24813Prawie miesiąc przed umownym terminem zakończenia, GDDKiA udostępniła do ruchu węzeł Olsztyn Pieczewo na obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51. Tym samym Olsztyn zyskał jeszcze jedno połączenie z obwodnicą miasta.

 

Na razie węzeł będzie funkcjonował tylko w części umożliwiającej połączenie obwodnicy z Olsztynem, ponieważ trwają jeszcze prace na budowie nowego przebiegu DK53. Zjazd na tę drogę w kierunku Szczytna zostanie udostępniony w drugiej połowie czerwca.

Węzeł Olsztyn Pieczewo to jeden z etapów budowy obwodnicy Olsztyna w ciągu S51. Na początku 2017 roku podpisaliśmy aneks do umowy na obwodnicę, obejmujący realizację tego węzła. Jego budowa zakończy się w drugiej połowie czerwca 2019 r. Koszt tej inwestycji to 97,2 mln zł.

24815Zadaniem wykonawcy było wybudowanie elementów węzła Pieczewo w ciągu drogi S51 (pełna koniczyna) oraz jego połączenie z istniejącą drogą krajową nr 53. Szczegółowy zakres zadania obejmuje budowę:
- ośmiu łącznic węzła o łącznej długości 2,5 km,
- - odcinka DK53 o długości około 2,3 km od miejsca styku zadań GDDKiA i Miasta Olsztyna do istniejącej DK53,
- dwóch obiektów mostowych, w tym jednego w ciągu nowego przebiegu DK53 i jednego w ciągu drogi powiatowej,
- ronda turbinowego na połączeniu istniejącej DK53 z nowym przebiegiem DK53,
- dróg zbiorczych i dojazdowych zapewniających połączenie z siecią dróg lokalnych o łącznej długości 1,3 km.

Kolejny odcinek obwodnicy na wakacje

W budowie znajduje się jeszcze odcinek S51 o długości ok. 5 km pomiędzy węzłami Olsztyn Jaroty i Olsztyn Południe, gdzie zaistniała konieczność dodatkowego wzmocnienia podłoża, ponieważ nie ustabilizowało się osiadanie gruntu. Wykonawca wykonał dodatkowe wzmocnienie stosując technologię pali przemieszczeniowych formowanych w gruncie. Ułożona została już warstwa odsączająca, obecnie wykonywana jest warstwa technologiczna. Następny etap to wykonanie warstw bitumicznych nawierzchni. Według deklaracji wykonawcy tym odcinkiem pojedziemy pod koniec czerwca.

Odcinek obwodnicy Olsztyna budowany w ciągu drogi S51 omija miasto od południowo–wschodniej strony od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Droga zlokalizowana jest na terenie Olsztyna i gmin Stawiguda, Purda oraz Barczewo. Przebiega od drogi S51 w sąsiedztwie miejscowości Tomaszkowo poprzez okolice miejscowości Bartążek, Szczęsne i Klebark Mały do DK16 w okolicy Wójtowa. Połączenie z siecią dróg lokalnych zapewnią węzły Olsztyn Jaroty, Olsztyn Wschód oraz Olsztyn Pieczewo.

Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta

Obwodnica Olsztyna w ciągu S51 połączy się na węźle Olsztyn Południe z oddanym do ruchu 6 grudnia br. odcinkiem obwodnicy w ciągu DK16 Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe. W docelowym układzie nowa droga poprawi układ drogowy i warunki transportowe Olsztyna i okolic. Umożliwi eliminację znaczącej części ciężkiego ruchu z zatłoczonego centrum miasta oraz poprawną obsługę podróży tranzytowych dalekich, a także bliskich (pomiędzy oddalonymi dzielnicami czy sąsiednimi miejscowościami). Poprawiony system transportowy miasta i okolic poprawi również atrakcyjność regionu i umożliwi szybszy rozwój gospodarczy.

Obwodnica Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51 powstaje dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Koszt robót budowlanych zgodnie z umową to ponad miliard zł, wartość całego projektu, z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót to 1,165 mld zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi ponad 532 mln zł.

Źródło: GDDKiA

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.