5 października GDDKiA oddała do użytkowania nowy odcinek drogi ekspresowej S5 Leszno Południe – Kaczkowo. To fragment znacznie dłuższego ciągu drogowego.
- Droga ekspresowa S5 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Polsce, wspierająca rozwój gospodarczy naszego kraju. Dzięki udostępnieniu kolejnego odcinka S5 skorzystają nie tylko duże aglomeracje, takie jak Poznań i Wrocław, ale także małe miejscowości, przez które przebiega obecnie ruch tranzytowy. Dla mieszkańców i kierowców każdy kolejny kilometr bezpiecznej i nowoczesnej drogi jest dobrą wiadomością – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Odcinek S5 Leszno Południe – Kaczkowo został wybudowany za 232,5 mln zł w ramach realizacji drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław. Powstała dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ponad 9,5 km z dwoma pasami ruchu, z poszerzonym pasem dzielącym, który w przyszłości umożliwi dobudowę trzeciego pasa dla każdej jezdni.
Zakres inwestycji obejmował m.in.:
- budowę węzła drogowego Leszno Południe (na przecięciu z drogą wojewódzką nr 323),
- przebudowę dróg w związku z budową obiektów inżynierskich zapewniających bezkolizyjny przejazd,
- budowę równoległych dróg dojazdowych dla obsługi przyległego terenu oraz urządzeń związanych z utrzymaniem drogi,
- budowę przepustów, oświetlenia, urządzeń organizacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- budowę urządzeń ochrony środowiska,
- budowę ośmiu obiektów inżynierskich, w tym: mostu nad Rowem Polskim (stanowiącym jednocześnie przejście dla dużych zwierząt), czterech wiaduktów drogowych nad drogą S5, przejścia górnego dla zwierząt nad drogą S5 i linią kolejową E59.
W ramach inwestycji powstał także węzeł Dąbcze wraz z łącznikiem umożliwiającym skomunikowanie DK5 z ekspresową S5 (poprzez węzeł Leszno Południe).
Oddany do użytku odcinek pozwoli kierowcom skrócić czas podróży pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem, przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu oraz uwolni od ruchu tranzytowego Leszno i Rydzynę, przez które przebiega droga krajowa nr 5.
W ramach S5 Poznań – Wrocław w budowie są jeszcze cztery odcinki: Poznań – Wronczyn (16,5 km), Radomicko-Leszno Południe (19,1 km, których oddanie do ruchu planowane jeszcze w tym roku) oraz Wronczyn - Kościan Południe (18,9 km) i Kościan Południe – Radomicko (15,7 km), których ukończenie jest planowane pod koniec przyszłego roku.
S5 docelowo połączy Nowe Marzy (A1), Bydgoszcz, Poznań (A2) i Wrocław (A8) oraz zapewni sprawną komunikację pomiędzy województwami dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim.
Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań – Kaczkowo jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Źródło: GDDKiA