Spis treści

Komfort użytkownika

W trakcie remontu Trasy WZ w Warszawie władze miasta uznały potrzebę zapewnienia mieszkańcom stolicy wysokiej jakości rozwiązań dotyczących komfortu w poruszaniu się komunikacją miejską. Torowisko zostało zaprojektowane przy użyciu najnowszych rozwiązań technologicznych: tramwaje i autobusy zostały poprowadzone tym samym śladem, na przystankach zastosowano kombibordy oraz użyto wielu nowatorskich rozwiązań technicznych. W ślad za tym podjęto także decyzję o zadaszeniu przystanków w sposób godny europejskiej stolicy. Projektowane wiaty mają za zadanie nie tylko polepszyć środowisko przebywającym pod nimi pasażerom, lecz również wzbogacić krajobraz w tak ważnym dla Warszawy miejscu.

Forma przystanków powstała w nawiązaniu do geometrii tunelu pod ulicą Krakowskie Przedmieście na Trasie WZ w Warszawie. Zaokrąglone kształty  tunelu zostały powtórzone w geometrii konstrukcji zadaszeń. Obiekty składają się z kratownicy przestrzennej wykonanej z rur okrągłych malowanych na biało, na której została rozpięta szklana elewacja zadaszenia. Zastosowano dwa rodzaje szklenia: transparentne oraz mleczne. Szkło transparentne zostało użyte w celu nadania lekkości konstrukcji, oraz aby umożliwić jak największą przezierność obiektu. Szkło mleczne umiejscowiono w górnych partiach zadaszenia, aby zapewnić pasażerom w okresie letnim osłonę od słońca. W przyziemiu konstrukcji użyto paneli z blachy nierdzewnej dla ochrony przed odpryskami z jezdni. W górnych polach przeszklenia zostały umiejscowione oprawy oświetlenia użytkowego, natomiast rura biegnąca po zewnętrznej krawędzi obiektu będzie zaakcentowana linią świetlną typu LED.

Do realizacji przeznaczone zostały przystanki Ratusz i Park Praski oraz przyjęto możliwość zastosowania tych samych rozwiązań na stacji Stare Miasto i Dworzec Wileński. Wszystkie przystanki zostały zaprojektowane w jednolitej stylistyce.

Rys. 5. Projektowany przystanek Park Praski na Trasie WZ w Warszawie. Projekt: GROTTE ART. Rys. 6. Projektowany przystanek Park Praski na Trasie WZ w Warszawie. Projekt: GROTTE ART. Rys. 7. Projektowany przystanek Ratusz na Trasie WZ w Warszawie. Projekt: GROTTE ART.

Również władze miasta Innsbruck w Austrii zdecydowały się powierzyć projekt przystanków przy kolejce biegnącej przez miasto aż na lodowiec, światowej sławy architektowi - Zaha Hadid. Zadaszenia jej autorstwa przypominają swoją formą wytwory lodowca bądź czapy śniegu często pojawiające się w mieście. W przypadku tego projektu chodziło przede wszystkim o podniesienie rangi miasta, dlatego w projekcie użyto wysokiej jakości rozwiązań technologicznych, jak np. gięte szkło mineralne, czy betony architektoniczne.

Rys. 8. Zadaszenia przystanków kolejki w mieście Innsbruck w Austrii. Projekt: Zaha Hadid.

Rola estetyki

O człowieku świadczą jego dzieła, a o cywilizacji dzieła jej twórców. Pewien znany architekt w wywiadzie dla czasopisma „Fortune” powiedział: „People don’t only need bread. They need bread given to them with care. It is sometimes just as important to focus on how you serve it” – „Ludzie nie tylko potrzebują chleba. Potrzebują chleba podanego im z troską. Czasem równie ważne jest to, w jaki sposób im go podajesz”. Słowa te wypowiedział w odniesieniu do własnego podejścia w projektowaniu, jako służby publicznej.

Na ile myśl tego wybitnego twórcy ma odniesienie do naszej rzeczywistości? Duże obiekty infrastruktury drogowej, szczególnie te związane z podniesieniem jakości środowiska ich użytkownika mają znaczący wpływ na kształtowanie przestrzeni. Od nas zależy w jaki sposób ta przestrzeń będzie zdefiniowana. Często jednak myśl twórcza jest niedoceniana, gdyż liczy się jedynie jak najprostsze podołanie zadaniu, bądź wręcz uważa się ją za ciężar przy dalszym toku prac projektowych. Jednak, gdy zdecydujemy się zainwestować, w często zdawałoby się, niewymierny wkład, jakim jest praca architekta, rezultaty mogą przerosnąć nasze oczekiwania i to w sposób jak najbardziej zaskakujący.

Bartłomiej Grotte
GROTTE ART – pracownia architektoniczna

Tadeusz Suwara
Transprojekt-Warszawa Sp. z o.o.

Literatura:
[1]  Architecture Now!, Philip Jodido, TACHEN, 2009.
[2]  “The Future of Design”, str. 127, Fortune, November 13, 2006.

Referat był prezentowany podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Ochrona środowiska i estetyka a rozwój infrastruktury drogowej” – Kazimierz Dolny, 7-9 października 2009 r.

 

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2009-10-27 11:40
O takich projektach to aż chce się czytać :D W końcu upiększą te Polskie szare drogi ;-)
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #2 Gość 2009-10-28 00:12
właśnie wróciłem po raz kolejny z objazdu po Krakowie, i co i to ze polskie drogi to masakra jest, kompletnie nic na niech nie widać, dziury po kolana można kolo stracić i nie tylko, rowy po kolana, woda zalegająca, źle oznakowanie, sygnalizacja, źle oświetlone, źle projektowane, prawda jest taka ze lepiej i pewniej się jeździ po orance na wsi bez jakiegokolwiek oświetlenia, wiec nasuwają się mi dwie możliwości albo tak wiedza nie jest nic warta i profesury tez, albo jest tak robione specjalnie, ale proszę się nie przejmować, w każdej dziedzinie tak jest, czy to w drogach czy w budownictwie, mieszkam w bloku 4 letnim, który po prostu się wali i sypie, czy to w oprogramowaniu czy komputerach - żenada, masa błędów, a producenci sprytnie umywają ręce, i kto się ma z tym męczyć, wiec uważam, ze wiedza nie jest nic warta, albo te buble mamy specjalnie
masakraaa
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #3 Gość 2009-10-29 10:50
Lepiej się cieszyć że mamy w ogóle jakieś drogi i ze nie jeździmy po drogach gruntowych... Zresztą zawsze tak będzie w Polsce jeżeli chodzi o drogi. Oddają jakiś odcinek i zaraz go trzeba poprawiać... Każdy chce zarobić i wszyscy o tym wiedzą jakim kosztem. Jeżeli powstałby taki projekt jak w powyższym artykule to byłbym zadowolony z tego powodu. Zawsze to jakaś odmiana i wyglądało by to w końcu jakoś :-) Chyba ze wykonawca zrobiłby by "małe" przeróbki...
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #4 Gość 2009-10-29 23:57
mysle ze juz lepsze by byly te drogi gruntowe, przynajmniej bylyby miekkie i o wiele trudniej byloby pokrzywic kolo niz na dziurze w drodze ktore teraz mamy, lepiej nic nie robcie jak macie robic to co mamy do tej pory
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #5 Gość 2009-10-30 10:18
Czyli nie pozostaje nic innego tylko poinformować rząd aby już nic nie budował. Sami rozjeździmy sobie drogi :D
Cytować | Zgłoś administratorowi
Gość
0 #6 Gość 2009-11-01 22:44
Dobra a tak na poważnie to gdzie w Polsce są najładniejsze drogi? O ile są takie :D
Cytować | Zgłoś administratorowi
Janusz Cieśliński
0 #7 Janusz Cieśliński 2009-11-18 01:02
To są bardzo piękne wizje. Mam tylko jedną "drobną" wątpliwość. Kto i za jakie pieniądze będzie to utrzymywał? I jak to będzie wyglądało jakiś czas po oddaniu do eksploatacji, np po pierwszej zimie? ;-)
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.