contentmap_plugin

edroga001Ostatni odcinek DTŚ w Gliwicach jest już gotowy, dlatego 19 i 20 marca władze miasta organizują Dni Otwarte Drogowej Trasy Średnicowej. W programie m.in. zwiedzanie tunelu, pokazy służb ratowniczych oraz bieg, nordic walking, przejazd na rowerach czy rolkach. 21 marca nową trasą pojadą kierowcy.

Budowa DTŚ to największa inwestycja zrealizowana przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, droga w aglomeracji katowickiej. Ułatwia kierowcom wygodny i szybki dojazd do centrów kilku dużych miast. Łączy Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice.

W listopadzie ubiegłego roku otwarto pierwszy gliwicki fragment DTŚ. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z autostradą A1. Odcinek G2 – od ul. Kujawskiej do węzła DK 88 i ul. Portowej – to jedna z największych drogowych inwestycji w historii miasta. Trasa o długości ok. 5,6 km przebiega przez śródmiejską część Gliwic.

Ma aż 6 powiązań z istniejącym układem drogowym i zapewnia szybki dojazd m.in. do Politechniki Śląskiej i Centrum Onkologii. Na tym odcinku powstało aż 14 obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, kładek technologicznych oraz prawie 500-metrowy tunel pod ulicami Zwycięstwa i Dworcową. Szerokość „średnicówki” na terenie Gliwic jest zróżnicowana. Od węzła z DK88 do węzła z ul. Królewskiej Tamy, DTŚ to ulica miejska z jedną jezdnią i 2 pasami ruchu w każdą stronę. Od węzła z ul. Królewskiej Tamy do węzła z ul. Kujawską ma 2 jezdnie z 2 pasami ruchu w każdym kierunku. Koszt inwestycji to ponad 700 mln zł.

Jak wyliczyli eksperci, krótsza trasa, bezkolizyjne skrzyżowana i wyższa średnia prędkość przejazdu, spowodują spadek kosztów paliwa
o 47 proc., a eksploatacji o 39 procent. Dzięki DTŚ kierowcy będą mogli poruszać się szybciej, ale jednocześnie bezpieczniej. Zwłaszcza, że droga w Gliwicach zostanie zsynchronizowana z Centrum Sterowania Ruchem Zarządu Dróg Miejskich. Wszystkie skrzyżowania (np. plac Piastów, skrzyżowanie z ul. Portową) zostaną wyposażone w system detekcji ruchu pieszego i samochodowego oraz kamery, dzięki którym możliwe będzie zdalne sterowanie ruchem, zapewniające płynność i bezkolizyjność. System tablic elektronicznych przy DTŚ będzie szybko aktualizowany i kierowcy od razu otrzymają informację o zatorach drogowych i objazdach.

Źródło: UM Gliwice

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.