Trasy samochodowe i ścieżki rowerowe to jedne z priorytetów komunikacyjnych dla gmin i władz samorządu województwa zachodniopomorskiego w perspektywie 2014-2020. Modernizacja dróg jeszcze bardziej poprawi skomunikowanie w regionie, a nowe ciągi rowerowe mają stać się produktem turystycznym Pomorza Zachodniego. 21 grudnia marszałek województwa Olgierd Geblewicz podpisze porozumienia drogowe i rowerowe z zachodniopomorskimi samorządami.
Porozumienia drogowe podpiszą należące do Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego gminy: Dobra Szczecińska i Stepnica. Jeszcze przed świętami ich budżety wzbogacą się o ponad 3 mln zł. Dzięki środkom RPO WZ 2014-2020 pokryją one koszty inwestycji drogowych. Inwestycja w gminie Dobra zakończyła się październiku br., a prace w gminie Stepnica potrwają do czerwca 2017 roku.
W gminie Dobra, do której trafi ponad 1,3 mln zł, zmodernizowano ulicę Spółdzielców w Mierzynie. Ten ponad 800-metrowy odcinek jezdni łączy się drogą krajową nr 10. Koszt całkowity to 2,6 mln zł. W Stepnicy przebudowie ulegnie ul. Portowa oraz ul. Kościuszki stanowiąca alternatywny dojazd do Portu Morskiego i łączą się bezpośrednio się z drogą wojewódzką nr 111. Koszt ponad półkilometrowej inwestycji szacuje się na 3,8 mln zł. Fundusze RPO WZ 2014-2020 wesprą projekt w prawie 50%, czyli kwotą około 1,9 mln zł.
Ponadto, zgodnie z harmonogramem postępują prace przy tworzeniu kolejnego markowego produktu turystycznego regionu, czyli tras rowerowych. Gmina Stepnica, Szczecin i Wolin podpiszą porozumienie, które pozwoli jeszcze bardziej zintensyfikować działania przy projekcie przebiegającym znad Bałtyku wzdłuż Zalewu Szczecińskiego i Jeziora Dąbie. Przy okazji parafowania dokumentów przekazane zostaną także najnowsze informacje dotyczące postępów prac przy realizacji tego odcinka ścieżki, szczególnie wyczekiwanego przez mieszkańców Szczecina.
Drogi i ścieżki rowerowe były również głównym tematem niedawnej wizyty wicemarszałka Tomasza Sobieraja na południu regionu. Wicemarszałek otworzył również ciąg pieszo-rowerowy Radostów – Cedynia na drodze wojewódzkiej nr 125.
- Droga rowerowa zostanie włączona w powstający szlak rowerowy Pojezierzy Zachodnich. Ten projekt pozwoli większej grupie turystów odkryć takie miejsca jak Moryń czy Cedynia – powiedział Tomasz Sobieraj.
Przebudowany ciąg pieszo–rowerowy, który łączy już Radostów z Cedynią, ma 1,7 km długości. Porozumienie pomiędzy samorządem województwa i gminą Cedynia pozwoliło na zrealizowanie tej oczekiwanej przez okolicznych mieszkańców inwestycji. Gmina w porozumieniu z ZZDW opracowała dokumentację projektową inwestycji. Wartość przeprowadzonych prac wyniosła 870 tys zł, z czego 547 tys. zł pochodziło z budżetu województwa.
Ponad 9 mln zł zarezerwowano w Wieloletnim Planie Finansowym Województwa Zachodniopomorskiego na realizację przejść drogowych przez miejscowości Klępicz i Golice w ciągu drogi wojewódzkiej nr 125. Plany Zarządu Województwa obejmują m.in. poszerzenie i wzmocnienie konstrukcji nawierzchni, a także wykonanie ciągu pieszego oddzielonego od pasa jezdni, czy zatoki autobusowe i parkingi. W obu miejscowościach pojawią się również tak zwane elementy spowolnienia ruchu, np. wysepki. Zakłada się, że w Golicach przebudowane zostanie istniejące skrzyżowanie z drogą powiatową do Orzechowa, a skrzyżowanie z drogą powiatową do Starej Rudnicy zostanie przebudowane na rondo.
- Łączymy dwie gminy konkretną inwestycją. Są to drogi z parametrami zapewniającymi bezpieczeństwo ruchu i jakość. Cieszy mnie, że Interreg rusza, bo to środki m.in. z tego programu pozwolą na stworzenie tej infrastruktury. Dzięki przegłosowaniu budżetu województwa na przyszły rok te inwestycje nie są już tylko planami, a zamieniają się w fakty. - powiedziała radna sejmiku województwa zachodniopomorskiego Ewa Dudar.
Wizyta w powiecie gryfińskim była również okazją do omówienia przygotowanych przez gminę Moryń we współpracy z Zachodniopomorskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Koszalinie projektów z zakresu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, których realizacja jest planowana w latach 2017 – 2018. Lokalnym samorządowcom zaprezentowano również plany inwestycyjne związane z projektem sieci tras rowerowych województwa zachodniopomorskiego. Przez gminy Cedynia i Moryń będzie przebiegała Trasa Pojezierzy Zachodnich, której pierwszy odcinek będzie miał długość ponad 37 km, z czego na terenie gminy Cedynia powstanie ok. 7,5 km, a w gminie Moryń - 13 km. Będzie to jeden z najatrakcyjniejszych turystycznie szlaków rowerowych w województwie. Szacuje się, że dzięki rewitalizacji pobliskiego mostu w Siekierkach, pobliskie szlaki będą tak zwaną bramą wjazadową na Pomorze Zachodnie dla niemieckich turystów rowerowych.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego