Komunikacyjne priorytety PolakówJako priorytetowe w ciągu najbliższych 10 lat aż 3/4 Polaków uznaje inwestycje w infrastrukturę drogową. Jednak okazuje się, że to nie autostrady są najważniejsze. Polacy zdecydowanie bardziej opowiadają się za modernizacją sieci dróg lokalnych, z których korzystają na co dzień.

Oczekiwania Polaków oraz uznawane społecznie za najistotniejsze kierunki rozwoju komunikacyjnego kraju w ciągu najbliższych 10 lat – to zagadnienia, które omawia raport przygotowany przez On Board PR Ecco Network na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez PBS DGA. Badanie wykonano na losowo dobranej, reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski.

W badaniu PBS DGA drogi lokalne jako najważniejsze inwestycje wybrał prawie co trzeci Polak (30,9%). Ponadto 24% badanych opowiedziało się za inwestowaniem w obwodnice miast, które bezpośrednio wpływają na jakość lokalnego ruchu. Za mniej celowe Polacy uznali konieczność budowy autostrad i tras szybkiego ruchu. Mają one kluczowe znaczenie dla systemu komunikacyjnego kraju, inwestowanie w ich rozwój jest jednak uzasadnione w opinii odpowiednio 24,5% i 12,5% respondentów. Najrzadziej jeśli chodzi o infrastrukturę drogową Polacy jako priorytet wskazali trasy wylotowe z największych miast – 5,1%. Ten wynik można uznać za zaskakujący ze względu na suburbanizację polskich miast, polegającą na rozwoju strefy podmiejskiej, z której mieszkańcy dojeżdżają do pracy w centrum. Między innymi z tego względu znaczenie tras wylotowych nabierze na znaczeniu, bo coraz więcej Polaków będzie musiało pokonywać większe odległości w trakcie dojazdu do sklepu czy do pracy.

Rozbudowa i modernizacja obwodnic (31,1%) oraz autostrad (29,3%) jest najbardziej popularna wśród respondentów z miast powyżej 200 tys. mieszkańców. Wraz ze zmniejszaniem się liczby mieszkańców w danej miejscowości, wzrasta liczba zwolenników inwestowania w drogi lokalne: od 21,1% w dużych miastach do 38,1% wśród mieszkańców wsi.

W badaniu analizowano też odrębnie priorytety inwestycyjne kobiet i mężczyzn. Kobiety częściej niż mężczyźni wskazały na konieczność inwestowania w najbliższych 10 latach w drogi lokalne. Wskazała tak więcej niż co trzecia kobieta (36,3%) uczestnicząca w badaniu, i co czwarty mężczyzna (25%). Podobna dysproporcja ujawnia się między płciami w kontekście autostrad - jako priorytet uzyskują one 30,1% wskazań wśród mężczyzn i jednie 19,3% wśród kobiet. Większe zainteresowanie kobiet drogami lokalnymi jest związane z pełnieniem przez nie tradycyjnych ról społecznych oraz znikomym zatrudnieniem w transporcie. Na podobnie niskim poziomie kobiety i mężczyźni dostrzegają potrzebę inwestycji w drogi szybkiego ruchu - odpowiednio 12% i 13%.

Według respondentów kolej jest drugim najważniejszym obszarem infrastruktury komunikacyjnej, w którą należy inwestować w ciągu 10 najbliższych lat (17,4%). Wyniki badań wskazują na niskie zainteresowanie transportem kolejowym mieszkańców mniejszych miejscowości, co może być związane z sukcesywnym od 1989 roku zmniejszaniem się liczby połączeń regionalnych. Dużo większą popularnością kolej cieszy się wśród mieszkańców średnich (25%) i dużych miast (22%).

W trakcie badania respondenci wskazali cztery główne obszary inwestycji w zakresie infrastruktury kolejowej, którymi są: połączenia między głównymi miastami (31,8%), połączenia lokalne (29,9%), szybka kolej miejska (18,3%) oraz rozbudowa i modernizacja dworców (16,7%). Zaskoczeniem może być tutaj wysoka pozycja w rankingu szybkiej kolei miejskiej – wskazuje ją blisko co piąty Polak. Nie dziwi natomiast wyraźne zapotrzebowanie wśród Polaków na usprawnienie połączeń między głównymi miastami.

- Osoby młode, rzadziej już pamiętające dobrze zorganizowaną kolej i szybkie połączenia pomiędzy miastami, wydają się tracić wiarę w zasadność inwestowania w polską kolej. W grupie tej infrastrukturę kolejową, jako główny obszar inwestycji na najbliższe 10 lat, wskazywano 2-3 krotnie rzadziej niż w przypadku starszych osób. Ponadto, nie zaskakuje mniejszy odsetek osób doceniających konieczność inwestycji w kolej wśród mieszkańców wschodniej Polski. Na obszarach tych sieć kolejowa jest znacznie mniej rozbudowana, przez co ten rodzaj transportu odgrywa mniejszą rolę w codziennym transporcie niż na innych obszarach – komentuje Joanna Dosz-Szczepańska, PBS DGA.

Priorytetem dla mieszkańców prowincji są połączenia lokalne (36,9%), a dla mieszkańców dużych miast połączenia z głównymi metropoliami (42,6%). Dla Polaków mieszkających w miastach pomiędzy 50 tys. a 200 tys. ludności połączenia lokalne (29,3%), jak i te między głównymi miastami (32,2%) są niemalże tak samo ważne.

Zaskakująco nisko Polacy oceniają potrzebę inwestycji w infrastrukturę lotniczą i wodną śródlądową. Infrastruktura lotnicza ma największy potencjał rozwojowy i prognozowany jest znaczny oraz systematyczny wzrost jej użytkowników. Biorąc po uwagę dane demograficzne, w infrastrukturę lotniczą jako pierwszą zainwestowałby prawie co dziesiąty mieszkaniec regionu Centralnego3 (7,8%), ale dopiero co setny regionu Wschodniego (0,8%).

Czwarte miejsce w hierarchii ważności zajmuje infrastruktura wodna śródlądowa. Najwięcej, bo jako priorytetowe inwestycje w infrastrukturę wodną śródlądową wskazuje co dwudziesty mieszkaniec regionu Zachodniego i w najmniejszym stopniu mieszkaniec Centralnego - co setny.

***
Według dostępnych statystyk, w 2009 roku w 38 milionowej Polsce było zarejestrowanych ponad 16 495 mln samochodów osobowych, co stawia nas w europejskiej czołówce. Ogólne statystyki podają, że średnia odległość przewozu pasażera wynosiła w 2009 roku dla transportu kolejowego 66 km, samochodowego 40 km, śródlądowego wodnego 18 km, a lotniczego 1708 km. W przypadku transportu kolejowego średnia ta spada, ale wzrasta w przypadku komunikacji drogowej. Tylko w przypadku infrastruktury lotniczej sukcesywny spadek średniej odległości przewozu pasażera może cieszyć, gdyż może to oznaczać, że Polacy coraz powszechniej i na krótsze odległości korzystają z możliwości podróżowania samolotem.

Badanie jasno pokazało, że większość Polaków nie uznaje za wymagające finansowania inwestycji w infrastrukturę wodną śródlądową, mimo że zamieszkuje czasem tereny o gęstej sieci rzecznej. Co ciekawe, nawet udział żeglugi śródlądowej w przewozach towarów w Polsce jest znikomy. Wynosi zaledwie 0,6 % - 0,7%, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej jest to średnio dziesięć razy więcej (7,1 %).

Źródło: „Komu potrzebne są autostrady? Najważniejsze obszary inwestycji w infrastrukturę komunikacyjną według Polaków” - raport przygotowany przez On Board PR Ecco Network na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez PBS DGA, Warszawa, sierpień 2011.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.