Oddaliśmy do ruchu 10-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 16 pomiędzy węzłami Olsztyn Zachód i Olsztyn Południe. Jest to pierwszy etap budowy południowej obwodnicy Olsztyna. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej.
Dwujezdniowa droga klasy GP przebiega przez tereny gmin Gietrzwałd i Stawiguda omijając Olsztyn od południowego zachodu. Prowadzi od DK 16 w okolicach miejscowości Kudypy, poprzez okolice Gronit i Tomaszkowa do drogi S51. W ramach inwestycji powstały również drogi serwisowe, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska, a także wyremontowano wybrane drogi lokalne. Dostęp do obwodnicy zapewniony został poprzez rondo turbinowe w okolicy Kudyp, tzw. węzeł Olsztyn Zachód oraz węzeł Olsztyn Południe na przecięciu DK 16 z S51 w okolicy Tomaszkowa. Połączenie przyległych terenów z obwodnicą zapewnia układ dróg serwisowych.
Wykonawcą zadania było konsorcjum firm INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia oraz MOST Sp. z o.o. z Sopotu. Inwestycję zrealizowano w systemie „Projektuj i buduj”. Do zadań wykonawcy oprócz robót budowlanych należało wykonanie niezbędnej dokumentacji, a także uzyskanie wszystkich warunków technicznych, uzgodnień, opinii i decyzji. Koszt robót budowlanych zgodnie z umową to 387,5 mln zł, wartość całego projektu, z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót to 486,5 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi prawie 368 mln zł wydatków kwalifikowanych.
Oddany odcinek to wstęp do znacznego odciążenia Olsztyna od ruchu tranzytowego. W budowie jest dalsza część obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S51 o długości ponad 16 km od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Planowany termin oddania to koniec kwietnia przyszłego roku (w przypadku węzła Pieczewo dwa miesiące później). Wartość inwestycji to ok. 1 mld zł. Wykonawca inwestycji, Budimex, deklaruje udostępnienie kierowcom jeszcze w tym roku blisko 11 km tej trasy pomiędzy węzłami Olsztyn Wschód i Olsztyn Jaroty.
Budowa obwodnicy Olsztyna poprawi układ drogowy i warunki transportowe Olsztyna i okolic. Umożliwi eliminację znaczącej części ciężkiego ruchu z zatłoczonego centrum miasta oraz poprawną obsługę podróży tranzytowych dalekich, a także bliskich (pomiędzy oddalonymi dzielnicami czy sąsiednimi miejscowościami). Poprawiony system transportowy miasta i okolic poprawi również atrakcyjność regionu i umożliwi szybszy rozwój gospodarczy.
Źródło: GDDKiA