Trasa Wschód-Zachód
Trasa Wschód-Zachód (Trasa W-Z) stanowi ciąg uliczny Alei Armii Krajowej, która łączy Obwodnicę Trójmiasta (droga krajowa nr 6) ze Śródmieściem Gdańska (droga krajowa nr 1) oraz wyjazdem z miasta w kierunku Warszawy (droga krajowa nr 7). Trasa W-Z realizowana była etapami od 1980 roku. Wówczas podstawowym jej zadaniem było połączenie śródmieścia Gdańska z Obwodnicą Zachodnią Trójmiasta. Budowę ostatniego etapu Trasy W-Z w Gdańsku zakończono w grudniu 2011 r. Dzięki tej inwestycji obecnie ruch na kierunku Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku-Rębiechowie – centrum miasta, odbywa się bardzo sprawnie.
Głównym problemem przy realizacji robót było utrzymanie ruchu na przebudowywanym odcinku ul. Kartuskiej wraz z umożliwieniem dostępu do okolicznych osiedli i centrum handlowego.
Inwestycję realizowała firma Skanska za kwotę 89,5 mln zł. Została ona oddana do użytku na pięć miesięcy przed terminem (kontrakt zakładał oddanie zadania w maju 2012 roku). W zakres zrealizowanej inwestycji wchodziło wybudowanie dwujezdniowej trasy zasadniczej o długości 2,22 km powiązanej węzłami typu WB w formie zjazdu i wjazdu na północną jezdnię Trasy W-Z w rejonie ul. Gronostajowej oraz południową na skrzyżowaniu z ul. Nowa Myśliwska, a także skrzyżowania z wyspą centralną na skrzyżowaniu z ul. Otomińską. W ramach zadania wybudowano również ul. Kartuską Północną i ul. Nową Myśliwską, 3 skrzyżowania w formie ronda, przebudowano ulice boczne na łącznej długości 2,77 km. Wybudowano 4 obiekty inżynierskie, w tym nad Nową Myśliwską i nad Trasą W-Z w rejonie ul. Szczęśliwej.
W ciągu Trasy W-Z powstały 4 obiekty inżynierskie, a wśród nich jeden ma szanse stać się charakterystycznym elementem wjazdu do Gdańska. Obiektem tym jest wiadukt WD6 zrealizowany w konstrukcji pomostu podwieszonego za pomocą lin do pylonów. Na obu poboczach zaprojektowano przyczółki zatopione w wykopach. Nazwa obiektu „Bursztynowa Brama” nawiązuje do imitacji bursztynu w zwieńczeniach pylonów oraz lokalizacji obiektu przy Obwodnicy Trójmiasta. Wyjątkową architekturę wiaduktu iluminowano w kolorze niebieskim imitującym morze i ruch fal, zaś pylon podświetlono na kolor bursztynowy. Całość wywołuje skojarzenie z bursztynem wynurzającym się z morza. Można także uruchomić program oświetlenia wiaduktu w kolorach biało-czerwonych, czyli w kolorach flagi narodowej (podobnie jest na wiadukcie WD5 - tam podstawowa iluminacja przypomina błękit wody i ruch fali w morzu, dodatkowo istnieje możliwość włączenia programu iluminacji biało-czerwonej).
![]() |
![]() |
Budowa Trasy W-Z stanowi zakrojone na szeroką skalę przedsięwzięcie, mające na celu dogodne powiązanie miejskiego systemu komunikacyjnego z układem dróg krajowych i regionalnych. Umożliwia szybkie skomunikowanie wschodnich terenów miejskich, gdzie zlokalizowane są główne tereny portowo-przemysłowe, z Obwodnicą Trójmiasta eliminując tym samym uciążliwy ruch tranzytowy w okolicach intensywnie zabudowanych dzielnic mieszkaniowych.
***
Drogowe projekty Gdańska są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Na przełomie lat 2010/2011 również dzięki europejskim funduszom wykonano odwodnienie terenu pod stadion piłkarski PGE Arena w Letnicy. Inwestycja, kosztująca 41 mln zł, polegała na rozbudowie istniejącego systemu, aby mógł on obsłużyć inne dzielnice Gdańska i tereny portowe. Gdańsk bowiem położony jest na terenach przydepresyjnych, narażonych na podtopienia.
Agnieszka Serbeńska
W materiale wykorzystany został referat autorstwa: Krystyny Siuzdak, Iwony Żygowskiej, Romualda Nietupskiego i Magdaleny Skorupki-Kaczmarek, Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o. Materiał graficzny i fotograficzny pochodzi z zasobów spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (więcej na: www.gik.gda.pl).
*Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o. to spółka powołana przez Gminę Miasta Gdańska na mocy ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju ME w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 oraz uchwały Rady Miasta Gdańska.
Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Sp. z o.o., przedstawiała przedsięwzięcia drogowe miasta podczas seminarium „Inwestycje infrastrukturalne w aglomeracjach: Gdańsk – miasto inwestycji transportowych”, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Klub Inżynierii Ruchu (8-9 listopada 2012 r., Straszyn k/Gdańska). Seminarium szkoleniowe KLIR odbyło się pod honorowym patronatem Pawła Adamowicza – prezydenta Gdańska. Uczestnicy seminarium mieli możliwość zwiedzenia inwestycji podczas wycieczki technicznej.
Gdańsk leży na przecięciu szlaków morskich Morza Bałtyckiego z lądową częścią VI Transeuropejskiego Korytarza Transportowego. Miasto jest ważnym węzłem komunikacyjnym o międzynarodowym znaczeniu, z najgłębszym i jednym z największych na Bałtyku portem, międzynarodowym portem lotniczym, siecią połączeń kolejowych i drogowych. Gdańsk przoduje w pozyskiwaniu środków unijnych, co pozwala aktualnie na realizację dużych inwestycji infrastrukturalnych w tym przede wszystkim z zakresu komunikacji drogowej. Wszystko to sprawia, że Gdańsk staje się bramą Polski na kraje Europy Północnej.
- «« poprz.
- nast.