Komisja Europejska podjęła decyzję o udostępnieniu pierwszej transzy 12 mld euro na inwestycje na transeuropejskiej sieci transportowej. Środki zostaną przekazane na dziewięć kluczowych projektów podstawowej sieci korytarzy i pomoże w osiąganiu celów polityki transportowej, takich jak wspieranie interoperacyjności, intermodalności i innowacyjności. To działania niezbędne dla stworzenia odpowiednich połączeń między wschodem i zachodem Europy.
Siim Kallas - wiceprzewodniczący KE odpowiedzialny za transport, powiedział, że jest przekonany o tym, że to wsparcie finansowe przyniesie oczekiwane korzyści i poprawę połączeń transportowych, a inwestycje zostaną szybko zauważone przez inwestorów, użytkowników i obywateli.
W ramach programu „Łącząc Europę” (CEF), z którego finansowane są projekty infrastrukturalne w sektorach transportu, telekomunikacji i energetyki, w latach 2014-2020 aż 26 mld euro zostanie wydanych na infrastrukturę transportową, z czego 11,3 mld euro będzie przeznaczone na projekty w państwach członkowskich, które kwalifikują się do finansowania z Funduszu Spójności.
Komisja przyjęła pierwsze programy robocze (wieloletni, obejmujący większe i dłużej trwające projekty, o łącznej wartości około 11 mld euro oraz roczny, na 2014 rok, o wartości około miliarda euro). Priorytety określone w tych programach to:
- inwestycje na przejściach granicznych pomiędzy państwami członkowskimi oraz usunięcie głównych tzw. „wąskich gardeł”, w szczególności dotyczące dziewięciu korytarzy sieci bazowej TEN-T;
- promowanie interoperacyjności, pokonanie barier technologicznych między państwami, przede wszystkim w sektorze kolejowym;
- wzmocnienie multimodalności w celu ułatwienia transportu pasażerskiego i towarowego, wraz z integracją z miejskimi węzłami transportowymi;
- popieranie innowacyjnych rozwiązań w zależności od przyszłych trendów technologicznych (obejmujących również niezbędną komunikację między infrastrukturą i pojazdami, sprzętem i oprogramowaniem);
- silny nacisk na prawodawstwo i politykę transportową UE, zwłaszcza w sektorze kolejowym i morskim, stosowanie „czystej” energii w transporcie, mobilność miejską oraz bezpieczeństwo i aplikacje telematyczne dla wszystkich rodzajów transportu;
- otwarcie możliwości finansowania dla pozostałych krajów, w szczególności w przypadku dużych projektów transgranicznych.
Zaproszenia do składania wniosków na podstawie tych programów roboczych zostaną opublikowane do 1 września 2014 roku.
IH
Źródło: Europa.eu