edroga137Najwyższa Izba Kontroli krytycznie oceniła budowę portu lotniczego w Modlinie. Izba dopatrzyła się szeregu nieprawidłowości w działaniach inwestora i nadzoru budowlanego.

NIK stwierdziła, że w trakcie realizacji inwestycji inwestor zastępczy niewłaściwie nadzorował prace budowlane: inspektorzy nie zawsze byli obecni na miejscu budowy, brakowało reakcji na zgłaszane usterki, wadliwie prowadzono dokumentację budowlaną.

W komunikacie czytamy, że "nadzór nad przebiegiem procesu inwestycyjnego nie zapobiegł powstaniu nieprawidłowości polegających m.in. na: wadliwym wykonaniu pasa startowego, udzielaniu zamówień publicznych z naruszeniem przepisów prawa czy też na niegospodarnym wydatkowaniu pieniędzy. W wyniku pojawienia się odprysków na nawierzchni betonowej progów pasa startowego, spowodowanych występowaniem margla w składzie betonu, lotnisko zostało wyłączone z komercyjnej eksploatacji na niemal sześć miesięcy. Opracowana na potrzeby budowy pasa startowego dokumentacja nie określała w sposób jednoznaczny rodzaju kruszywa, z którego należało wykonać mieszankę betonową, wykorzystaną do budowy pasa. Nie wskazywała również w sposób jednoznaczny normy, według której należy dobrać kruszywa i wykonać mieszankę z betonu cementowego. W efekcie wykonawca nie dysponował dokumentacją, która nakazywałaby wykluczenie obecności ziaren o dużej nasiąkliwości, podatnych na uszkodzenia przy zamarzaniu i rozmarzaniu. Wyłączenie lotniska z użytkowania spowodowało straty finansowe określone przez Spółkę na kwotę 34 381,4 tys zł."

NIK zwróciła też uwagę na udzielanie 62 ponadplanowych zamówień na roboty dodatkowe (o łącznej wartości 16 195 tys. zł netto) w trybie zamówień z wolnej ręki, pomimo braku przesłanek pozwalających na zastosowanie tego trybu, oraz niestaranne przygotowanie dokumentacji przetargowej zadania obejmującego budowę części lotniczej co skutkowało koniecznością zawarcia z dotychczasowym wykonawcą kolejnych dwóch umów na roboty dodatkowe, na które wydano ponad 5 mln złotych.

Problemy z nawierzchnią pasa startowego w Modlinie, związane z wykorzystaniem nieodpowiedniego kruszywa, nie są dobrą wróżbą na przyszłość. Do 2020 roku ponad 800 km dróg ekspresowych i autostrad ma mieć betonową nawierzchnię. Czy uda się unikąć tych problemów na drogach?

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.