edroga044Rada Ministrów przyjęła dokument „Śląsk 2.0 - Program wsparcia przemysłu województwa śląskiego i Małopolski zachodniej”. Celem programu jest wzmocnienie roli Śląska i Małopolski zachodniej jako siły napędowej polskiego przemysłu, który powinien być osiągnięty na bazie istniejących zasobów ludzkich i infrastrukturalnych.

Wśród inwestycji angażujących finansowanie ze środków UE znalazły się m.in.:
- rozbudowa infrastruktury drogowej na terenie województwa śląskiego oraz Małopolski zachodniej. Budowa tras ekspresowych S1 (3,9 mld zł) oraz S69 (1,55 mld zł), budowa autostrady A1 Pyrzowice-Częstochowa (2,5 mld zł – środki publiczne) oraz Częstochowa-Tuszyn (4,1 mld zł w formule pozabudżetowej),
- rozbudowa infrastruktury kolejowej w regionie (łączna wartość powyżej 9 mld zł),
- inwestycje w ramach kontraktów terytorialnych oraz Regionalnych Programów Operacyjnych dla województw śląskiego i małopolskiego.

Rada Ministrów podjęła też uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian kontraktów terytorialnych oraz określenia zakresu i warunków dofinansowania regionalnych programów operacyjnych lata 2014-2020 dla województw: lubelskiego, opolskiego, śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Szacowane zaangażowanie środków publicznych, europejskich i krajowych na działania z zakresu polityki rozwoju, w skali całego kraju w latach 2014-2023, może wynieść ok. 400 mld zł, w tym w województwie śląskim prawie 41 mld zł.

Wśród przedsięwzięć planowanych do realizacji w województwie śląskim są m.in.:
- A1 na odcinku Pyrzowice – koniec obwodnicy Częstochowy i S1 Pyrzowice-Bielsko Biała (lista podstawowa) + m.in. inwestycje na drogach DK nr 52, DK nr 1, S11 budowa DK nr 78 (lista warunkowa);
- połączenie autostrady A1 i A4 (etap I), A1 na odcinku Tuszyn-Częstochowa (lista warunkowa);
- prace na liniach kolejowych nr 182, 93 138, 161, 180, 654, 655, 657, 658, 699, 146, 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691, 1, E-59, 153, 199, 681, 682, 872, 62, 660, C-E 65 (lista podstawowa);
- prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska: etap I linia E65, etap II linia E30 (lista podstawowa);
- projekty dotyczące zrównoważonej mobilności miejskiej, efektywności energetycznej oraz sieci ciepłowniczych i chłodniczych wynikające ze Strategii ZIT dla Subregionu Centralnego (lista podstawowa).

Źródło: KPRM

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.