Miasta na drodze zrównoważeniaKomisja Europejska już dawno dostrzegała wagę problemów, z jakimi borykają się miasta w zakresie transportu. Przygotowała nawet specjalny dokument roboczy, tzw. „Zieloną Księgę – w kierunku nowej kultury mobilności w mieście” (2007 r.).

W „Zielonej Księdze” Komisja Europejska sformułowała następującą opinię: „Wyzwanie stojące przed obszarami miejskimi w zakresie zrównoważonego rozwoju jest ogromne: pogodzenie z jednej strony rozwoju gospodarczego miast i dostępu do nich z poprawą poziomu życia i ochroną środowiska z drugiej strony. Wobec tych problemów, mogących mieć różnorodne konsekwencje, konieczne są wspólne działania na rzecz poszukiwania innowacyjnych i ambitnych rozwiązań dla transportu miejskiego, tak aby miasta były mniej zanieczyszczone, dostęp do nich był ułatwiony, a ruch na ulicach płynny”.

Miasta europejskie, szczególnie państw tzw. starej piętnastki, szereg tych problemów już rozwiązały. Uczyniły to dużym nakładem finansowym, intelektualnym, czy nawet politycznym, bo też trzeba pamiętać, że wprowadzane tam rozwiązania wymagały zdecydowanych kroków, nie zawsze zdobywających ogólny poklask społeczny. Nie znaczy to jednak, że zakończyły proces równoważenia oczekiwań swoich mieszkańców z potrzebami gospodarczymi i środowiskowymi. Niemniej na pewno mogą polskim miastom wskazać wiele dobrych i praktycznych rozwiązań.

Agnieszka Serbeńska

Polskie miasta wiedzą co to jest rozwój zrównoważony, wiedzą też czym ma być zrównoważony transport. Dają temu wyraz w przyjętych przez samorządy politykach transportowych. Osiągnięcie jednak przyjętych w nich celów nie przychodzi łatwo i szybko. Nasze miasta muszą w pierwszej kolejności uporać się z usprawnieniem swoich układów drogowych. I na to przede wszystkim kierują środki z własnych budżetów oraz te pozyskiwane z funduszów europejskich. Efekty już widać. Ten proces modernizacji miejskich dróg i ulic nabrał w tej chwili szczególnego tempa w miastach przygotowujących się do mistrzostw EURO 2012.

O tym, czy i jak w rzeczywistości podnosi się standard miejskich układów transportowych przekonują wyniki badań prowadzone systematycznie od kilku lat przez Związek Miast Polskich. Ostatnie wyniki z pomiarów zmian publikujemy w materiałach Franciszka Zycha, do lektury których zapraszamy.

Agnieszka Serbeńska
redaktor naczelna edroga.pl

 

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.