DSC06457Na konferencji „Dialog się opłaca: od Białej Księgi Branży Drogowej do optymalizacji budowy dróg”, która odbyła się podczas Targów AUTOSTRADA-POLSKA w Kielcach, dr hab. inż. Janusz Rymsza, prof. IBDiM i przewodniczący grupy roboczej ds. techniki/ technologii, przestawił wyniki prac tej grupy.

W toku prac stwierdzono między innymi, że należy urealnić terminy gwarancji i wprowadzić jeden, zamiast przedziału na poszczególne elementy infrastruktury. I tak: w przypadku ekranów akustycznych, zamiast przedziału 5-10, zaproponowano 5-letnią gwarancję, podobnie dla nawierzchni sztywnych, oznakowania pionowego, prefabrykatów betonowych, kładek dla pieszych, przejść podziemnych, przepustów i przejść dla zwierząt. Jedynie dla mostów, wiaduktów, estakad i tuneli, zaproponowano 10-letnią gwarancję w miejsce przedziału 5-10 lat. Postulowane jest także wprowadzenie różnych terminów gwarancji w zależności od tego, czy obiekt jest nowy, czy tylko remontowany.

- Jeżeli takie rozwiązanie zostanie przyjęte, to należałoby zmienić gwarancje jakości w dokumentach wzorcowych GDDKiA, a także należałoby przyjąć zasadę, że na drogach administrowanych przez samorządy te terminy nie byłyby większe - powiedział prof. Janusz Rymsza. - Problemów z gwarancjami jest jednak więcej. Są one np. bardzo różnie opisywane.

Profesor wspomniał też o pozostawianiu rezerwy terenu pod kolejne pasy ruchu, możliwym zmniejszeniu pasa dzielącego jezdnię, a także o bilansowaniu robót ziemnych.

- Należy też dążyć do większego wykorzystania lokalnych zasobów kruszyw - dodał Janusz Rymsza. - Przypuszczalnie wymaga to opracowania Krajowego Katalogu Kruszyw.

Drogowcy zdają sobie też sprawę, że trzeba w większym stopniu wykorzystywać możliwości jakie daje recykling, na zimno lub na gorąco - na razie, również ze względu na obowiązujące prawo, bardzo rzadko stosowany. W tym celu powinny powstać wytyczne stosowania recyklingu na drogach publicznych. Niezbędne będą też rozwiązania innowacyjne w drogownictwie, w tym Inteligentne Systemy Transportowe.

- Należy wykorzystywać wagi preselekcyjne do dyscyplinowania przewoźników, którzy jeżdżą przeładowanymi ciężarówkami - podkreślił prof. Rymsza. - Żadna droga nie jest dostosowana do takich pojazdów.

Ponadto, przebudowy i remonty dróg powinny być planowane z wykorzystaniem wszystkich elementów diagnostyki nawierzchni, należy rozwiązać problem miejsc przeznaczonych na ręczny pobór opłat. Ważną sprawą jest też rzetelne rozpoznanie podłoża gruntowego przez rozpoczęciem konkretnych prac, a rozliczanie za wykonanie badań podłoża powinno mieć charakter obmiarowy, a nie ryczałtowy.

Zdaniem prof. Rymszy rozporządzenia nie powinny zawierać wiedzy technicznej, która bardzo szybko się zmienia i sprawia, że stają się one nieaktualne. Wymagania techniczne powinny znajdować się w dokumencie, który mógłby być systematycznie aktualizowany i nowelizowany. Napisania od nowa wymagają np., zagadnienia dotyczące betonu cementowego czy wytyczne projektowania geometrii dróg, w tym skrzyżowań i rond. Należy też opracować katalog gotowych projektów - elementów w infrastrukturze drogowej, które nie muszą być wymyślane za każdym razem od nowa. Konieczne jest wprowadzenie możliwości projektowania z wykorzystaniem technologii BIM.

- Trzeba opracować katalog gotowych projektów konstrukcji mostowych - dodał prof. Rymsza. - Należy też przedyskutować możliwość finansowania obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska z innych źródeł niż budowa infrastruktury drogowej, a także zaktualizować wytyczne dla wykonawców opracowań środowiskowych i organów ochrony środowiska.

Kolejna sprawa to katalog typowych przejść dla dzikich zwierząt i katalog gotowych projektów urządzeń ochrony środowiska, w tym projektów urządzeń ochrony przed hałasem.

- Mamy takie same wymagania dotyczące hałasu w Polsce i w Niemczech - wyjaśnił prof. Rymsza. - Tam ekranów prawie nie ma. Dlaczego? U nas chroni się otaczający teren, a w Niemczech budynki. Jeśli wybudowany budynek jest 100 metrów od drogi, to Niemcy sprawdzają hałas przy budynku, a my przy drodze. To jest inny świat. Przy takim podejściu wszystkie drogi powinno się budować z ekranami.

W wypadku nowej drogi, urządzenia ochrony przed hałasem należy stosować po jej wybudowaniu, w wyniku analizy porealizacyjnej. Ponadto, w ustawie o ochronie przyrody i o drogach publicznych należy wprowadzić zapisy uniemożliwiające pozostawienie drzew w skrajni drogowej.

IH

(na podstawie informacji z konferencji „Dialog się opłaca: od Białej Księgi Branży Drogowej do optymalizacji budowy dróg”, która odbyła się 31 maja br. podczas Targów AUTOSTRADA-POLSKA w Kielcach)

Komentarze  
Andrzej
0 #1 Andrzej 2016-06-23 13:09
O zmianie przepisow dotyczacych projektowania skrzyzowan i rond "tluke " juz co najmniej 10 lat.Temat pomijany przez wszystkie rzadzace ekipy i nie sadze zeby obecna do tego dorosla.Zbyt duzy opor materii czyli urzednikow Ministesrwa Ifvfrastruktury i niedo-Rozwoju.Oczywiscie p.Rymsza ma abosolutna racje.Tylko kto to zainicjuje i kto to wykona? Czy beda to co sami "fachowcy" ktorzy napisali instrukcje dotyczaca drog 2+1? Jesli tak to moze niech zostanie po staremu bo obawiam sie ze znow zostana wymylone kolejne idiotyzmy zeby byc -na sile- orginalnym.A ze glupio i niebezpiecznie? A kto podwazy kolejnego "Autoryteta"? Odnoscnie BIM..No coz..Mam wrazenie ze p.Rymsza nie bardzo pojmuje ze BIM bez modelu-a ta technologia nadal nie obowiazuje- to jak przeskok z feudalizmu do komunizmu.Czym to sie skoczylo wszyscy wiedza.I z BIM bez modelu bedzie podobnie.Stad moze najpierw trzeba poznac caly nowoczesny ciag technologiczny projektowania a potem cos tam sobie proponowac.Bo na razie to cos zadzwonilo tylko nie wiadomo w ktorym kosciele.Jesli chodzi o ekrany i halas to p.Rymsza ma 100% racje.W Polsce w tej materii nie ma granicy glupoty.A czy celowo ja zatarto to juz inna sprawa.Bo jak wiadomo lobby ekranowe nie spi.To za duza kasa zeby odpuscic.Wiec ekranuje sie wszystko co sie da tylko jakos uzasadnic.Wazne jest-cytujac klasyka_ "kasa Misiu kasa"..Jesli to nie jest korupcja to co? Pozostaje tylko glupota..
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.