Spis treści

GPS w komunikacji miejskiejCzekając na przystanku pasażerowie zastanawiają się, czy ich tramwaj albo autobus przyjedzie na czas, czy może utknął po drodze w korku i spóźni się kilka minut. A może uciekł im już, odjechawszy minutę wcześniej, i trzeba pojechać inną linią. Kto z korzystających z komunikacji publicznej nie ma podobnych dylematów dojeżdżając codziennie do pracy, na spotkanie, na zakupy?

Wychodząc naprzeciw potrzebie informowania pasażerów o czasie przyjazdu ich środka komunikacji opracowano system dynamicznej informacji pasażerskiej, zwany także systemem informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym (z angielskiego: real-time passenger information).

W systemie dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach umieszcza się elektroniczne tablice świetlne, na których wyświetlane są numery linii i rzeczywisty czas, za jaki środek lokomocji publicznej pojawi się na danym przystanku. Oczywiście, na tablicach mogą pojawiać się także dodatkowe dane np. o utrudnieniach w ruchu na danej trasie. Główną zasadą działania systemu jest zbieranie informacji o położeniu pojazdów, przesyłanie ich do centrali ruchu, tam odpowiednie ich przetworzenie i w efekcie sprawne zarządzanie zarówno informacją dla pasażerów, jak i – w bardziej rozbudowanych systemach – pojedynczymi pojazdami lub nawet całą siecią komunikacyjną.

W pojazdach komunikacji publicznej montuje się specjalistyczne komputery pokładowe wyposażone w nadajniki i odbiorniki sygnałów nawigacji satelitarnej GPS oraz modemy przesyłu danych do centrali (GSM/GPRS). Podstawową funkcją komputerów jest zbieranie danych o położeniu pojazdu oraz przesyłanie ich do centrali ruchu. Ale komputery pokładowe pomagają nie tylko precyzyjnie lokalizować środki komunikacji, lecz również pozwalają na komunikację głosową między kierującym pojazdem i centralą, dają możliwość rozmowy z kierowcami innych pojazdów w systemie. Bardzo ważnym aspektem jest kwestia bezpieczeństwa – dzięki komputerom pokładowym można obsługiwać przyciski alarmowe, kamery kontroli bezpieczeństwa wewnątrz autobusów/tramwajów czy przesyłać informacje o wypadkach; komputery pokładowe działają także jako swoiste „czarne skrzynki”. Oprócz tego mogą one pomóc zarządzać samym pojazdem – od sterowania kasownikami, przez obsługę tablic informacyjnych wewnątrz autobusów, aż po kontrolę parametrów technicznych jak ciśnienie i temperatura w silniku czy poziom i zużycie paliwa. Inne funkcje komputerów pokładowych obejmują liczenie potoków pasażerskich, udostępnianie danych o komunikacji w internecie.

informacja dynamiczna
informacja pasażerska
informacja pasażerska
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.