Spis treści

 

Trakt Królewski w Warszawie obejmuje trzy najbardziej reprezentacyjne ulice w stolicy: Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat oraz Plac Trzech Krzyży i Aleje Ujazdowskie. Na przełomie lat 1995 i 1996 odbył się generalny remont ul. Nowy Świat, podczas którego poszerzono chodniki i zwężono jezdnię do dwóch pasów (z 14 do 7 metrów). Ulicę udostępniono jedynie pieszym i komunikacji miejskiej. W letnie weekendy (od 1 maja do ostatniego dnia września) ulice Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście są całkowicie zamknięte dla ruchu samochodowego, w tym nawet komunikacji miejskiej.

Estetyka chodnika

Podobnie wyglądała przebudowa Krakowskiego Przedmieścia, którą przeprowadzono prawie 10 lat później (2006-2008). Tu również zwężono jezdnię do dwóch pasów ruchu i ograniczono go tylko do autobusów i taksówek oraz orszaków prezydenckich. Chodniki zostały ułożone z trzykolorowych płyt granitowych: żółtych, czerwonych i szarych. Na Krakowskim Przedmieściu pojawiły się także nowe, stylizowane ławki, pachołki, kwietniki i latarnie oraz zatopione w szkle reprodukcje obrazów Canaletta. Zasadzono też kilkadziesiąt drzew. Nie doszło jednak do budowy ścieżki rowerowej z powodu braku miejsca (konieczne byłoby zwężenie chodnika) oraz ze względów bezpieczeństwa – możliwe kolizje rowerzystów z pieszymi. Nie udało się również całkowite przekształcenie ulicy w deptak w związku z lokalizacją Pałacu Prezydenckiego i Uniwersytetu Warszawskiego przy tej ulicy.

Estetyka chodnika Estetyka chodnika Estetyka chodnika

1 kwietnia 2009 roku rozpoczął się remont chodnika i budowa drogi rowerowej na Alejach Ujazdowskich. Stare płyty chodnikowe zostały zastąpione granitowymi, a wjazdy do posesji zostały zaznaczone granitowymi i bazaltowymi kostkami. Kostka granitowa została użyta jedynie w miejscach narażonych na zniszczenie, gdzie służy jednocześnie poprawie bezpieczeństwa osób niewidomych (oznaczanie np. przejść dla pieszych). Odnowiono krawężniki i ograniczono liczbę miejsc parkingowych. W odróżnieniu od pozostałej części Traktu Królewskiego wzdłuż Alej Ujazdowskich pojawiła się asfaltowa ścieżka rowerowa. Zadbane trawniki i punktowe reflektory oświetlające drzewa mają dodatkowo upiększyć ulicę. W tym celu zainstalowano też nowe wiaty przystankowe, stojaki rowerowe, drewniane ławki i kosze na śmieci. Po roku aleje doczekały się też remontu nawierzchni jezdni.

Estetyka chodnika Estetyka chodnika

Od 2004 roku ZDM na dużą skalę przeprowadza tzw. weekendowe odnowy nawierzchni. Te remonty choć krótkie (trwają około 54 godzin), dają bardzo dobre efekty, gdyż trwałość nowej nawierzchni  sięga 7-10 lat, w zależności od natężenia i rodzaju ruchu. Weekendowe odnowy są również finansowo opłacalne – ich koszt jest około 10-krotnie mniejszy niż remontu generalnego. W tym roku (23-26 kwietnia) drogowcy zastosowali metodę weekendowego frezowania nawierzchni na ulicy Dźwigowej. Przy okazji wyrównano poziom krawężników i części chodnika. Od nowa ułożono też kostkę brukową na wybranych fragmentach chodnika wzdłuż ulicy.

Estetyka chodnika

Podobnie wyglądał remont ul. Wersalskiej. W ciągu jednego weekendu odnowiono nawierzchnię i oznakowanie. Wymieniono także chodniki oraz wyremontowano wjazdy do posesji i drogę techniczną.

Estetyka chodnika

Ilona Hałucha

Materiał powstał na podstawie prezentacji P. Grażyny Lendzion, dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, przedstawionej na seminarium „Trwałe nawierzchnie ulic i przestrzeni publicznej w miastach” zorganizowanym przez Polski Kongres Drogowy podczas targów Autostrada Polska w Kielcach.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.