Podczas gali w Filharmonii Krakowskiej 23 marca 2010 r. wręczono nagrody im. Sebastiana Sierakowskiego - „Pontifex Cracoviensis”. Nagroda jest wyróżnieniem przyznawanym osobom, które w szczególny sposób przyczyniają się do rozwoju polskiego mostownictwa. Została ona ustanowiona przez Oddział Małopolski Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej (ZMRP).
Tytuł nagrody „Pontifex Cracoviensis” nawiązuje do tytułu „Pontifex Maxismus”, który w starożytności nosił najwyższy kapłan i biskup w Rzymie (Pontifex Maximus - łac. najwyższy kapłan; dosłownie: najwyższy budowniczy mostów). Natomiast analogia do tego tytułu wynika z uznania Krakowa jako Małego Rzymu. Patronem tej nagrody ustanowiono Sebastiana Sierakowskiego – twórcę pierwszego publicznego mostu stałego na Prądniku Czerwonym w Krakowie (most powstał w XVIII wieku).
Oddział Małopolski Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej już po raz drugi przyznał nagrody „Pontifex Cracoviensis”. Pierwsza edycja tego konkursu miała miejsce w 2008 roku. W tegorocznej edycji w skład kapituły konkursowej poza przedstawicielami Zarządu Oddziału Małopolskiego ZM RP weszli również pierwsi laureaci tej nagrody. Konkurs został rozstrzygnięty w czterech kategoriach: Budowniczy Roku, Projektant Roku, Menadżer Roku i Debiut Mostowy Roku.
Nagroda „Budowniczy Roku” jest przyznawana osobom, które przyczyniły się do wybudowania najbardziej prestiżowych obiektów mostowych. Laureatem w tej kategorii został inż. Janusz Niemiec. W 1967 r. ukończył on Wydział Budownictwa Lądowego na Politechnice Krakowskiej. Rok wcześniej już rozpoczął pracę jako inżynier budowy w Przedsiębiorstwie Robót Kolejowych, w którym pracował do roku 1982 kolejno na stanowiskach kierownika budowy, głównego inżyniera i dyrektora Oddziału, prowadząc budowy obiektów mostowych kolejowych i drogowych. W latach 1984-1996 pracował w Kieleckim Przedsiębiorstwie Robót Mostowych na stanowisku dyrektora Oddziału. Koordynował prace związane z budową mostów i wiaduktów drogowych, m.in. estakady w Szczyglicach o długości 310 m, mostu przez Wisłę na stopniu Kościuszko o długości 185 m, mostu drogowego w Chabówce, a także prace związane z modernizacją dwóch mostów przez Wisłę w Krakowie - Grunwaldzkiego i Niepołomickiego. W latach1998-2001 pracował w firmie Mota&CA na stanowisku zastępcy dyrektora Kontraktu na odcinku Autostrady A4 Wrocław - Prądy, a w latach 2001-2003 w firmie KAMPAX A.S jako inspektor nadzoru na budowie autostrady A4 Południowe Obejście Krakowa – Węzeł Wielicka. Od 2003 r. do dziś pracuje w firmie Scott Wilson jako zastępca Inżyniera Rezydenta przy budowie drogi ekspresowej S69.
Janusz Niemiec ma już 44-letnią praktykę w budownictwie mostowym. Najważniejsze realizacje w których uczestniczył w ostatnim okresie to tunel drogowy w miejscowości Laliki pod wzniesieniem górskim Sobczakowa Grapa o długości 678 m oraz budowa obiektów mostowych w ciągu drogi ekspresowej S69.
Nagrodą „Projektant Roku” jest honorowana osoba, która zaprojektowała najciekawsze obiekty mostowe. Laureatem tej nagrody został inż. Piotr Wanecki, który w branży mostowej pracuje od 22 lat. W 1988 r. ukończył on Wydział Budownictwa na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Z uczelnią tą, a szczególnie z Katedrą Budowy Mostów związany był przez następne 14 lat. Projektował, uczestniczył w opracowywaniu ekspertyz i opinii technicznych, prowadził zajęcia dydaktyczne ze studentami. Od 1994 r. prowadził działalność gospodarczą w zakresie usług projektowych i nadzoru budowlanego. W ramach tej działalności, od roku 1998 do 2009, był stałym współpracownikiem firmy BBR Polska Sp. z o.o. W 2009 r. założył firmę projektową Wanecki Sp. z o.o. Zatrudnia kadrę o wysokich kwalifikacjach i szkoli młodych adeptów sztuki projektowej. Nadal współpracuje z Katedrą Budowy Mostów, wykładając przedmiot „Mosty betonowe” i prowadząc prace dyplomowe.
W okresie swej działalności zawodowej był wielokrotnie nagradzany min. jako jedyny Polak zdobył drugą nagrodę w konkursie Międzynarodowej Federacji Betonu dla młodych inżynierów, w kategorii „projektowanie i konstrukcja”, za osiągnięcia w projektowaniu mostów w latach 1995-2000.
Najważniejsze projekty, jakie realizował w ostatnim okresie to: przeprawa przez Odrę wraz z dojazdami w ciągu Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu - Most Milenijny (nagroda „Dzieło Mostowe Roku” 2004), Most Św. Kingi przez Dunajec w ciągu połączenia drogi krajowej nr 87 z drogą powiatową Chełmiec – Gołkowice (most tego rodzaju wybudowano w Polsce po raz pierwszy; jego długość wynosi 329 m, a rozpiętość głównego przęsła 143 m; nagroda „Dzieło Mostowe Roku” 2009), wiadukt WD-3 w ramach zadania „Budowa północnej Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu” (całkowita długość to 87,5 m, a rozpiętość głównego przęsła wynosi 74 m), most przez Wisłę w 95 kilometrze autostrady A1 (całkowita długość to 1972 m, rozpiętość głównego przęsła wynosi 180 m).
Nagroda „Menadżera Roku” jest przyznawana przedsiębiorcom związanym z rynkiem świadczącym usługi dla segmentu budownictwa mostowego. W tej edycji konkursu jej laureatem został inż. Roman Rogowski. W 1989 r. ukończył on Wydział Budownictwa Lądowego na Politechnice Wrocławskiej. Po studiach podjął pracę w firmie INKOM ze Skoczowa jako asystent projektanta. Pracował również na budowie jako majster, a następnie kierownik budowy. W 1991 r. został zastępcą dyrektora ds. technicznych. W firmie tej pracuje do dzisiaj jako współwłaściciel i wiceprezes. Obecnie firma nosi nazwę Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-Podbeskidzie” Sp. z o.o. Świadczy usługi związane z budową i remontami obiektów mostowych , a także zajmuje się sprzedażą wysokiej klasy betonu. Roman Rogowski nie zapomniał też o projektowaniu i w 1990 r. założył Firmę Usług Projektowych , która wykonuje projekty obiektów mostowych.
Jednym z ważniejszych zadań zrealizowanych w ostatnim okresie to budowa drogi ekspresowej nr 7 – obwodnica Lubnia. W ramach tego zadania spółka IMB Podbeskidzie jako podwykonawca konsorcjum zrealizowała m.in. dwa wiadukty łukowe z jazdą górą o długości 70 m i 89 m oraz mury oporowe. Ponadto spółka uczestniczyła w przebudowie drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej – odcinek Grójec - Białobrzegi. W ramach tego zadania, IMB Podbeskidzie jako członek konsorcjum realizuje 25 obiektów mostowych. Jako podwykonawca konsorcjum firma uczestniczy też w realizacji wiaduktu w ciągu ul. Lwowskiej w Tarnowie, o długości 85 m. Obecnie również realizuje prace związane z budową obiektów mostowych na północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej, na drodze ekspresowej S69 oraz na węźle „Marynarska” w Warszawie
„Debiut Mostowy Roku” to nagroda dla osób, które poprzez działalność projektową, inwestycyjną lub technologiczną, swoim debiutem zaistniały na rynku budownictwa mostowego. Laureatem tej nagrody został inż. Bogdan Soliński. W 2000 r. ukończył on studia na Wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej. Zaraz po studiach rozpoczął pracę w firmie Mosty Chrzanów Sp. z o.o. Do uzyskania uprawnień budowlanych w 2004 r. pracował na stanowisku inżyniera budowy zdobywając doświadczenie zawodowe pod okiem starszych doświadczonych kolegów z przedsiębiorstwa. Pierwszą samodzielnie prowadzoną budową na stanowisku kierownika budowy był remont wiaduktów w ciągu drogi krajowej nr 1 w Hołdunowie o długościach 82 i 80 m., a następnie remont estakady w ciągu drogi krajowej nr 94 w Sławkowie o długości ok. 290 m.
Kolejnym wyzwaniem dla młodego inżyniera stała się budowa pierwszego podwieszonego mostu wykonanego przez firmę Mosty Chrzanów - Mostu im. Św. Kingi przez Dunajec w ciągu obwodnicy Starego Sącza o długości 329 m. Most o tego typu konstrukcji był budowany w Polsce po raz pierwszy. Obiekt zdobył I miejsce w Konkursie Dzieło Mostowe Roku 2009 oraz III miejsce w konkursie Budowa Roku 2009, a Bogdan Soliński wyróżniony został odznaką Zasłużonego Dla Miasta i Gminy Stary Sącz.
Następnym obiektem wybudowanym przez Bogdana Solińskiego był łukowy most przez Skawę w Świnnej Porębie. Obiekt żelbetowy, jednoprzęsłowy z jazdą górą, o rozpiętości teoretycznej przęsła 100 m. W 2009 r. zrealizował obiekt dwuprzęsłowy żelbetowy sprężony o konstrukcji belkowopłytowej w ciągu drogi krajowej nr 28 w Juszczynie o długości 85 m. Obecnie inżynier Soliński pracuje na budowie mostu przez rzekę Żylicę w ciągu drogi krajowej nr 69 w Łodygowicach.
Kapituła „Pontifex Cracoviensis” przyznała również nagrodę specjalną prof. Kazimierzowi Furtakowi, rektorowi Politechniki Krakowskiej. Profesor jest absolwentem Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Dyplom ukończenia studiów uzyskał w 1973 roku i rozpoczął pracę w Zakładzie Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej. Stopień naukowy doktora nauk technicznych uzyskał na macierzystym Wydziale w 1979 roku na podstawie rozprawy pt. „Wpływ mikrodefektów strukturalnych w betonie na pracę żelbetowych belek mostowych”. Również na tym samym Wydziale, na podstawie dorobku naukowego oraz rozprawy pt. „Nośność przekrojów normalnych w zginanych elementach żelbetowych poddanych obciążeniom zmiennym ze szczególnym uwzględnieniem obiektów mostowych”, uzyskał w 1987 roku stopień naukowy doktora habilitowanego. Tytuł naukowy profesora otrzymał w 1999 roku.
Profesor Kazimierz Furtak przez dwie kadencje był prodziekanem, a następnie dziekanem Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Obecnie pełni funkcję rektora macierzystej uczelni oraz przewodniczącego ZM RP. Działa także aktywnie w PZITB i SITK.
W uroczystości, zorganizowanej przez Oddział Małopolski ZMRP, wzięli udział przedstawiciele samorządów i administracji państwowej, biur projektowych, firm związanych z branżą mostową, partnerskich organizacji, przedstawiciele świata nauki oraz mediów. Nagrody „Pontifex Cracoviensis” mają przyczynić się do promocji polskiego mostownictwa.
AS