Współpraca Samorządu Województwa Świętokrzyskiego i Politechniki Świętokrzyskiej umożliwi wdrożenie w Świętokrzyskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich nowych technologii i rozwiązań w zakresie monitoringu i oceny stanu technicznego dróg i mostów, ewidencji dróg oraz laboratorium drogowego. 13 czerwca umowę w tej sprawie podpisali marszałek Adam Jarubas i wicemarszałek Jan Maćkowiak z rektorem Politechniki Świętokrzyskiej prof. Stanisławem Adamczakiem.
Dotychczas zadania te były zlecane firmom zewnętrznym, a w części wykonywane przez pracowników ŚZDW. Nowoczesny sprzęt i technologie pozwolą na systematyczną i częstszą kontrolę stanu technicznego dróg. Na bieżąco będzie można monitorować zmiany zachodzące na sieci dróg i skuteczniej w odpowiednim czasie podejmować niezbędne decyzje. Ujednolicenie danych wpłynie na lepszą jakość prowadzonych ewidencji w zakresie dróg i mostów.
- Bardzo nam zależy, by w oparciu o doświadczenia Politechniki Świętokrzyskiej skorzystać z możliwości, które stwarza taka współpraca. Uczelnia w ostatnich latach wykorzystywała środki unijne, rozbudowując swoje zaplecze badawcze, a dziś możemy z tego skorzystać wszyscy. Politechnika ma przy tym mocny potencjał badawczy – mówił marszałek Adam Jarubas.
Jak podkreślał prof. dr hab. inż. Stanisław Adamczak, rektor Politechniki Świętokrzyskiej, umowa jest cenna dla obydwu stron, tym bardziej, że uczelnia specjalizuje się w tego rodzaju zagadnieniach w Katedrze Wytrzymałości Materiałów, Konstrukcji Betonowych i Mostowych. – Projekt ma kolosalne znaczenie dla regionu. To inicjatywa innowacyjna na skalę krajową, ale i międzynarodową, jeśli chodzi o zaangażowanie jednostek badawczych w monitorowanie stanu technicznego dróg i mostów. Możemy połączyć doświadczenia naukowe i edukacyjne, ponieważ projekt wykorzystamy również do kształcenia przyszłych inżynierów – mówił rektor Stanisław Adamczak.
- Centrum diagnostyki, monitoringu i nadzoru to temat nowatorski w Polsce. Projekt umożliwi skupienie w jednym miejscu informacji o sieci drogowej nie tylko wojewódzkiej, ale również powiatowej i gminnej. Takie informacje będą miały duże znaczenie np. przy klęskach żywiołowych. Uczelnia będzie świadczyła usługi doradcze dla samorządów, które przy niewielkiej odpłatności będą mogły z tej pomocy korzystać – podkreślał dr Grzegorz Świt z Zakładu Diagnostyki i Konstrukcji Mostowych.
Dotychczas w budżecie Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich na te zadania przeznaczano ok. 300 tys. zł rocznie. Kwota ta nie pozwalała na jednoczesne monitorowanie całej sieci dróg. Robiono to etapami w poszczególnych latach. Po wprowadzeniu nowoczesnych rozwiązań znaczna część tej kwoty zostanie zaoszczędzona przy jednoczesnym podniesieniu jakości i zakresu wykonywanych prac.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego