Spis treści

Intertraffic - dominacja Azjatów i ...plastikuSygnalizacja świetlna informująca o tym, ile sekund musimy czekać na światło zielone lub ekrany dźwiękochłonne przypominające ogromne billboardy. Słupki, maszyny i konkretne rozwiązania komunikacyjne. Dla każdego coś ciekawego: nowatorskie rozwiązania, innowacyjne materiały i nietypowe metody projektowania. To wszystko na targach Intertraffic w Holandii.

Historia:

W tym roku w dniach 1-4 kwietnia 2008 r. w Amsterdamie odbyła się 19. edycja targów Intertraffic.

Targi organizowane są od 1972. Początkowo impreza była adresowana tylko do wystawców i odwiedzających z Holandii. Jednak od 10 lat systematycznie wzrastało zainteresowanie zagraniczne, dlatego na trzy ostatnie edycje zaproszono uczestników z ponad 40 krajów, a targi Intertraffic Amsterdam stały się największą tego typu międzynarodową imprezą. W odpowiedzi na zainteresowanie rynków lokalnych od kilku lat organizowane są także imprezy regionalne w Chinach, Turcji i Ameryce Północnej.

W pierwszych targach w Amsterdamie uczestniczyło mniej niż 100 wystawców, dziś do Holandii przybywają przedstawiciele 700 firm i nawet 25 tys. odwiedzających.

W międzynarodowym towarzystwie wystawców i zwiedzających nie zabrakło Polaków. Wśród gości są stali bywalcy oraz debiutujący w roli obserwatorów nowinek technicznych i nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych.

- Ogromne wrażenie robi technologia – mówi Dawid Kozłowski, projektant inżynierii ruchu. – Znałem ją najczęściej z fachowej prasy czy specjalistycznych katalogów. Teraz mogłem tego dotknąć. Byłem na Intertraffic w Holandii pierwszy raz. Wrażenia są potęgowane zaraz po wyjściu z targów. W halach eksponowane są pewne rozwiązania, sposoby wykonania, technologie. Chwilę później widzi się je na konkretnych skrzyżowaniach, drodze, poboczu. W Polsce na podobnych targach jest mniej prezentacji i nowinek oraz zdecydowanie mniej są widoczne na ulicach i drogach.

Intertraffic
Intertraffic
Intertraffic

 - Czy zastosować dane rozwiązanie, to nie kwestia ekstrawagancji, ale najczęściej pieniędzy. W Polsce robi się wiele rzeczy oszczędniej. Jest inaczej przede wszystkim wtedy, gdy projekty są finansowane z funduszy unijnych. Wówczas można zauważyć jakieś nowoczesne elementy. Ale jest jeszcze jedna kwestia – przepisów, z którymi trzeba się liczyć. Niektórych rozwiązań z pewnością nie można stosować w kraju. A te, które dopuszcza prawo, nie zawsze są mile widziane przez inwestora czy zarządcę. Wolą stare, sprawdzone… - dodaje Dawid Kozłowski.

Tematyka:

Infrastruktura:

  • oświetlenie
  • budowa i utrzymanie dróg
  • technologie kolejowe
  • technologie budowy tuneli
  • urządzenia drogowe
  • znaki drogowe
  • wyposażenie ulic
  • materiały odblaskowe
  • konsulting i badania naukowe    

Zarządzanie ruchem:

  • sieci komunikacyjne
  • telematyka
  • technologia ITS
  • technologie kart elektronicznych
  • systemy ostrzegania
  • systemy pobierania opłat
  • systemy awaryjne
  • systemy kontroli i informacji o ruchu
  • planowanie przestrzenne miast
  • konsulting i badania naukowe

Bezpieczeństwo:

  • znaki drogowe
  • sygnalizacja świetlna
  • poduszki powietrzne
  • systemy barier ochronnych
  • pachołki drogowe
  • progi zwalniające
  • odzież ochronna
  • wyposażenie alarmowe/awaryjne

Parkowanie:

  • parkingi
  • materiały
  • garaże
  • parkometry i opłaty
  • bariery
  • systemy kontroli wjazdów
  • systemy wizualne / konsulting i badania naukowe
Tematyka pierwszych targów koncentrowała się jedynie na infrastrukturze, ale w związku z rozwojem imprezy i coraz większym zainteresowaniem wystawców od ostatniej edycji rozszerzono ofertę do czterech dziedzin: infrastruktury, zarządzania ruchem, bezpieczeństwa oraz problematyki związanej z parkowaniem.

- Zaskoczyły mnie przede wszystkim dwie rzeczy – przyznaje Sebastian Biernacki, inżynier drogownictwa – zgoła odmienne. Pierwsza z nich to duża dominacja i liczba stoisk z krajów azjatyckich, na przykład z Chin, Korei Południowej. Zwłaszcza w porównaniu do lat ubiegłych. Pamiętam targi sprzed dwóch, czterech lat i tego wówczas nie było. Koreańczycy mieli w tym roku cały jeden pawilon. Wszyscy świetnie zorganizowani. Przypuszczam, że wystawcy mieli pomoc ze strony rządu swojego kraju, aby właściwie i skutecznie zaprezentować swoje oferty. Nawet występowali pod jednym szyldem KOREA.

- To co z pewnością zapamiętam na dłużej to symulator jazdy samochodem. Także dlatego, że na nim spowodowałem wypadek. Jedna z prezentujących się firm szkoląca zawodowych kierowców, wprowadziła do programu urządzenia chyba wszystkie możliwe przypadkowe zachowania kierowców. Symulator sprawdza czy i w jaki sposób wybrniemy z najtrudniejszych niespodzianek, które mogą nam sprawić na drodze inni kierowcy. Ja oczywiście uszedłem z życiem z tego wypadku, ale gdy już w realnym świecie jeździłem po autostradzie, to zwracałem baczną uwagę na sytuacje podobne do symulowanych. Takie szkolenia na sucho to świetny pomysł, wart propagowania… - zauważa Sebastian Biernacki.
Polska:

Z roku na rok zainteresowanie targami Intertraffic Amsterdam wśród polskich wystawców i odwiedzających wzrasta. Nasz dynamicznie rozwijający się rynek dostrzega tam szansę na promocję, jak i międzynarodową współpracę. W tym roku na targach zaprezentowało się 10 firm z naszego kraju.

- Ogrom innowacji, świetnych rozwiązań technicznych" – tak podsumował targi Krzysztof Kowalczyk, inżynier zajmujący się ochroną przed hałasem. – Jeżeli chodzi o drogownictwo to na przykład bardzo spodobał mi się pewien rodzaj sygnalizacji świetlnej. Na czerwonym świetle są liczby – czas oczekiwania na pojawienie się zielonego światła. Zawsze to dodatkowa informacja. Na przykład mamy dwadzieścia, trzydzieści sekund oczekiwania na przejazd. Przez ten czas nie musimy wpatrywać się w świecące czerwone kółko na sygnalizatorze, ale na przykład… przeliczyć pieniądze w portfelu. Ze względu na moją specjalizację zawodową, najbardziej podobały mi się ekrany akustyczne pokazywane przez jedną z austriackich firm. Można je wykorzystywać do prezentowania widoków miasta, artystycznych impresji i także w ten sposób poprawiać estetykę wokół drogi…

Intertraffic
Intertraffic
Intertraffic

 - W tym roku, w porównaniu do lat ubiegłych, nie było aż tak ogromnego zainteresowania targami – mówi dr Janusz Bohatkiewicz. – Dawniej wręcz nie można było wcisnąć między zwiedzających przysłowiowej szpilki. Choć i tak pojawiło się wiele interesujących pomysłów i nowinek branżowych. Najwięcej ekspozycji dotyczyło bezpieczeństwa ruchu. Różnorodne plastikowe elementy, z których niczym z klocków lego można budować wiele konstrukcji. Z tworzyw sztucznych wykonywane są barierki, słupki, ograniczniki, znaki oraz wszystko to, co na przykład może służyć zabezpieczeniu miejsca wypadku.

- Ogromny rozwój techniczny fotoradarów, które na przykład mogą być umieszczone pod tablicą rejestracyjną albo w atrapie chłodnicy samochodu. Niewidoczne i bardzo skuteczne. Także radary laserowe, których obecności nie wykryje nawet najsprytniejszy kierowca. W tym roku pierwszy raz widziałem stoiska Czechów, ale z tego co obserwuję nadal jest mało polskich firm. Nie było firm projektowych, eksperckich, zdecydowanie mniej przedstawicieli instytutów naukowych - dodaje Janusz Bohatkiewicz.

Alina Duda, Anna Stręk

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.