Spis treści

 „Budowa dróg bitych, mimo trudności finansowych, szła jednak naprzód.”
- Minister Lubecki w 1828 roku założył Bank Polski, którego celem miało być między innymi finansowanie inwestycji. I rok później zmieniono tryb finansowania dróg bitych. Na co? Na kredyt, którego Bank Polski udzielał na budowę dróg. Bank Gospodarstwa Krajowego też został założony z inicjatywy rządowej i też ma status banku państwowego. A już od czerwca tego roku będzie pierwszym kredytodawcą nowego systemu finansowania dróg – powiedział wiceminister.

Radosław Stępień zwrócił też uwagę na podobieństwo czasów okresu międzywojennego i obecnych. Przypomniał wyzwania w odbudowie po odzyskaniu niepodległości. - Dzisiaj nie widzimy tego z perspektywy, jak wielkim wysiłkiem finansowym musiało być ujednolicenie państwa, od prawa, systemu szkolnictwa, armii, policji itd. I oczywiście w tym wszystkim jak zwykle drogi…, jak zwykle konieczne, jak zwykle niedofinansowane, jak zwykle z olbrzymimi potrzebami – mówił wicepremier.

W okresie międzywojennym koszty budowy i utrzymania podstawowej sieci dróg były pokrywane ze skarbu państwa, a  samorządowe - przez administrację powiatową i wojewódzką. Od 1931 roku działał Państwowy Fundusz Drogowy, który swoje wpływy opierał na opłatach od pojazdów mechanicznych, od materiałów pędnych, od reklam przydrożnych oraz z grzywien za przekroczenia drogowe. Te fakty nawiązują do współczesnego trybu zarządzania drogami w kraju. Wiceminister  przypomniał o Krajowym Funduszu Drogowym - adekwatnym do poprzedniego modelu. Przypomniał też o systemie wspomagania przez państwo zarządców samorządowych. Ten system działał w okresie przedwojennym i funkcjonuje obecnie w postaci rezerwy inwestycyjnej (rezerwa subwencji ogólnej) oraz we wdrożonym Narodowym Programie Budowy Dróg Lokalnych.




Podobieństwa epok nie oznaczają jednak braku zmian. Wymusza je między innymi współczesna, dużo bardziej skomplikowana legislacja regulująca różne branże i sposoby podejść. Zatem, czy wspomniana rada konsultacyjna przy premierze da nowy impuls w budownictwie drogowym?

Natomiast o tym co w ostatnich latach udało się – mimo trudności – wykonać na sieci dróg krajowych, mówi w poniższym nagraniu Lech Witecki – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Agnieszka Serbeńska
Fot. Tomasz Orłowski

Podczas seminarium „Szlaki, trakty, autostrady”, towarzyszącego XV Targom Autostrada-Polska w Kielcach, uhonorowano jubileuszowym medalem ludzi oraz instytucje zasłużone dla rozwoju drogownictwa.

{mp3}dbalosc_o_proces{/mp3}

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.