30 stycznia kończą się konsultacje publiczne w sprawie projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Samorządy aktywnie włączyły się w starania o swoje odcinki dróg krajowych.
Program określa kierunki działań oraz priorytety inwestycyjne w zakresie rozwoju sieci dróg krajowych. Uwagi do dokumentu można jeszcze dziś (30 stycznia) zgłaszać na formularzu przesyłając na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jedną z najważniejszych planowanych inwestycji drogowych w Małopolsce jest trasa ekspresowa S7 od węzła Igołomska do granicy województwa świętokrzyskiego. Zadanie jest wprawdzie na liście podstawowej rządowych inwestycji, ale nie ma zapewnionego finansowania. Oznacza to, że ten odcinek drogi ekspresowej S7 może zostać sfinansowany z oszczędności przetargowych, a szacunkowy koszt inwestycji to ponad 3 mld zł. W staraniach o uwzględnienie w programie pieniędzy na ten odcinek S7 wsparła województwo Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, która złożyła wniosek w tej sprawie. OIGD zawnioskowała jeszcze o wpis na listę podstawową lub rezerwową dodatkowego odcinka drogi ekspresowej S19 Lubartów - Korycin na terenie województwa lubelskiego i podlaskiego oraz dokonanie korekty przebiegu S19.
Ponadto, podkrakowska gmina Zielonki domagała się włączenia do projektu również budowy północnej obwodnicy w ciągu drogi S7, na odcinku od węzła Modlnica do węzła Łowińskiego. Prawie 12-km odcinek połączyłby Nową Hutę i północne dzielnice Krakowa z lotniskiem w Balicach.
Mazowieccy radni również przyjęli stanowisko w sprawie zmian do projektu i zwrócili uwagę na niedostateczny rozwój sieci drogowej we wschodniej części Mazowsza oraz konieczność rozwiązania sprawy tranzytu samochodowego wschód–zachód, omijającego Warszawę. Wskazali w nim na konieczność budowy istotnych dla Mazowsza dróg: S17 Warszawa - Lublin, S61 Ostrów Mazowiecka - obwodnica Augustowa, DK nr 61 w Legionowie i obwodnicy Pułtuska oraz obwodnic Makowa Mazowieckiego i Przasnysza w ciągu DK 57, obwodnicy Kołbieli, S7 Płońsk - Warszawa, A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce - granica województwa, obwodnicy Ostrołęki.
Samorządowcy województwa kujawsko-pomorskiego wspólnie apelowali, aby poprzeć starania o wpisanie trasy S10 na listę projektów podstawowych programu. W ich ocenie niezbędna jest realizacja drogi S10 na całym odcinku przebiegającym przez województwo. Jednak, mając na względzie ograniczone możliwości finansowe, wskazali, jako priorytet niezbędny do szybkiej realizacji, odcinek łączący Bydgoszcz i Toruń.
Województwo łódzkie ma zagwarantowaną budowę obwodnic Bełchatowa i Wielunia, które są wśród priorytetów inwestycyjnych. Ale na liście rezerwowej znalazły się: odcinek autostrady A1 od Tuszyna do Częstochowy oraz droga ekspresowa S14, planowana jako zachodnia obwodnica Łodzi. Ich budowa uzależniona jest od oszczędności podczas przetargów na drogi z listy podstawowej. Plany ministerstwa nie uwzględniają też budowy obwodnicy Radomska oraz dróg ekspresowych S12 na odcinku Piotrków Trybunalski - Radom i S74 Piotrków Trybunalski - Kielce.
Dolnośląscy samorządowcy starają się z kolei o budowę drogi ekspresowej S8 z Wrocławia przez Kłodzko do granicy w Boboszowie. Duży fragment drogi S8 z Wrocławia w kierunku Warszawy jest już gotowy. Teraz mieszkańcy regionu i samorządowcy walczą o budowę drogi ekspresowej w stronę południowej granicy. Droga krajowa nr 8 jest w tej chwili nazywana przez kierowców drogą śmierci. Rocznie dochodzi tam do co najmniej kilkudziesięciu poważnych wypadków drogowych. Wiele z nich kończy się tragicznie. W ciągu dziesięciu lat zginęło na tej trasie ponad 300 osób.
Natomiast pezydent i radni Świnoujścia zaapelowali o przesunięcie budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku Szczecin–Świnoujście z listy rezerwowej na listę projektów, które zostaną zrealizowane do 2020 roku. Chodzi o ponad 70 kilometrów trasy ekspresowej. W projekcie Programu odcinek ten znalazł się dopiero na 7. pozycji listy rezerwowej inwestycji drogowych, które mają być realizowane przez najbliższe lata. To zdaniem świnoujskiego samorządu stawia kontynuację budowy S3 praktycznie na straconej pozycji, a powinno być uznane za kluczowe i niezbędne dla rozwoju regionu, a także priorytetowe dla Polski.
W związku z tym, że droga krajowa nr 16 nie została ujęta w projekcie Programu, z prośbą o zmianę zwrócił się też Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Argumentował, że droga krajowa nr 16 to najważniejsza trasa w regionie, której znaczenie zostało dostrzeżone poprzez ujęcie w europejskiej sieci dróg TEN-T. Jest to też bardzo ważna trasa turystyczna, co sprawia, że zwłaszcza w okresie letnim jest bardzo mocno obciążona ruchem. Modernizacja DK 16 jest niezbędna z uwagi na jej znaczenie gospodarcze, twierdzi prezydent Grzymowicz, dlatego została ujęta w kontrakcie terytorialnym województwa warmińsko-mazurskiego, zawartym pomiędzy zarządem województwa a rządem RP. Podpisy pod kontraktem zostały złożone dwa miesiące temu, zatem tym bardziej zdziwiła go decyzja pomijająca „szesnastkę” w programie budowy dróg w okresie najbliższych ośmiu lat.
***
Konsultacje publiczne projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 rozpoczęły się w drugiej połowie grudnia ub.r.
Program zakłada budowę lub dokończenie ciągów dróg ekspresowych i autostrad oraz budowę 35 obwodnic w ciągach dróg krajowych na łączną kwotę około 156 mld zł. W programie znajduje się też lista rezerwowa projektów.
Realizacja wszystkich zadań inwestycyjnych z listy podstawowej oraz rezerwowej ma pozwolić na stworzenie sieci dróg krajowych w ramach: A1, A2, A4, A18, S2, S3, S5, S6, S7 (bez odcinka Kraków-Myślenice), S8, S17, S22, S51, S61, S69 oraz S19 na odcinku Lublin-Rzeszów.
Projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023
Projekt Uchwały
Projekt uzasadnienia
Formularz zgłaszania uwag
Ilona Hałucha