Rusza kolejna próba ustalenia przebiegu drogi ekspresowej S10 przez tereny województwa kujawsko-pomorskiego. Samorząd województwa, który otrzymał zaproszenie do rozmów na ten temat, przystępuje do nich z gotową koncepcją korytarza ekspresówki, uwzględniającą oczekiwania mieszkańców, optymalną i zrównoważoną z technicznego, ekonomicznego i środowiskowego punktu widzenia. Stanowisko w tej sprawie zaprezentował marszałek Piotr Całbecki. Odcinek S10 Bydgoszcz-Toruń może zostać zrealizowany do końca 2023 roku.
- To dla nas bardzo ważny odcinek, bo jego układ zdeterminuje ostatecznie przebieg „dziesiątki” dalej na wschód, w kierunku Warszawy, oraz na północ, w kierunku Szczecina – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. - Chodzi o to, by przebieg ten uwzględniał wojewódzkie dokumenty strategiczno-rozwojowe i planistyczne oraz słuszne postulaty mieszkańców. Otrzymaliśmy w tej sprawie petycje tysięcy mieszkańców gmin Lubicz, Obrowo, Czernikowo i Wielka Nieszawka. Traktujemy je poważnie.
Na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrana przez nią firma przystępuje obecnie do przygotowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i koncepcji programowej bydgosko-toruńskiego odcinka S10. To kolejne już podejście do tego zagadnienia. Wcześniejsze prace studialne rozpoczęły się szesnaście lat temu i zakończyły niczym, wywołując przy tym protesty mieszkańców gmin, przez które trasa miałaby przebiegać.
Zarząd województwa stwierdza w stanowisku, że nowe studium musi uwzględniać:
- modernizację węzła Toruń Południe w Czerniewicach, w którym powinny się komunikować S10 i autostrada A1, oraz optymalne włączenie Torunia do „dziesiątki”
- założone już ważne inwestycje infrastrukturalne (m.in. nowy stopień na Wiśle i platformę multimodalną w rejonie Solca Kujawskiego)
- ominięcie przez ekspresówkę gęsto zabudowanych suburbiów i nowych podmiejskich osiedli w rejonie Torunia.
Nasze wyjściowe propozycje do rozpoczynających się rozmów w sprawie STEŚ to brak zgodny na poprowadzenie S10 przez intensywnie urbanizujące się tereny gmin Lubicz, Obrowo, Czernikowo i Wielka Nieszawka; wyznaczenie S10 wspólnego z A1 korytarza od Torunia na wschód (w układzie trzypasmowym) do węzła Ciechocinek; przekroczenie przez S10 Wisły w rejonie planowanego stopnia wodnego w Siarzewie; nowy korytarz S10 na wschód w kierunku Lipna.
(więcej w załączniku poniżej)
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego