IMG 0492Lublin w latach 2010-2018 miał rekordowe wydatki na infrastrukturę – drogi, lotnisko, obiekty sportowe i kulturalne, przestrzeń – łącznie 3,5 mld zł, w tym 1,6 mld to środki zewnętrznych. Średnio rocznie na inwestycje trafiała 1/5 budżetu miasta, czyli ponad 1150 zł rocznie w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

 

W tym czasie majątek miasta wzrósł o połowę, do 6 mld zł, z kolei dług Lublina wzrósł o 650 mln zł. To znaczy, że każda pożyczona złotówka tworzy majątek miasta o wartości 3 zł.

W latach 2010-2018 zrealizowano pierwszy w historii Lublina kompleksowy program rozbudowy i modernizacji dróg.
W tym czasie zbudowano i wyremontowano drogi o długości trasy z Warszawy do Lublina – łącznie 170 km. 1,5 mld zł przeznaczono na rozbudowy, modernizacje, remonty dróg w latach 2010-2018.

758 mln zł pochłonęły duże inwestycje, łączące Lublin z resztą kraju i zmieniające komunikacyjny obraz miasta: dojazdy do obwodnicy, skrzyżowanie Solidarności/Sikorskiego/Ducha, infrastruktura dla strefy ekonomicznej.

Rozbudowa i modernizacja sieci dróg miejskich objęła ulice: Kraśnicka, Smorawińskiego z estakadami, Krochmalna, Spółdzielczości Pracy, Unicka, Diamentowa, Warszawskiej, Zamkowej, Zemborzyckiej, Solidarności Lubartowskiej, Lwowskiej, Mełgiewskiej, Koncertowej, Dln 3-go Maja, Węglarza, Sławinkowskiej, Czwartek, Dożynkowej, Nowy Świat, Puławskiej, Zelwerowicza, Filaretów, Głuską, Kompozytorów Polskich, Dr. Męczenników Majdanka, Narutowicza, Sławin, Łęczyńskiej, Armii Krajowej z wiaduktami, Kunickiego, Tysiąclecia, Boh. Monte Cassino, Dywizjonu 303, Choiny, Abramowiskiej,

Pierwszy w historii Lublina kompleksowy plan budowy i modernizacji ulic w dzielnicach, ulice: Porazińskiej, Strumykowej, Lędzian, Poławian, Lubuszan, Stalowej, Liliowej, Fałata, Przyjacielskiej, Skromnej, Przelot, Sportowej, Domeyki, Kazimierza Jagiellończyka, Grygowej, Harnasie, Zakopiańskiej, Paderewskiego, Furmańskiej, Cyruliczej, Urmowskiego, Mieszka I, Tulipanowej, Hiacyntowej, Wielkiej, Granatowej, Mireckiego, Czwartek, Gilivera, Cyda, Beatrycze, Wajdeloty, Morcinka, Langiewicza, Mickiewicza, Żmigród, Tumidajskiego,Łukoskiej, Jarmarcznej, Bolesława Śmiałego, Noskowskiego, Skalistej, Nadrzecznej, Rudnickiej, Jemiołowej Jana Sawy, Radości, Romantycznej, Sympatycznej, Laury, Młodej Polski, Stokrotki, Krynicznej, Cynamonowej, Dunikowskiego, Jemiołowej, Nadrzecznej, lacz. Szeligowskiego-Chodźki, Skalistej, Goplan, Lipskiej, Bogdanówka, Połabian, Lubuszan, Ślężan, Szerokie, Pułaskiego, Zygmunta Augusta, Łabędziej, Kleeberga, Romanowskiego, Paśnikowskiego, Wygon, Św. Wojciecha, Polan, Opolan, Dunikowskiego, Morcinka, Wilczej, Robotniczej, Zygmunta Augusta, Gościnnej, Baśniowej, Wapowskiego, Romantycznej, Pana Wołodyjowskiego, Cieszkowskiego, mostu na ul. Głównej, Cieszkowskiego, Symfonicznej, Dziewanny, Podhalańskiej, Urzędowskiej, Łowickiej, Krasińskiego, Brzeskiej, Powstania Styczniowego, Rogińskiego, Czwartaków, Wysockiego, Struga, Nektarowej, Hektarowej, Kiwerskiego, Biedronki, Garbarskiej, Biskupińskiej, Ustronie, Dąbrówki, Gierymskiego, Lędzian, Liliowej, Bielskiego, Macierzanki, Gorczańska, Jantarowa, Czapskiego, Kisielewskiego, Kuronia, Krężnickiej, Szczecińskiej, Mazurskiej, Godebskiego, Grottgera, Solnej, Piekarskiej, Rucianej, Tatarakowej, Tymiankowej, Wiklinowej, Sierpińskiego, Świętochowskiego, Daniłowskiego, Czartoryskiej, Poziomkowej, Kasztanowej, Emilii i Karola Wojtyłów, Jagiellończyka, Radzyńskiej, Różanej,

Lata 2010-2018 to kompleksowa przebudowa lubelskiej komunikacji miejskiej:
• nowoczesne autobusy i trolejbusy – 99% pojazdów niskopodłogowych, a do 2019 r. 100%,
• zakup 205 nowoczesnych niskoemisyjnych autobusów (w tym 109 przegubowych) i 118 trolejbusów (27 przegubowych),
• w 2018 r. planowany jest zakup 63 nowych pojazdów, tym 48 nowych autobusów i 15 nowych trolejbusów,
• nowoczesne przystanki: przeszklone, wyposażone w elektroniczne wyświetlacze informujące o czasie przyjazdu i odjazdu autobusów + wifi w autobusach,
• 3,8 km buspasów,
• rozbudowa sieci: nowe przystanki w rozbudowujących się osiedlach i linie podmiejskie do Jakubowic Konińskich, Świdnika, Mełgwii (obsł. Portu Lotniczego), Tomaszowic, Dysa, Głuska, Nasutowa, Krasienina-Kolonii, Ciecierzyna, Kawki.

W najbliższych latach planowany jest:
• zakup 40 nowych trolejbusów, budowę 3 podstacji zasilających trakcję trolejbusową oraz budowę 10 km nowej trakcji trolejbusowej,
• uruchomienie systemu autobusu elektrycznego – co najmniej 32 autobusy oraz co najmniej 7 stanowisk szybkiego ładowania,
• budowa przystanków przesiadkowych integrujących najważniejsze połączenia: ul. Związkowa, ul. Poczekajka, rejon ronda Dmowskiego, ul. Mickiewicza, Dworzec Gł. PKP – ul. Kunickiego, ul. Turystyczna – rejon przystanku kolejowego Lublin Zadębie,
• budowę węzłów przesiadkowych z przyległymi parkingami Park&Ride, Bike&Ride, Kiss&Ride: ul. Żeglarska, ul. Droga Męczenników Majdanka, ul. Józefa Franczaka Lalka, al. Kraśnicka, ul. Granitowa, ul. Zbożowa i ul. Osmolicka.

Rowery
Inwestycje rowerowe pochłoną 20 mln zł (z UE 11 mln zł) na Lubelski Rower Miejski i ścieżki powstałe w ramach projektu. Lubelski Rower Miejski liczy łącznie 94 stacje i 931 rowerów. W Lublinie można korzystać ze 120 km ścieżek i pasów rowerowych w całym mieście.

Źródło: UM Lublin

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.