most125,5 metra konstrukcji, ponad 2 000 ton stali, dwa tory zamiast jednego – tak można opisać nowy most na Martwej Wiśle. Skomplikowane prace przy jego montażu dobiegają końca. Nowy most usprawni transport towarów koleją do Portu w Gdańsku.

72 stalowe elementy mostu powstały w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej, a łączone były ze sobą na drugim końcu Polski, na nabrzeżu gdyńskiej stoczni „Nauta”. Całość została przetransportowana na specjalnej barce, drogą wodną – na Martwą Wisłę, gdzie most został ostatecznie złożony. Średnia waga jednego elementu to 28 ton. Niezwykle widowiskowa część operacji – podnoszenie łuków i montaż podparć tymczasowych – odbyła się między 24 a 29 czerwca br. Kolejny etap – spawanie łuków – trwał od 1 do 12 lipca br. Na koniec zaplanowano przeniesienie konstrukcji na podpory docelowe.

Koszt budowy mostu to 35 mln zł. Dzięki nowej przeprawie wzrośnie bezpieczeństwo, a pociągi pojadą szybciej – do 100 km/h i będą mogły wieźć cięższe ładunki. Za sprawą dwóch torów – zamiast jednego – zwiększy się przepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę, co zwiększy konkurencyjność Portu Gdańsk. Na przebudowie skorzysta również żegluga – wysokość mostu nad rzeką wyniesie ponad 8 metrów, a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów.most1

 Inwestor i wykonawcy nie zapomnieli o ochronie środowiska naturalnego. W rejonie podpór mostu, z jednej strony, powstanie „półka” o szerokości 2 metrów, umożliwiająca swobodne przejście zwierzętom, nawet w sytuacji, gdy poziom wody będzie wysoki. Ponadto zadbano o znajdujące się w rejonie nowego mostu siedlisko mewy siwej, objętej ścisłą ochroną. We współpracy z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Gdańsku i po uzyskaniu opinii ornitologicznej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudowały na Martwej Wiśle pływające podesty – zastępcze lęgowiska. Po zakończeniu inwestycji zostaną przygotowane stałe miejsca lęgowe w nowej lokalizacji.

Budowa nowego mostu to fragment większej inwestycji – modernizacji linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Koszt całego przedsięwzięcia to 370 mln zł.

 

BUDOWA MOSTU W LICZBACH:

  • 122 – tyle ton waży każdy z 58-u pali mostu
  • 125,5 – tyle metrów długości ma nowa stalowa konstrukcja mostu
  • 50 m – tyle metrów będzie wynosić szerokość nowego toru wodnego
  • 8 m – jednostki o takiej wysokości będą mogły żeglować pod nową przeprawą

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.