Planowanie przebiegu dróg, przygotowywanie różnych ich wariantów koncepcyjnych oraz analiz ekonomicznych kosztów budowy i eksploatacji tras. W tych wszystkich działaniach wykorzystywane są mapy, ortofotomapy i numeryczne modele terenu.
Od dziesiątków lat podstawowym źródłem informacji o obiektach topograficznych dla celów koncepcyjnych i planistycznych są mapy topograficzne nowej generacji, które jako drobnoskalowe (małoskalowe) mapy geograficzne wykonywano na podstawie systematycznie prowadzonych szczegółowych zdjęć topograficznych w oparciu o punkty triangulacyjne. Bardzo szybki rozwój na początku II połowy XX wieku nowej dziedziny wiedzy – informatyki, spowodował między innymi zastępowanie map topograficznych (zwykle tajnych lub poufnych) bazami danych topograficznych.
Budowanie bazy danych topograficznych obejmujące numeryczny model krajobrazu – DLM (digital landscape model) pozwala na opracowanie wielu numerycznych modeli kartograficznych, w tym również map topograficznych. Łączenie baz danych dziedzinowych z bazami danych obiektów topograficznych daje możliwość generowania wielu tematycznych numerycznych modeli kartograficznych przydatnych w pracach koncepcyjnych i planistycznych związanych z budową i eksploatacją sieci transportowej, w tym w procesie budowy dróg.
System prawny
Art. 7.1. ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne wymienia 12 szczegółowych zadań służby geodezyjnej i kartograficznej, wśród nich takie, które ściśle związane są z realizacją map i opracowań numerycznych do celów koncepcyjnych i planistycznych. Należą do nich:
a) organizowanie i finansowanie prac geodezyjnych i kartograficznych, w tym:
- pomiarów geodezyjnych i opracowań kartograficznych,
- fotogrametrycznych zdjęć powierzchni kraju i opracowań fotogrametrycznych,
- prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie,
b) administrowanie państwowym zasobem geodezyjnym i kartograficznym i jego aktualizacja,
c) prowadzenie państwowego rejestru granic oraz powierzchni jednostek podziału terytorialnego kraju,
d) sporządzanie map topograficznych i tematycznych kraju.
Realizacja wymienionych zadań należy do Głównego Geodety Kraju, wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego (rejestr granic) oraz marszałków województw. Najistotniejszym z wymienionych zadań jest prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie, które zawiera w sobie jako elementy składowe wszystkie pozostałe zadania. Zadanie to ma charakter syntetyczny, szczegółowo zapisany w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 12 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu założenia i prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie.
Z rozporządzenia tego wynika obowiązek prowadzenia bazy danych obiektów topograficznych przez Głównego Geodetę Kraju i marszałków województw. Zgodnie z treścią tego rozporządzenia, prowadzenie bazy danych obiektów topograficznych na poziomie kraju i województw polegać powinno na:
- Tworzeniu zasobu informacyjnego systemu
- Kontroli danych
- Analizie danych
- Integracji danych
- Aktualizacji danych
- Administrowaniu zasobem informacyjnym
- Udostępnianiu danych
- poprz.
- nast. »»