10 listopada przecięto wstęgę na nowym moście na Wyspie Sobieszewskiej. Jest to największy i najbardziej nowoczesny most w Polsce. Ma ponad 180 metrów długości i kosztował ponad 59 milionów złotych.
- Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że udało się oddać nowy most do użytkowania przed 11 listopada. Pięćdziesiąt procent budowy tego mostu zostało sfinansowane z budżetu państwa i teraz na ręce wojewody składam podziękowanie za wsparcie budowy. Druga połowa, została sfinansowana przez mieszkańców Gdańska. Teraz możemy razem cieszyć się i korzystać z nowego mostu, który mam nadzieję, będzie służył nam długo – mówił otwierając nowy obiekt Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Dariusz Drelich, wojewoda pomorski podczas otwarcia mostu mówił:
- Pamiętam, jak dwa lata temu wkopywaliśmy tutaj pierwszą łopatę na budowę mostu - mówił wojewoda pomorski Dariusz Drelich. - A teraz możemy otworzyć nową przeprawę przez Wisłę. Czekaliśmy wiele lat na nowy most. Teraz ten stary most pontonowy może przejść do historii. A korzystać będziemy z nowoczesnego mostu.
Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi tam most pontonowy. Nowy most zwodzony ma 173 metry długości, ze skrzydłami – 181,5 m. Jest to największy i najbardziej nowoczesny most zwodzony w Polsce. Jego czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, co znacznie usprawni dojazd na Wyspę Sobieszewską. Od momentu zamknięcia szlabanów do podniesienia przęseł operacja trwać będzie do 5 minut.
Sterowanie mostem odbywać się będzie z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu. Dla sterowania mostem powstało specjalne oprogramowanie. Umożliwi to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu, energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu. Pod zamkniętym mostem przepływać będą mogły statki mierzące do 5 metrów, ale co ważne uzależnione to będzie także od poziomu wody. Most będzie oświetlony na specjalnej rampie, tak by światło padało na zwodzoną część.
Budowa przeprawy rozpoczęła się we wrześniu 2016 roku. Zwodzona konstrukcja mostu powstawała w Gdyni, skąd barkami została przetransportowana do Gdańska. Był to zdecydowanie najtrudniejszy etap budowy. Przęsła zwodzone mostu były przewożone na specjalnym pontonie-barce, który może jednocześnie przetransportować 8 tys. ton. Każde z przęseł waży ponad 300 ton. Ich rozpiętość wynosi niecałe 60 metrów. Gdy konstrukcja przybyła do Sobieszewa rozpoczęło się montowanie siłowników, które zostały „zakotwiczone” w fundamentach. Łącznie do budowy mostu zużyto około 1447 ton stali.
Otwarcie mostu nie oznacza końca budowy. Na terenie inwestycji wciąż prowadzone będą prace, związane z dostosowaniem układu drogowego do nowego obiektu i rozbiórką starego mostu pontonowego.
Pozostała także budowa nowej pętli i przystanków autobusowych. Prace nie mogły rozpocząć się wcześniej ze względu na usytuowanie w miejsce planowanej pętli zjazdu ze starego mostu pontonowego. Dlatego też autobusy przez jakiś czas będą jeszcze korzystać z tymczasowych przystanków. Po oddaniu do użytku nowej pętli, ZTM w Gdańsku przygotuje nową ofertę komunikacyjną, dotyczącą korekty trasy linii 186.
Koszt mostu to ponad 59 mln złotych. Część kosztów pokryło Ministerstwo Infrastruktury - to ogółem 27,59 mln zł, z czego w 2016 r. prawie 16,6 mln, a w 2017 r. 10,99 mln.
Źródło: UM Gdańsk