Zakończyły się ostatnie próby obciążeniowe na nowej estakadzie łączącej ulice Lipską i Wielicką w Krakowie. 31 sierpnia (poniedziałek) po estakadzie powinny przejechać pierwsze tramwaje linii nr 9, 11 oraz 50.
Po serii testów obciążeniowych, które zaczęły się już w lipcu, przyszedł czas na ostateczne próby wytrzymałościowe. Ostatnim elementem był test dynamiczny, czyli przejazd tramwaju z różnymi prędkościami zakończony ostrym hamowaniem.
***
Prace budowlane rozpoczęły się jesienią 2013 roku. Inwestycja objęła budowę torowiska wraz z towarzyszącą infrastrukturą na dwukilometrowym odcinku od skrzyżowania ul. Kuklińskiego-Lipska-Saska do połączenia z ul. Wielicką między przystankami Kabel i Dworcowa.
Z nowej estakady skorzystają pasażerowie komunikacji miejskiej, piesi i rowerzyści. Ponad 600-metrowy obiekt składa z dwóch części: estakada biegnie nad torami kolejowymi (typu extradosed o długości około 460 metrów), a wiadukt nad układem drogowym (podwieszony z centralnym pylonem ramowym o długości około 160 metrów).
Budowa połączenia tramwajowego Wielickiej i Lipskiej planowana była od dawna, ale realizowana miała być dopiero po 2015 roku. Projekt przyspieszono, kiedy okazało się, że w UE znalazły się jeszcze na niego pieniądze. To będzie ostatni fragment pierwszej trasy KST i pozwoli znacznie skrócić czas dojazdu z Bieżanowa lub Kurdwanowa do ronda Mogilskiego czy Dworca Głównego, a także poprawi dostępność komunikacyjną Płaszowa.
Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne sięgnie 60%. Wykonawcą była firma Mota-Engil Central Europe.