Drogi i mosty

Obligacje drogowe zostały sprzedane za 1,8 mld złBank Gospodarstwa Krajowego sprzedał wczoraj obligacje drogowe za miliard osiemset złotych. Bank chwali się sukcesem, bo to więcej, niż planował sprzedać – poinformował Dziennik Gazeta Prawna.

Do sprzedaży w wariancie optymistycznym przygotowano papiery wartościowe za półtora miliarda złotych, wariant pesymistyczny przewidywał sprzedaż za miliard. Jednak zainteresowanie było dużo wyższe i popyt wyniósł 3 miliardy 300 milionów złotych. Natychmiast zapadła decyzja o sprzedaży jeszcze dodatkowej transzy. I kolejne obligacje za 300 milionów złotych znalazły nabywców. Dlatego po tej transakcji nie tylko BGK chwali się sukcesem, ale to samo robi resort infrastruktury – napisał Dziennik GP.

Więcej: Dziennik Gazeta Prawna, Marek Chądzyński, Grzegorz Osiecki, 22.10.2009

Pobór opłat od użytkowników drógElektroniczne systemy poboru opłat (ETC) zyskują coraz większe znaczenie zarówno w Europie, jak i na całym świecie. Są one postrzegane jako skuteczne narzędzie służące do refinansowania inwestycji w budowę nowych dróg oraz zwiększaniu efektywności istniejącej infrastruktury. W porównaniu do konwencjonalnych metod poboru opłat, takich jak winiety lub inne formy ryczałtu, systemy elektroniczne pozwalają na uczciwe traktowanie użytkowników dróg, ponieważ uzależniają wysokość pobieranych opłaty od faktycznej ilości przejechanych kilometrów.

SPENS dla efektywniejszej budowy i utrzymania drógStandard infrastruktury drogowej w krajach Unii Europejskiej jest bardzo zróżnicowany, a w państwach które ostatnio wstąpiły do UE (New Member States – NMS) sytuacja jest najgorsza. Rozwój samochodowego transportu ciężkiego wymaga dostosowanej infrastruktury. W większości krajów NMS priorytetem jest więc budowa autostrad. Tymczasem nakłady na drogi niższej kategorii są zmniejszane.

Ta sytuacja stworzyła konieczność nadania tempa rozwojowi technologii przeznaczonych dla dróg niższej kategorii, aby podnieść efektywność ich budowy i utrzymania. Temu zadaniu służy projekt badawczo-rozwojowy pt. „Nowoczesne nawierzchnie drogowe dla nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej” (SPENS), podjęty w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Urządzenia obsługi ruchu samochodowegoCiągi komunikacyjne, które służą do przemieszczania się pojazdów i nimi kierujących muszą być wyposażone w urządzenia, które zaspokoją potrzeby użytkowników, oraz spełniać  wymagania ich bezpieczeństwa. Lokalizacja urządzeń obsługi ruchu przy drodze stwarza dodatkowe utrudnienia dla kierowców ze względu na absorbowanie ich uwagi, co ma wpływ na pogorszenie warunków ruchu i bezpieczeństwa. Dlatego urządzenia te powinny być lokalizowane w oparciu o ustalone zasady, które gwarantowałyby pełne ich bezpieczeństwo i sprawność, oraz zapewniały ochronę pasa drogowego przed niewłaściwym zagospodarowaniem.

W tym celu GDDP w 1997 roku wydała Instrukcję Zagospodarowania Dróg, która ma służyć przy wyposażaniu  w urządzenia obsługi dróg wszystkich klas.

Geometria i oznakowanie węzłów autostradowychProjektowanie węzłów autostradowych to jedno z trudniejszych i bardziej odpowiedzialnych zadań w dziedzinie inżynierii komunikacyjnej. Przy projektowaniu węzłów, bardziej niż przy projektowaniu innych elementów sieci drogowej, widać potrzebę posługiwania się ogólną wiedzą i doświadczeniem, a nie tylko suchymi zapisami zawartymi w przepisach projektowych.

Zasady

W procesie projektowania węzła autostradowego należy brać pod uwagę charakter ruchu i występujących na takim węźle manewrów. Ponadto, mamy tam do czynienia z nieprzerywanym ruchem potoków pojazdów, którym należy zapewnić płynny przejazd.

Małe firmy budujące autostrady zaczną bankrutowaćCo czwarta firma utrzymująca się z zamówień przy wielkich inwestycjach drogowych może upaść. To efekt agresywnej walki o kontrakty wielkich koncernów budowlanych, które wygrywają przetargi coraz niższymi cenami - poinformowała Gazeta Prawna.

Dla małych i średnich firm dużym problemem są bardzo niskie oferty w przetargach. Zdaniem Zbigniewa Kotlarka, byłego szefa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwycięzcy przetargów będą chcieli przerzucić niskie ceny na podwykonawców, co grozi falą bankructw.

Na polskich budowach podwykonawcom zlecanych jest do 50 proc. prac. Tomasz Walczuk, dyrektor ds. rozwoju w J&P Avax ostrzega, że firmy musza się liczyć z marżą mniejszą niż rok temu.

 

 

Pełna wersja wiadomości prawno-gospodarczych – czytaj na gazeta prawna.pl

07.10.2009
Autor: Maciej Szczepaniuk