Nagroda „Menadżera Roku” jest przyznawana przedsiębiorcom związanym z rynkiem świadczącym usługi dla segmentu budownictwa mostowego. W tej edycji konkursu jej laureatem został inż. Roman Rogowski. W 1989 r. ukończył on Wydział Budownictwa Lądowego na Politechnice Wrocławskiej. Po studiach podjął pracę w firmie INKOM ze Skoczowa jako asystent projektanta. Pracował również na budowie jako majster, a następnie kierownik budowy. W 1991 r. został zastępcą dyrektora ds. technicznych. W firmie tej pracuje do dzisiaj jako współwłaściciel i wiceprezes. Obecnie firma nosi nazwę Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-Podbeskidzie” Sp. z o.o. Świadczy usługi związane z budową i remontami obiektów mostowych , a także zajmuje się sprzedażą wysokiej klasy betonu. Roman Rogowski nie zapomniał też o projektowaniu i w 1990 r. założył Firmę Usług Projektowych , która wykonuje projekty obiektów mostowych.
Jednym z ważniejszych zadań zrealizowanych w ostatnim okresie to budowa drogi ekspresowej nr 7 – obwodnica Lubnia. W ramach tego zadania spółka IMB Podbeskidzie jako podwykonawca konsorcjum zrealizowała m.in. dwa wiadukty łukowe z jazdą górą o długości 70 m i 89 m oraz mury oporowe. Ponadto spółka uczestniczyła w przebudowie drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej – odcinek Grójec - Białobrzegi. W ramach tego zadania, IMB Podbeskidzie jako członek konsorcjum realizuje 25 obiektów mostowych. Jako podwykonawca konsorcjum firma uczestniczy też w realizacji wiaduktu w ciągu ul. Lwowskiej w Tarnowie, o długości 85 m. Obecnie również realizuje prace związane z budową obiektów mostowych na północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej, na drodze ekspresowej S69 oraz na węźle „Marynarska” w Warszawie
„Debiut Mostowy Roku” to nagroda dla osób, które poprzez działalność projektową, inwestycyjną lub technologiczną, swoim debiutem zaistniały na rynku budownictwa mostowego. Laureatem tej nagrody został inż. Bogdan Soliński. W 2000 r. ukończył on studia na Wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej. Zaraz po studiach rozpoczął pracę w firmie Mosty Chrzanów Sp. z o.o. Do uzyskania uprawnień budowlanych w 2004 r. pracował na stanowisku inżyniera budowy zdobywając doświadczenie zawodowe pod okiem starszych doświadczonych kolegów z przedsiębiorstwa. Pierwszą samodzielnie prowadzoną budową na stanowisku kierownika budowy był remont wiaduktów w ciągu drogi krajowej nr 1 w Hołdunowie o długościach 82 i 80 m., a następnie remont estakady w ciągu drogi krajowej nr 94 w Sławkowie o długości ok. 290 m.
Kolejnym wyzwaniem dla młodego inżyniera stała się budowa pierwszego podwieszonego mostu wykonanego przez firmę Mosty Chrzanów - Mostu im. Św. Kingi przez Dunajec w ciągu obwodnicy Starego Sącza o długości 329 m. Most o tego typu konstrukcji był budowany w Polsce po raz pierwszy. Obiekt zdobył I miejsce w Konkursie Dzieło Mostowe Roku 2009 oraz III miejsce w konkursie Budowa Roku 2009, a Bogdan Soliński wyróżniony został odznaką Zasłużonego Dla Miasta i Gminy Stary Sącz.
Następnym obiektem wybudowanym przez Bogdana Solińskiego był łukowy most przez Skawę w Świnnej Porębie. Obiekt żelbetowy, jednoprzęsłowy z jazdą górą, o rozpiętości teoretycznej przęsła 100 m. W 2009 r. zrealizował obiekt dwuprzęsłowy żelbetowy sprężony o konstrukcji belkowopłytowej w ciągu drogi krajowej nr 28 w Juszczynie o długości 85 m. Obecnie inżynier Soliński pracuje na budowie mostu przez rzekę Żylicę w ciągu drogi krajowej nr 69 w Łodygowicach.
Kapituła „Pontifex Cracoviensis” przyznała również nagrodę specjalną prof. Kazimierzowi Furtakowi, rektorowi Politechniki Krakowskiej. Profesor jest absolwentem Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Dyplom ukończenia studiów uzyskał w 1973 roku i rozpoczął pracę w Zakładzie Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej. Stopień naukowy doktora nauk technicznych uzyskał na macierzystym Wydziale w 1979 roku na podstawie rozprawy pt. „Wpływ mikrodefektów strukturalnych w betonie na pracę żelbetowych belek mostowych”. Również na tym samym Wydziale, na podstawie dorobku naukowego oraz rozprawy pt. „Nośność przekrojów normalnych w zginanych elementach żelbetowych poddanych obciążeniom zmiennym ze szczególnym uwzględnieniem obiektów mostowych”, uzyskał w 1987 roku stopień naukowy doktora habilitowanego. Tytuł naukowy profesora otrzymał w 1999 roku.
Profesor Kazimierz Furtak przez dwie kadencje był prodziekanem, a następnie dziekanem Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Obecnie pełni funkcję rektora macierzystej uczelni oraz przewodniczącego ZM RP. Działa także aktywnie w PZITB i SITK.
W uroczystości, zorganizowanej przez Oddział Małopolski ZMRP, wzięli udział przedstawiciele samorządów i administracji państwowej, biur projektowych, firm związanych z branżą mostową, partnerskich organizacji, przedstawiciele świata nauki oraz mediów. Nagrody „Pontifex Cracoviensis” mają przyczynić się do promocji polskiego mostownictwa.
AS
- «« poprz.
- nast.