostatecznie uwzględniane przy podejmowaniu decyzji planistycznych.
- Udział doświadczonych drogowców w czasie planowania zagospodarowania przestrzennego województw i gmin jest niezbędny, zwłaszcza w zakresie opracowania wewnętrznie spójnych etapów planowania. Przy tym na poszczególnych poziomach planowania powinna być w różnym stopniu uwzględniana ochrona środowiska i walorów krajobrazowych – zastrzega dr inż. Jerzy Kukiełka z Politechniki Lubelskiej. Czy nowy projekt Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 zmieni nie tylko filozofię planowania, ale też przyzna drogowcom większą wagę w tworzeniu planów zagospodarowania przestrzennego? Próby odpowiedzi na to pytanie podjął się dr inż. Jerzy Kukiełka w materiale publikowanym w portalu 6, 7 i 10 października.
- Projektowanie dróg kojarzone jest nieodmiennie z szeregiem problemów o charakterze funkcjonalnym, technicznym, prawnym i ekologicznym. Zagadnienia estetyczne pojawiają się na ogół na marginesie przemyśleń związanych z budową przestrzeni drogi, lecz najczęściej nie pojawiają się w ogóle – to z kolei ważna opinia sformułowana przez Annę Polak, której artykuł „Walory widokowe dróg” publikujemy 17, 18 i 19 października. Autorka porusza problemy estetyki przestrzeni, zagospodarowania przestrzennego oraz metod, jakie nauka proponuje w podejściu do podnoszenia walorów dróg i ich otoczenia. Staranność, z jaką podchodzi się do zachowania piękna przyrodniczego, to również istotny aspekt ekologii, ponieważ skłania użytkowników dróg do przestrzegania zachowań chroniących naturę.
Polecane publikacje i przytaczane opinie ich autorów to swego rodzaju trójgłos, pokazujący różne spojrzenia na zagadnienia drogowe, które w praktyce muszą być spójne i traktowane wagowo na jednakowym poziomie. Zdania te są też odzwierciedleniem wniosków, jakie wypłynęły z debaty podczas V Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Ochrona środowiska i estetyka a rozwój infrastruktury drogowej” (Zamość, 7-9 września 2011 r.), zorganizowanej przez lubelskie oddziały: SITK, GDDKiA, RDOŚ, TUP oraz Politechnikę Lubelską – Katedrę Dróg i Mostów.
Agnieszka Serbeńska
redaktor naczelna edroga.pl