Czekając na przystanku pasażerowie zastanawiają się, czy ich tramwaj albo autobus przyjedzie na czas, czy może utknął po drodze w korku i spóźni się kilka minut. A może uciekł im już, odjechawszy minutę wcześniej, i trzeba pojechać inną linią. Kto z korzystających z komunikacji publicznej nie ma podobnych dylematów dojeżdżając codziennie do pracy, na spotkanie, na zakupy?
Wychodząc naprzeciw potrzebie informowania pasażerów o czasie przyjazdu ich środka komunikacji opracowano system dynamicznej informacji pasażerskiej, zwany także systemem informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym (z angielskiego: real-time passenger information).
W systemie dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach umieszcza się elektroniczne tablice świetlne, na których wyświetlane są numery linii i rzeczywisty czas, za jaki środek lokomocji publicznej pojawi się na danym przystanku. Oczywiście, na tablicach mogą pojawiać się także dodatkowe dane np. o utrudnieniach w ruchu na danej trasie. Główną zasadą działania systemu jest zbieranie informacji o położeniu pojazdów, przesyłanie ich do centrali ruchu, tam odpowiednie ich przetworzenie i w efekcie sprawne zarządzanie zarówno informacją dla pasażerów, jak i – w bardziej rozbudowanych systemach – pojedynczymi pojazdami lub nawet całą siecią komunikacyjną.
W pojazdach komunikacji publicznej montuje się specjalistyczne komputery pokładowe wyposażone w nadajniki i odbiorniki sygnałów nawigacji satelitarnej GPS oraz modemy przesyłu danych do centrali (GSM/GPRS). Podstawową funkcją komputerów jest zbieranie danych o położeniu pojazdu oraz przesyłanie ich do centrali ruchu. Ale komputery pokładowe pomagają nie tylko precyzyjnie lokalizować środki komunikacji, lecz również pozwalają na komunikację głosową między kierującym pojazdem i centralą, dają możliwość rozmowy z kierowcami innych pojazdów w systemie. Bardzo ważnym aspektem jest kwestia bezpieczeństwa – dzięki komputerom pokładowym można obsługiwać przyciski alarmowe, kamery kontroli bezpieczeństwa wewnątrz autobusów/tramwajów czy przesyłać informacje o wypadkach; komputery pokładowe działają także jako swoiste „czarne skrzynki”. Oprócz tego mogą one pomóc zarządzać samym pojazdem – od sterowania kasownikami, przez obsługę tablic informacyjnych wewnątrz autobusów, aż po kontrolę parametrów technicznych jak ciśnienie i temperatura w silniku czy poziom i zużycie paliwa. Inne funkcje komputerów pokładowych obejmują liczenie potoków pasażerskich, udostępnianie danych o komunikacji w internecie.
| | |
- poprz.
- nast. »»