18 września w południe w Drezdenku odbędzie się uroczyste otwarcie pierwszego odcinka obwodnicy miasta. Zadanie w 99 proc. zostało dofinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Budowa obwodnicy Drezdenka jest konieczna ze względu na gęstą sieć dróg krzyżujących się w miejscowości oraz dużym natężeniem ruchu pojazdów z dróg wojewódzkich nr 156, 158, 160, 164, 174, 181, odbywającym się w okolicach Drezdenka. Istniejąca infrastruktura drogowa jest niedostosowana do wzrastających potrzeb ruchowych, a w szczególności ruchu ciężkiego. Dodatkowo w pobliżu Drezdenka nie przebiega żadna droga krajowa, która mogłaby przejąć w części ruch tranzytowy. Zwarta zabudowa miejscowości nie pozwala na przebudowę istniejącego układu komunikacyjnego, dlatego jedynym rozwiązaniem, powodującym wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości, jest budowa obwodnicy.
Głównym problemem związanym z jej realizacją są koszty całej inwestycji, które wynoszą ok. 190 mln zł. Obwodnica została zatem podzielona na etapy. Odcinek pomiędzy drogami wojewódzkimi nr 158 i 160 został zaplanowany jako etap I i jest już zrealizowany. Etap II, pomiędzy drogami wojewódzkimi nr 160 i 181, zaplanowano jako inwestycję priorytetową do realizacji w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Szacunkowy koszt realizacji II etapu wynosi 21 mln zł, z planowanym terminem realizacji na lata 2016-2017. Natomiast etap III obwodnicy, w ciągu dróg wojewódzkich nr 181 i 174, jest ujęty na liście rezerwowej, a jego szacunkowa kwota to 46 mln zł. Etap IV, ze względu na ogromny koszt (około 115 mln zł), nie jest ujęty w planach do roku 2020.
Wykonawcą robót było PBDiM KOBYLARNIA S.A., które zbudowało trasę na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 158 do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 160. W ramach inwestycji powstały m.in. 2 ronda, przejście dla pieszych i rowerzystów, przepusty, kanalizacja, oświetlenie i oznakowanie.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego