Spis treści

Spór o ilość asfaltu w asfalcie w zasadzie sprowadza się do odpowiedzi na pytanie czy metodyki pobierania próbek oraz metodyki badań inwestora i wykonawcy są porównywalne? Wyniki z laboratoriów stron procesu inwestycyjnego bardzo często są rozbieżne. - Może rozwiązaniem tego problemu mogłoby być laboratorium rozjemcze, uznane przez obie strony - proponuje Dariusz Słotwiński. GDDKiA po zmodernizowaniu i unowocześnieniu swoich laboratoriów przystępuje do ich akredytacji, jej laboratoria wezmą też udział w badaniach porównawczych.

{mp3}ile-asfaltu-w-asfalcie{/mp3}

Czy merytorycznie inwestor odpowiada za to czy spełnione są wymagania mieszanki? Czy raczej inwestor tylko zatwierdza recepty jako dokumenty stanowiące podstawę przygotowania mieszanek i realizacji warstw nawierzchni? – w nagraniu mówi Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

***

- Co jest podstawowym egzaminatorem nawierzchni drogowych? Jest nim ruch, jaki na nich się odbywa oraz zachowanie nawierzchni w naszych warunkach eksploatacyjnych, kiedy mamy do czynienia z wielokrotnymi przejściami przez tzw. 0. Ważny wpływ ma również system utrzymania. Kładąc masę, po której ma się odbywać ruch, musimy także wiedzieć, w jakim systemie ta nawierzchnia będzie utrzymywana, czyli jakie będzie odwodnienie, jak solanką będzie zapewniana przejezdność, bo przecież środki zimowego utrzymania też wpływają na ich stan. Zużycie nawierzchni bowiem inne jest kiedy używa się solanki czy chlorku i mieszanki piasku – podkreśla Dariusz Słotwiński.

Szef PSWNA zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt związany z jakością naszych dróg. Otóż zauważa, że gwarancje wymagane i udzielane przez wykonawcę drogi w zasadzie powinny być cofnięte po dwóch-trzech miesiącach od oddania drogi do użytku. - Wystarczy sprawdzić ruch, jaki się po drodze odbywa. Czy jest to ruch pojazdów do 115 kN/oś, a więc odbywający się zgodnie z tym, co zostało zaprojektowane – pyta Dariusz Słotwiński. Spora część ciężkich pojazdów przekracza dopuszczalne normy obciążenia. Zatem wraz z zapisem o gwarancjach równocześnie w umowach kontraktowych powinno się uwzględniać obowiązek ustawienia przez wykonawców wag kontrolujących pojazdy, by odpowiedzialność za wykonaną drogę stała się realna.

Agnieszka Serbeńska

Ile asfaltu w asfalcie? – pod takim tytułem toczyła się dyskusja na forum „Porozumienie dla jakości”, zorganizowanym przez Polski Kongres Drogowy (Warszawa, 16-17 marca 2011 r.).

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.