W Katowicach zakończyła się największa w ostatnich latach kompleksowa wymiana oświetlenia ulicznego. W miejsce starych, zużytych opraw świetlnych, przystosowanych do tzw. oświetlenia sodowego, które charakteryzuje się wysoką energochłonnością, zostało zainstalowanych 1594 nowych opraw świetlnych wraz z nowoczesnym oświetleniem typu LED. Częścią tej inwestycji było także wdrożenie instalacji systemu sterowania światłem i inteligentnej integracji służącej do zarządzania oświetleniem.
- Dzięki rozwiązaniom takim jak uzależnienie godziny włączenia i wyłączenia oświetlenia od godziny wschodu i zachodu słońca, a także uwzględnienie natężenia światła nocnego od natężenia ruchu – udowadniamy, że jesteśmy miastem, które inwestuje w ekologiczne rozwiązania – nie tylko w obszarze transportu publicznego i poprawy jakości powietrza, ale także oświetlenia. Realizacja tego projektu pozwoli znacząco zmniejszyć zużycie energii, co przełoży się bezpośrednio na oszczędności w kasie miasta. Dodatkowo oświetlenie LED poprawia widoczność na drogach i chodnikach, co wpływa nie tylko na wzrost bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, ale też przyczynia się do zmniejszenia się ilości aktów wandalizmu - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Warto dodać, że lampy LED pomagają także walczyć ze zjawiskiem tzw. „zanieczyszczenia świetlnego”, które dotyka obszarów mocno zurbanizowanych i negatywnie wpływa na faunę, florę, a także zdrowie ludzi – dodaje prezydent.
Łączna wartość projektu wyniosła 5,5 mln zł, z czego dofinansowanie unijne 85% wartości. - Największa liczba lamp ledowych, bo aż 461 sztuk, zainstalowana została na Drogowej Trasie Średnicowej. Nowe lapy pojawiły się także na ruchliwej ul. Gliwickiej – 184 sztuk, ul. Panewnickiej – 159 sztuk i ul. Bocheńskiego – 136 sztuk – mówi Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach i dodaje, że nowe lampy pojawiły się także przy ulicach: Bytkowskiej (48 sztuk), Dębowej (34 sztuki), Franciszkańskiej (19 sztuk), Grundmana (32 sztuki), Pukowca (67 sztuk), Józefowskiej (51 sztuk), Kolońskiej (59 sztuk), Ligockiej (89 sztuk), Goeppert-Mayer (25 sztuk), Mikołowskiej (93 sztuki), Piotrowickiej (41 sztuk), Sądowej (17 sztuk), Stęślickiego (24 sztuki), Załęskiej (8 sztuk) i Złotej (47 sztuk).
Spacerowicze… włączają lampy
Kolejnym przykładem zastosowania nowej technologii oświetlenia jest testowane od kilku tygodni w katowickim Parku Kościuszki. Na zlecenie katowickiego MZUiM zrealizowano inwestycję „Remont instalacji oświetlenia terenu Parku Tadeusza Kościuszki w Katowicach - oświetlenie nadążne”. - Pilotażowy projekt instalacji oświetlenia nadążnego został wykonany na jednej z głównych alejek Parku Kościuszki. Lampy posiadają czujniki ruchu. Oznacza to, że po wykryciu pieszego lub rowerzysty – zaczną świecić mocniej. Takie rozwiązanie pozwala optymalizować zużycie energii elektrycznej – wyjaśnia Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM Katowice.
W ramach zadania zrealizowano: zabudowę tzw. szafy oświetlenia ulicznego wraz z inteligentnym zintegrowanym systemem sterowania oświetleniem, ułożenie nowych linii kablowych, posadowienie 18 sztuk nowych słupów wraz z oprawami typu LED najnowszej generacji oraz montaż specjalnie dedykowanych do tego typu rozwiązań czujników ruchu.
Zastosowane „oświetlenie nadążne” polega na wykrywaniu przez czujniki ruchu na danym fragmencie alejki spacerującej osoby lub rowerzysty. Po „wykryciu” osoby przez czujnik ruchu następuje rozświetlenie oprawy lub kilku opraw poprzez wysłanie sygnału do szafy sterowniczej i sterowników zabudowanych w oprawie, które powodują rozświetlenie drogi na 1,5 minuty. Na trasie zostało zabudowanych 10 sztuk inteligentnych czujników, których zadaniem jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej poprzez wykrycie ruchu. W momencie gdy na alejce czujnik nie wykryje ruchu system redukuje moc oświetlenia o 70%, oszczędzając tym samym zużycie energii. Przed modernizacją na wspomnianym fragmencie parku było zabudowanych 18 opraw o mocy 70 W. Po modernizacji oprawa świeci z mocą 48W, a po upływie 90 sekund jej moc redukowana jest do 14,4 W. Koszt realizacji projektu to prawie 150 tys. zł.
Źródło: UM Katowice