edroga027Najszybciej kierowcy pojadą zmodernizowaną DW nr 142, czyli „berlinką”. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje otworzyć zamkniętą dla ruchu DW nr 142 zgodnie z planem, czyli do końca czerwca.

 

Droga na odcinku Szczecin-Krzywnica przechodzi gruntowną modernizację. Jeszcze w maju rozpocznie się montaż oznakowania pionowego oraz wykonywane będzie oznakowanie poziome.

- Systematycznie pracujemy nad tym, aby sieć dróg wojewódzkich na Pomorzu Zachodnim była w jak najlepszym stanie. Każda z tych inwestycji to usprawnienie podróży, zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Mamy ambitny plan przebudowania ponad 300 km dróg z pomocą środków unijnych - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.

Przebudowa DW nr 142 to najdroższe z tegorocznych zadań ZZDW. Szacowana na 51 mln zł inwestycja wymagała rozkruszenia betonowych płyt, z jakich wykonana była „berlinka”. Kruszywo powstałe z „rubblizingu”, wykorzystano jako podbudowę nowej drogi. Na trasie znajduje się również szereg mostów i wiaduktów, które wymagały pracochłonnych zabiegów remontowo-konserwacyjnych.

Prace budowlane trwają jeszcze na skrzyżowaniu z DW nr 106, gdzie powstają dwa ronda w ramach tzw łącznic.

Turyści, którzy planują wakacje na Pomorzu Zachodnim muszą liczyć się również z pracami budowlanymi prowadzonymi na drodze wojewódzkiej nr 102, która prowadzi z Międzyzdrojów do Kołobrzegu. Chodzi o dwa odcinki: Łukęcin - Lędzin i Międzywodzie - Dziwnów. Tu przebudowa obu odcinków ma zakończyć się po wakacjach, 31 sierpnia.

Największe utrudnienia występują na ponad 15-kilometrowym odcinku Łukęcin – Lędzin, gdzie obowiązuje objazd drogą powiatową z uwagi na rozbiórkę 87-letniego mostu i dwóch przepustów na Kanale Dreżewo. Prace budowlane wymagały tu palowania podmokłych gruntów.

Most ma być przejezdny przed wakacjami. Prace drogowe będą jednak kontynuowane i trzeba brać to pod uwagę wybierając się do Pobierowa, Pustkowa, Trzęsacza czy Rewala.

Drugi aktualnie przebudowywany odcinek DW nr 102 to Międzywodzie – Dziwnów. Z uwagi na wysoki pozom wód gruntowych, ZZDW zdecydował o pozostawieniu betonowych, poniemieckich płyt i położeniu na nich cienkiej i elastycznej powłoki bitumicznej SAMI. Na terenie działania ZZDW będzie to jedyny odcinek wykonany w tej technologii. SAMI jest jedną z nielicznych metod pozwalających na zachowanie płyt betonowych przy jednoczesnym zabezpieczeniu powłok bitumicznych znajdujących się powyżej przed przenoszeniem tzw. spękań odbitych, które następują wzdłuż szczelin między płytami.

Po zakończeniu w minionym roku przebudowy drogi nr 203 na całym odcinku Koszalin - Darłowo, droga wojewódzka nr 203 jest przebudowywana dalej w kierunku Ustki. Pierwszy etap tej przebudowy to trwająca modernizacja ul. Tynieckiego w Darłowie.

Zakończenie robót budowlanych zaplanowano do 30 września tego roku. Warto dodać, że ZZDW kończy również prace projektowe ostatniego odcinka tej trasy, z Darłowa do granicy województwa.

Do 30 września prowadzone będą również roboty budowlane na dwóch odcinkach drogi wojewódzkiej nr 151, która prowadzi ze Świdwina do Gorzowa Wlkp. W minionej perspektywie unijnej, czyli w latach 2007-13, ZZDW realizował na tej trasie dwa projekty. Przebudowano wówczas 10-kilometrowy odcinek Węgorzyno - Ińsko, przebiegający przez tereny Ińskiego Parku Krajobrazowego oraz 8,7-kilometrowy odcinek Choszczno - Pełczyce. Całkowita wartość obu inwestycji wyniosła wówczas 28,1 mln zł. Aktualnie ZZDW prowadzi na tej trasie dwie kolejne budowy: powstaje obejście Barlinka oraz przebudowywany jest odcinek Ińsko - Ciemnik.

Barlinek jest węzłem komunikacyjnym. W mieście przecinają się dwie drogi wojewódzkie: nr 151 Świdwin - Gorzów Wielkopolski i 156 Barlinek – Lipiany.

Nowy przebieg DW nr 151 zaprojektowano po nieużywanym nasypie kolejowym. Roboty budowlane stwarzają tu minimalne utrudnienia w ruchu, głównie w miejscach włączenia nowej drogi do sieci. W nowym ciągu DW nr 151 powstaje szereg obiektów inżynierskich, w tym kładka dla pieszych na przedłużeniu ul. Kasprowicza, nowe wiadukty nad ulicami Tunelową i Ogrodową oraz nowy przepust. W projekcie jest też budowa dwóch skrzyżowań typu rondo (z ul. Św. Bonifacego i ulicami Dworcową i Fabryczną). Wartość dofinansowania unijnego dla obejścia Barlinka wyniesie niemal 20 mln zł.

Przebudowa 6,9-kilometrowego odcinka DW nr 151 Ińsko - Ciemnik jest natomiast pierwszym etapem zadania pod nazwą „Przebudowa DW nr 151 na odcinku Ińsko-Recz”. Niebawem ZZDW po zerwaniu umowy z dotychczasowym projektantem, ogłosi nowy przetarg na dokumentację dotyczącą II etapu tej inwestycji - między Ciemnikiem a Suliborkiem.

Na przebudowywanym obecnie odcinku droga jest poszerzana do 7 metrów. Zadanie obejmuje również budowę ciągu pieszo - rowerowego i rowerowego od skrzyżowania ulic Boh. Warszawy, Armii Krajowej i H. Sienkiewicza w Ińsku do początku inwestycji, czyli granicy miasta, a także elementów spowalniających ruch.

W ramach RPO WZ na lata 2014-20 ZZDW realizuje również projekt budowy Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego.

Źródło: ZZDW

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.