Budowa obwodnicy Kartuz w województwie pomorskim zbliża się ku końcowi. Wykonawca inwestycji (Strabag) planuje oddanie drogi do końca października, czyli 2 miesiące przed terminem. Obecny stan zaawansowania prowadzonych prac wynosi już 80 proc. Oddanie do użytku inwestycji przed planowanym terminem spowoduje zmniejszenie zatorów na drogach dojazdowych do Kartuz od strony Przodkowa (Wejherowa) i Gdańska.
Już w połowie sierpnia, pomimo trwających jeszcze prac wykończeniowych na ciągu pieszo-rowerowym, w pasie rozdziału oraz wjazdach na posesje, Strabag uruchomił przejezdność ul. Węglowej. Do końca września powstanie także ogrodzenie, urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz zakończone zostanie obsiewanie terenów zielonych. Do tej pory wykonano już prace związane ze wzmocnieniem podłoża na trasie zasadniczej i 95 proc. robót ziemnych. W 100 proc. zbudowano warstwy konstrukcyjne nawierzchni niebitumiczne, 80 proc. warstw konstrukcyjnych nawierzchni bitumicznej i 20 proc. warstwy ścieralnej. Stan zaawansowania prac na chodnikach, ścieżkach rowerowych i ciągach pieszo-rowerowych wynosi 65 proc. Zgodnie z harmonogramem ukończono także dwa ronda na wlotach do Kartuz z kluczowych kierunków, tj. od strony Gdańska oraz od strony Wejherowa.
W ramach kontraktu wykonawca przebudowuje drogę wojewódzką 224 od Grzybna do skrzyżowania z ulicą 3 Maja i buduje nowy odcinek jezdni od skrzyżowania ulic Węglowej i 3 Maja aż do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 211 (ul. Gdańska). W ramach kontraktu przebudowie podlega również ul. Węglowa na długości 680 metrów.
Zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Kartuz - etap I:
- wzmocnienie podłoża,
- roboty ziemne - 95%,
- warstwy konstrukcyjne nawierzchni jezdni niebitumicznej - 100%,
- warstwy konstrukcyjne nawierzchni jezdni bitumicznej - 80%,
- warstwa ścieralna nawierzchni jezdni - 20%,
- zbiornik retencyjny umocniony kamieniem narzutowym - 100%,
- roboty konstrukcyjne nawierzchni i brukarskie na ciągach pieszych i pieszo-rowerowych - 65%,
- roboty wykończeniowe na skarpach, rowach, terenach zielonych - 40%,
- mur oporowy.
Inwestycja realizowana jest w oparciu o unijny Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu wynosi 14,6 mln zł netto. Inwestorem jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku. Obwodnica Kartuz to jedna z dwóch tego typu inwestycji prowadzonych przez Strabag na Kaszubach. Drugą jest, budowana niemal w tym samym czasie, obwodnica Kościerzyny.
Źródło: Strabag