W dotychczasowej polskiej praktyce budowy dróg dla rowerów często spotykane są odgięcia drogi dla rowerów przed przejazdami dla rowerów. Na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ukazała się opinia omawiająca problemy związane z odginaniem drogi dla rowerów przed skrzyżowaniem oraz rozwiązania rekomendowane przez podręczniki holenderski i austriacki, ze zwróceniem uwagi na różnice i podobieństwa między nimi. Opinia ilustrowana jest m.in. zdjęciami typowych rozwiązań przejazdów z krajów zachodniej i północnej Europy.


Stosowane w Polsce odgięcia są uzasadniane dwojako, to jest: wytworzeniem azylu dla samochodu skręcającego z jezdni równoległej do drogi rowerowej lub samochodu wyjeżdżającego z jezdni prostopadłej do drogi rowerowej; zmniejszeniem prędkości rowerzysty przed przejazdem rowerowym.

Zaobserwowano jednak także szereg skutków negatywnych:

  • utrudnienie lub wręcz uniemożliwienie ewakuacji rowerzysty z przejazdu dla rowerów;
  • utrudnienie obserwacji zbliżających się rowerów przez kierowcę, w szczególności nieczytelność zamiarów rowerzysty dla kierowcy;
  • utrudnienie obserwacji zbliżających się samochodów przez rowerzystę;
  • Konflikty pomiędzy mijającymi się rowerzystami na dwukierunkowych drogach dla rowerów.


Literatura przedmiotu z krajów o dużym doświadczeniu w organizacji ruchu rowerowego odradza takie rozwiązania i dopuszcza ich zastosowanie jedynie pod ściśle określonymi warunkami, w szczególności odpowiedniej widoczności i długości odcinka prostego w osi przejazdu.

Przykład błędnego odgięcia drogi rowerowej „na zewnątrz”, pogarszającego wzajemną widoczność, utrudniającego kierowcy ocenę zamiarów rowerzysty, a rowerzyście - ewakuację z przejazdu.

Poprawne ukształtowanie wlotu ulicy podporządkowanej w formie tzw. wyjazdu, z zachowaniem ciągłości drogi dla rowerów i chodnika wzdłuż ulicy z pierwszeństwem - do zastosowania w gęstej zabudowie miejskiej. Na podstawie Design Manual for Bicycle Traffic, CROW, 2007.

Poprawne odsunięcie drogi dla rowerów na zewnątrz z zachowaniem minimalnych promieni łuków i odcinkiem prostym przed przejazdem. Na podstawie Design Manual for Bicycle Traffic, CROW, 2007.

Ukształtowanie wlotu ulicy podporządkowanej w formie tzw. wyjazdu, z zachowaniem ciągłości drogi dla rowerów i chodnika, w nowej dzielnicy Amsterdamu – Ijburg. (fot. Rafał Muszczynko)

Skrzyżowanie dróg federalnych nr 1 i 167 na nowej obwodnicy Seelow (Niemcy). Przejazd przysunięty do skrzyżowania dla poprawy widoczności i ograniczenia rozmiarów skrzyżowania.

Przejazd na wprost na skrzyżowaniu dróg zamiejskich na Bornholmie (Dania).

Przedmieścia Sztokholmu – szeroki pas drogowy pozwala na prowadzenie drogi dla rowerów odsuniętej od jezdni na odległość umożliwiającą zatrzymanie samochodu; przejazd na wprost.

Aleksander Buczyński
Zespół ds. Ścieżek Rowerowych
Departament Studiów GDDKiA

Opinia w sprawie odgięć dróg dla rowerów w rejonach skrzyżowań

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.